پایان معضلات واگذاری اموال مازاد دولت از طریق بورس کالا / طرح اصلاح قانون بازار سرمایه، فردا رونمایی می شود

پایان معضلات واگذاری اموال مازاد دولت از طریق بورس کالا / طرح اصلاح قانون بازار سرمایه، فردا رونمایی می شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در حاشیه مراسم افتتاحیه گواهی سپرده مس و میلگرد و قرار داد آتی، از رونمایی از طرح اصلاح قانون بازار سرمایه در مجلس خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه معاملات آتی و گواهی سپرده مس کاتد و معاملات گواهی سپرده میلگرد در بورس کالای ایران که با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و وزیر صمت برگزار شد، گفت: طرح اصلاح قانون بازار سرمایه، در کمیته تخصصی بازار سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس رونمایی می‌شود تا فعالان بازار ظرف دو هفته، پیشنهادات خود را ارايه نمایند. برای مثال، مشکلاتی مانند اخذ مالیات از ابزارهای مالی (مانند گواهی سپرده کالایی) از جمله مواردی است که رفع آن ها به توسعه بورس کالا کمک می‌کند و بسیاری از دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه نیز در قانون جدید بازار خواهد آمد.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: واگذاری دارایی‌ها، اموال و مستغلات دولت از طریق بورس کالا، معضلات واگذاری‌ها را رفع می‌کند.

وی افزود: یکی از چالش‌های ما در مولدسازی در شاخه فروش دارایی‌های دولت، دستگاه‌هایی هستند که کار را متوقف کرده‌اند و از این رو، مولدسازی این اموال بدون تشریفات از مسیر بازار سرمایه و بورس کالا مهیا است.

پورابراهیمی تصریح کرد: بازار سرمایه، از قیمت‌گذاری دستوری رنج می‌برد. نا کارآمدی در بنگاه‌های اقتصادی مانند خودروسازی‌ها را، نباید از جیب مردم پرداخت کرد. درحالی که باید قیمت تمام‌شده را اصلاح کرد و کاهش داد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به 10 مصوبه وزیر اقتصاد درمورد بورس، اظهار داشت: وزیر اقتصاد، 10 مصوبه را درمورد بورس اعلام کرد که یکی از پیشنهادات ما در این راستا، استفاده از بازار سرمایه برای بهبود اقتصاد کشور است. در کشور، ظرفیت‌های معدنی غیرفعال داریم و 90 درصد ذخایر معدنی ما، یا شناسایی نشده‌اند یا غیرفعال هستند. به راحتی می‌توان از بازار سرمایه تامین مالی کرد و شرکت‌ها و عرضه‌های اولیه می‌تواند بازار را بزرگ کند.

وی گفت: پیشنهاد ما به دولت و وزارت صمت این است که کلیه محصولات صنعتی و معدنی ظرف بازه زمانی مشخص، فرآیند پذیرش را در بورس کالا انجام دهند و ابزارهایی مانند گواهی سپرده و آتی بر روی آنها تعریف شوند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم تشکیل صندوق املاک و مستغلات گفت: تشکیل صندوق املاک و مستغلات، یکی از انتظارات ما است که می‌تواند در حوزه مولدسازی ایجاد شود و ظرفیت آن، در اختیار بازار سرمایه است. در این زمینه، پیشنهاد شده تا ظرفیت‌های بازار سرمایه در بودجه 1401 که مبانی تحول در صنایع و اقتصاد کشور است، گنجانده شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد