چرا مالیات پرداختی کطبس صفر بوده است؟ | آیا شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه دارد؟

چرا مالیات پرداختی کطبس صفر بوده است؟ | آیا شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه دارد؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذغال سنگ طبس با نماد کطبس برگزار گردید. در این مجمع عملکرد شرکت مورد بررسی قرار گرفت و در انتها به این پرسش پاسخ داده شد که آیا شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه دارد یا خیر؟ گزارش جامع و کامل نبض بورس از این مجمع را بخوانید.

به گزارش نبض بورس، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذغال سنگ طبس با حضور 79 درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای شهشهانی پور نماینده شرکت تکادو به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید.

آقای دربانی مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به 30 اسفند 1399 به صورت زیر ارايه دادند:

جایگاه شرکت در صنعت ذغال سنگ:

ایران با 1.5 میلیارد تن ذخایر قطعی ذغال سنگ آنتراسیت و بیتومینوس 0.1 درصد ذخایر جهان را در اختیار دارد. 75 درصد از ذخایر ایران در ناحیه ذغال خیز طبس قرار دارد.

تولید ذغال سنگ خام ایران در سال 1399، حدود 3.8 میلیون تن بوده است. شرکت ذغال سنگ طبس از نظر تولید ذغال سنگ خام با تولید 243 هزار تن در جایگاه چهارم کشور قرار دارد و حدود 6 درصد از کل تولید ذغال سنگ خام کشور را به خود اختصاص داده است.

ازجمله عوامل تاثیر گذار بر عملکرد شرکت، افزایش تقاضای جهانی برای فولاد بوده و قیمت ذغال سنگ نیز متاثر از این موضوع در سال 1399 حدود 200 درصد افزایش پیدا کرده است.

مجموع کک مورد نیاز کشور سالانه 3.7 میلیون تن می‌باشد که این امر منجر به نیاز به کنسانتره 5.3 میلیون تنی می‌شود. کنسانتره تولید در کشور کمتر از 2 میلیون تن می‌باشد که این امر حاکی از کسری 3 میلیون تنی کنسانتره و 6 میلیون تنی ذغال سنگ خام در کشور وجود دارد که این موضوع چشم انداز صنعت ذغال سنگ را در آینده میان مدت و بلند مدت تضمین می‌کند.

پیش بینی تولید سالانه ذغال سنگ خام در نواحی 4 گانه بر اساس توان تولید معادن در سال 1400 حدود 3.569 هزار تن پیش بینی شده و این عدد برای سال 1405 به 6 میلیون تن برسد.

استراتژی شرکت بر اساس چشم انداز ارايه شده توسعه حوزه فعالیت و ذخایر تحت مالکیت و افزایش مکانیزاسیون در شرکت برای افزایش ظرفیت تولید و کاهش بهای تمام شده و افزایش سودآوری شرکت می‌باشد.

ماموریت شرکت در راستای دستیابی به اهداف استراتژیک:
  • تکمیل زیر ساخت‌های مورد نیاز توسعه در معادن.
  • اکتشاف و افزایش ذخایر در شرکت.
  • تکمیل طرح مکانیزاسیون معدن 3 با جایگزینی کامل هیدرولیک پراب و ماشینی کردن برش ذغالسنگ در کارگاه استخراج.
  • جایگزینی چوب در کارگاه‌های استخرج معدن 2.
  • آماده سازی پهنه‌های استخراجی بلوک 5 معدن 2.
  • آماده سازی پهنه هایزون F معدن 3.
پروژه هیدرولیک پراب:

طبق برنامه از ابتدای 6 ماهه دوم مصرف چوب در معدن 3 تقریبا به صفر (معادل 60 درصد تولید ماهانه) خواهد رسید که از جمله مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف کامل چوب در کارگاه استخرج که به معنی کاهش 1.000 تن مصرف چوب در سال به ازای هر
  • کارگاه و کاهش 20 درصدی بهای تمام شده تولید.
  • افزایش قابل ملاحظه ایمنی در کارگاه.
  • افزایش 10 درصدی تولید.
  • بهبود دستمزد کارکنام و افزایش سطح رضایتمندی.
  • تسهیل عملیات.
عملکرد شرکت در بخش تولید:

میزان تولید شرکت در سال 1399 با افت حدود 4 درصدی نسبت به سال قبل به 242.044 تن رسیده است.

 
 
عملکرد شرکت در بخش فروش:

مبلغ فروش سال 1399 نسبت به سال قبل 118 درصد افزایش داشته که ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات بوده است.

کل فروش سال 1399 مربوط به فروش داخلی بوده و قسمت عمده آن مربوط به فروش شرکت فرآوری ذغال سنگ پرورده طبس بوده است.

قیمت خرید کنسانتره ذغال سنگ بر مبنای 26.5 درصد شمش فولاد خوزستان در بورس کالا به صورت ماهانه و متعاقب آن نسبت به میزان تبدیل ذغال سنگ خام به کنسانتره، قیمت گذاری ذغال سنگ خام کک شو محاسبه می‌گردد.

 
 
عملکرد مالی شرکت:
 
 

نسبت سود عملیاتی به فروش میزان حاشیه سود عملیاتی را نشان می‌دهد که منعکس کننده موفقیت مدیریت شرکت در ایجاد سود از عملیات جاری شرکت است. افزایش آن نشان دهنده رشد سودآوری شرکت در سال 1399 می‌باشد.

سود خالص شرکت در سال 1399، 314 درصد افزایش داشته و به سود خالص 109 میلیارد تومانی دست یافته است.

نسبت بازده دارایی‌ها نشان می‌دهد شرکت در سال 1398 به ازای هر 100 تومان منابع در اختیار 30 تومان سود کسب کرده است که این میزان در سال 1399 به 76 تومان رسیده است.

میزان سود هر سهم را در دوره مالی مورد نظر نشان می‌دهد افزایش EPS نشان دهنده افزایش سود سازی شرکت در سال 1399 نسبت به سال 1398 می‌باشد.

در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی توسط نماینده موسسه حسابرسی رایمند و همکاران قرايت گردید و مواردی که دارای ابهام بود از جانب هیات ريیسه مجمع تشریح گردید:

در خصوص بند 5 در رابطه با مالیات عملکرد عنوان شد: شرکت‌های منطقه طبس در منطقه محروم بوده و معاف از مالیات می‌باشند. به همین منظور شرکت برای سال 1399 مالیاتی در نظر نگرفته است.

سوالات مطرح شده در مجمع:

آیا شرکت برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارد؟ برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی در دستور کار شرکت قرار دارد.

در انتها به ازای هر سهم 3.800 ریال سود تقسیم گردید، موسسه حسابرسی رایمند و هماکاران به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و موسسه حسابرسی رازدار به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید.

حواشی مجمع:
برخی از سهامداران نسبت به نرخ فروش و میزان تولید و تک مشتری بودن شرکت اعتراض داشته و جهت شفاف سازی تقاضای عرضه محصولات شرکت به بورس کالا را داشتند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد