سرقت گسترده دریچه‌های فاضلاب در تهران

سرقت گسترده دریچه‌های فاضلاب در تهران

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران به تامین امنیت در طول اجرای شبکه اشاره کرد و گفت: ما در حوزه درون‌شهری به لحاظ امنیتی مشکل داریم. اکنون با سرقت حجم قابل توجهی از تجهیزات مواجه هستیم.

ایلنا: معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران به تامین امنیت در طول اجرای شبکه اشاره کرد و گفت: ما در حوزه درون‌شهری به لحاظ امنیتی مشکل داریم. اکنون با سرقت حجم قابل توجهی از تجهیزات مواجه هستیم.

مسعودرضا ثامنی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عملیات اجرایی طرح فاضلاب تهران به صورت رسمی از سال 75 شروع شده و نزدیک 9000 کیلومتر شبکه و احداث 22 مدول جهت جمع‌آوری فاضلاب شهر تهران برنامه‌ریزی شده است، اظهار داشت: امروز بخش عمده پروژه تکمیل و بیش از 7000 کیلومتر شبکه احداث شده است.

وی افزود: اکنون حدود بیش از 41 درصد جمعیت شهر تهران تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران تصریح کرد: ما 88 درصد در عملیات لوله‌گذاری موفق بودیم. در بخش اجرای تونل و خط اصلی 290 کیلومتر اجرا شده و پیشرفت 90 درصدی داشته‌ایم. احداث تصفیه‌خانه‌ها 56 درصد و به لحاظ وزنی 73 درصد پیشرفت داشته‌ایم.

ثامنی با بیان اینکه جمعیت تحت پوشش طبق طرح جامع فاضلاب تهران و افق طرح در 1410 به 11 میلیون و 400 هزار نفر خواهد رسید، گفت: شبکه طراحی شده 8000 کیلومتر و شبکه اجرا شده 7018 کیلومتر و معادل 67 درصد است. 212 کیلومتر نیز تونل و خطوط اصلی در دستور کار است که تاکنون 190 کیلومتر اجرا شده است.

وی با اشاره به واحدهای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تهران یادآور شد: در جنوب تهران 6 مدول اجرا شده که حدود 250 میلیون متر مکعب در سال تولید دارد و در دو فاز در حال ساخت واحدهای 7 و 8 که حجم پساب تولیدی تصفیه‌خانه جنوب با تکمیل این 8 مدول حجم پساب تولیدی به 340 میلیون متر مکعب می‌رسد. همچنین 4 مدول در تصفیه‌خانه در فاضلاب غرب تهران جهت تحت پوشش قرار دادن 2 میلیون و 100 هزار نفر و حجم فاضلاب تصفیه‌ شده 192 میلیون متر مکعب در سال برنامه‌ریزی شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با اشاره به 9 فاز در دست مطالعه بیان داشت: از این تصفیه‌خانه‌ها نیز سالانه 17 میلیون متر مکعب پساب جمع‌آوری می‌شود.

ثامنی تاکید کرد: جمعیت تحت پوشش در حال حاضر 5 میلیون و 580 هزار نفر و حجم فاضلاب جمع‌آوری شده در تهران در روز 684 هزار متر مکعب است.

وی در ادامه بیان داشت: بنای اجرای فاضلاب تهران در دهه 70 اخذ وام از بانک جهانی بوده است و اکنون شرکت فاضلاب تهران به عنوان شرکت خصوصی مجری طرح فاضلاب و بهره‌برداری از تصفیه و نگهداری خطوط است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه شبکه‌های اجرا در شهر تهران در 6 منطقه آبفا در 22 منطقه است، اظهار داشت: پروژه فاضلاب تهران را بعد از مسايل تحریم، مجددا از محل منابع داخلی ادامه دادیم و این در حالی است که تحریم می‌توانست پیشرفت کار را با توقف مواجه کند.

ثامنی با بیان اینکه در چند سال اخیر، مشکلات فزاینده‌ای به ما تحمیل شده، خاطرنشان کرد: منابع اجرا از آبونمان شهر تهران تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر با توجه به تورم با مشکلات زیادی مواجه شدیم، بیان کرد: در سال 98 و 99 به طور متوسط 80 تا 85 درصد افزایش قیمت مصالح و مواد احداث پروژه‌ها را از جمله آهن و سیمان شاهد بودیم و این در حالی است که آبونمان فاضلاب تهران تنها 10 درصد افزایش داشته است. اما در هر حال تلاش کردیم تا مدیریت کنیم و با همکاری وزارت نیرو و شورای شهر موفق باشیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه اکنون 75 پیمانکار فعال در حوزه اجرایی، 15 شرکت مهندس مشاور و 10 شرکت تامین منابع، 100 قرارداد فعال، 1500 میلیارد تومان قرارداد و 2 قرارداد بین‌المللی به ارزش 150 میلیون یورو داریم، افزود: قرارداد تونل و تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران که وارد فاز بهره‌برداری شده و مناطق 2، 5، 9، 10 و 18 را تحت پوشش قرار می‌دهد، به زودی به مجموعه طرح اضافه شده و وارد چرخه مصرف و جمع‌آوری فاضلاب خواهد شد.

ثامنی با اشاره به مشکلات اجرای شبکه فاضلاب تهران گفت: شبکه فاضلاب تهران آخرین طرح زیربنایی است بنابراین با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم. اجرا در زیرساخت بافت فرسوده و تاسیسات ناشناخته، عملیات را با سختی مواجه کرد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه تامین مالی صورت گیرد تا پروژه در سال 1410 به اتمام برسد، یادآور شد: از جمله اهداف طرح، حفظ محیط زیست است که دفع فاضلاب در سطح کلانشهر تهران کار خطیری است. هدف دیگر ما مدیریت منابع آبی است چرا که ما کشوری هستیم در منطقه کم‌آب واقع شدیم و سطح بارشها از متوسط جهانی کمتر است. برای اینکه بتوانیم منابع محدود آبی را مدیریت کنیم، اجرای شبکه فاضلاب از جمله مهمترین اقدامات است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران ادامه داد: در تهران یک میلیارد متر مکعب در سال مصرف آب داریم که با تکمیل چرخه فاضلاب 840 میلیون متر مکعب از فاضلاب تصفیه خواهد شد و در اختیار بخش کشاورزی و فضای سبز قرار خواهد گرفت. هم اکنون نیز بخش عمده فاضلاب جنوب تهران در اختیار کشاورزان جنوب شرق و دشت ورامین قرار می‌گیرد. پروژه غرب تهران نیز در حال راه‌اندازی است و در آینده‌ای نزدیک پساب تصفیه شده در اختیار مناطق جنوب غرب تهران قرار خواهد گرفت. میزان 140 میلیون متر مکعب نیز طبق توافق با شهرداری در اختیار فضای سبز شهر تهران قرار خواهد گرفت.

ثامنی با اشاره به مشکلات اجرای شبکه به لحاظ تامین منابع و مصالح خاطرنشان کرد: برای تامین مواد اولیه از جمله لوله که از مصالح اصلی مورد نیاز است، با چالش مواجه هستیم که امیدواریم با هم‌افزایی وزارت صمت این مشکل برطرف شود.

وی در ادامه به تامین امنیت در طول اجرای شبکه اشاره کرد و گفت: ما در حوزه درون‌شهری به لحاظ امنیتی مشکل داریم. اکنون با سرقت حجم قابل توجهی از تجهیزات مواجه هستیم. مجبوریم در تمام معابر نگهبان مستقر کنیم و این منجر به درگیری‌های گسترده شبانه شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران افزود: تجهیزات، ماشین‌آلات، کمپرسور و ورق مورد سرقت قرار می‌گیرند. طبق ردیابی‌هایی که صورت گرفته در بازار ورق خلازیر فروخته می‌شود. به نیروی انتظامی هم اعلام کردیم که امنیت شرط اجرای پروژه است اما تاکنون برخورد مناسبی را از سوی حوزه قضایی و نیروی انتظامی با سارقین شبکه فاضلاب شاهد نبودیم.

سامنی ادامه داد: اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که پیمانکاران با موضوع کنار آمده‌اند و ورق موج‌دار را که ما یک میلیون و 200 هزار تومان خریداری می‌کنیم در بازار خلازیر 300 هزار تومان باید تهیه شود که امیدواریم کمک کنند تا شرایط ایمنی برای اجرای پروژه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 80 تا 90 درصد ورق‌ها مورد سرقت قرار می‌گیرند و ما مجبوریم دوباره همان ورق‌های سرقتی را خریداری کنیم، افزود: علاوه بر ورق‌ها، سرقت دریچه‌های چدنی را نیز شاهدیم که برای کارگذاری مجدد این دریچه‌ها مجبور می‌شویم از دریچه‌های بتنی که از روش‌های استاندارد هم دور هستند، استفاده کنیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران با بیان اینکه در طول یک سال در برخی مناطق سرقت چند هزار دریچه را شاهد هستیم، گفت: این سرقت‌ها در چند ماه اخیر در غرب تهران شدت یافته است.

ثامنی هزینه هر دریچه را 2 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: ما به طور کلی حدود 140 هزار دریچه داریم که با رقم قیمتی آن هزینه زیادی را به ما تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به معضل تامین منابع جهت اجرای پروژه‌ها خاطرنشان کرد: علیرغم این موضوع، ما خود را موظف می‌دانیم نسبت به تکمیل پروژه اقدام کنیم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران رقم وام دریافتی از بانک جهانی را 150 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: در چند سال اخیر و از سال 95 از بانک توسعه اسلامی نیز حدود 154 میلیون یورو وام دریافت کردیم.

ثامنی با بیان اینکه پروژه فاضلاب تهران جزء موفق‌ترین پروژه‌های بین‌المللی به لحاظ حذف اعتبار و تکمیل پروژه بوده است، اظهار داشت: طبق محاسباتی که داشتیم، برای تکمیل پروژه 25 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی با اشاره به چالش اجرای پروژه با سیستم بانکی کشور گفت: با ما مثل یک مجموعه بخش خصوصی برخورد می‌شود و وامی که به ما داده می‌شود با درصد بالایی از سود است در حالی که اگر سیستم بانکی هم کاری کند، سرعت پروژه چندبرابر خواهد شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب تهران هزینه هر متر مکعب تصفیه فاضلاب را 6000 تومان عنوان کرد.

ثامنی درباره شرکت مجری پروژه فاضلاب غرب تهران یادآور شد: این پروژه با همکاری شرکت کوزو ترکیه در حال احداث و بهره‌برداری است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد