رکوردداران تورم در جهان معرفی شدند/ تورم کدام کشورها بیشتر از ایران است؟

رکوردداران تورم در جهان معرفی شدند/ تورم کدام کشورها بیشتر از ایران است؟

اقتصاد کلانمهار تورم حالا یکی از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم اعلام شده است .

زهرا علی‌اکبری- در حالی که در ماه‌های اخیر بارها مقامات دولتی با استناد به آمارهایی تایید نشده در صدد برامدند از مهار تورم و کاهش آهنگ رشد قیمت‌ها خبر بدهند اما اتاق بازگرانی در تازه‌ترین گزارش خود تاکید کرده است که ایران همچنان در زمره کشورهایی است که بالاترین نرخ تورم را در میان کشورهای جهان تجربه می‌کند.
نکته مهم اینجاست که ایران تورمی بسیار دیرپا دارد . در ماه‌های اخیر ، جنگ روسیه با اوکراین ، موجی از تورم را مهمان اقتصاد جهان کرده است . حالا رییس سازمان تجارت جهانی هشدار داده است که احتمال از راه رسیدن رکود بالاست . وی به رویترز گفت که انتظار دارد پیش‌بینی‌های تجارت جهانی از 3 درصد فعلی برای سال 2022 با واسطه‌ی جنگ ادامه‌دار روسیه و اوکراین و بحران‌های غذایی و انرژی کاهش یابد.
در این شرایط آمارها نشان می‌دهد در ماه جولای سال جاری میلادی برابر با تیر و مرداد ماه ایران سومین تورم بالای جهان را تجربه کرده است.
بر اساس بررسی‌های انجام شده در ماه جولای 2022 در قیاس با ماه مشابه سال قبل، کشور آرژانتین بیشترین تورم را داشته است. در طول این مدت میزان افزایش قیمت‌ها در این کشور آمریکای جنوبی نزدیک به 80 درصد بوده است.
در رتبه دوم این جدول، ترکیه قرار گرفته و قیمت‌ها در فاصله یک سال 71 درصد در این کشور افزایش یافته‌اند.
پس از آن ایران با تورم نقطه به نقطه 54 درصدی در تیر ماه قرار گرفته است. البته این عدد در اقتصاد ایران تغییر کرده و بر اساس برآوردی که مرکز آمار از تورم نقطه به نقطه شهریور ماه داشته این عدد به زیر 50 درصد بازگشته است.
همچنین در طول این مدت تورم پاکستان حدودا 25 درصد، لهستان و روسیه 15 درصد، شیلی 13 درصد، ازبکستان 12 درصد و گرجستان نیز 11 درصد بوده است.

کدام کشورها کمترین تورم را دارند؟

همان طور که بالاترین تورم در کشورهایی است ک اطراف ایران قرار دارند، کمترین تورم‌ها نیز در همین نقطه جغرافیایی قرار دارد . البته دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز تورمی اندک را در این دوره زمانی تجربه کرده است. در میان کشورهایی که کمترین تورم را داشته‌اند، عمان با 2.6 درصد صدرنشین است و پس از آن عربستان سعودی و چین با 2.7 درصد قرار دارند. اندونزی و قطر تورمی کمتر از پنج درصد داشته‌اند و تورم عراق و هندوستان نیز حدود پنج درصد بوده است.
آمارها نشان می‌دهد که میانگین تورم در منطقه یورو حدودا 9 درصد، در آمریکا 8.5 درصد و در آلمان 7.5 درصد بوده است.

تورم خوراکی چقدر است؟

تورم خوراکی یکی از مهمترین مولفه‌های تورمی جهان است چرا که یمزان فشار بر سبد معیشتی جامعه را نشان می‌دهد. بررسی‌ تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی در ماه آگوست نشان می‌دهد که زیمباوه با ثبت عدد 353 درصدی بالاترین تورم را در این حوزه به خود اختصاص داده است. لبنان با 240 درصد، ونزويلا با 131 درصد و سریلانکا 91 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
همچنین در این مدت تورم اقلام خوراکی در ترکیه 90 درصد، ایران 81 درصد، آرژانتین 66 درصد و مولداوی 38 درصد بوده است.
اتاق بازرگانی تهران وضعیت رشد اقتصادی پنج کشور در فصل دوم سال 2022 را نیز بررسی کرده است. در این مدت، رشد اقتصادی هند، جهشی جدید را تجربه کرده و عربستان سعودی نیز برای دومین فصل متوالی رشد اقتصادی دو رقمی را ثبت کرده است.
با وجود تحریم‌های آمریکا، رشد اقتصادی ایران نیز همچنان مثبت باقی مانده از 2.2 درصد در فصل نخست سال جاری میلادی به 3.8 درصد در فصل دوم این سال رسیده است.

223223

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد