جزيیات پروژه خط لوله انتقال گاز محمدیه قم - پارچین/ گاز طبیعی بالاخره به زابل رسید

جزيیات پروژه خط لوله انتقال گاز محمدیه قم - پارچین/ گاز طبیعی بالاخره به زابل رسید

خط لوله محمدیه قم-پارچین یک خط لوله به قطر 56 اینچ و طول 130 کیلومتر است که اجرایی شدن این پروژه موجب تقویت جریان گاز و پایداری شبکه در فصل سرما برای استان‌های شمال و شمال شرقی کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته به همت شرکت مهندسی و توسعه گاز تور رسانه‌ای بازدید از خط لوله انتقال گاز محمدیه قم-پارچین برگزار شد.

خط لوله محمدیه قم-پارچین یک خط لوله به قطر 56 اینچ و طول 130 کیلومتر است که اجرایی شدن این پروژه موجب تقویت جریان گاز و پایداری شبکه در فصل سرما برای استان‌های شمال و شمال شرقی کشور می‌شود.

این پروژه به روش EPC و در قالب دو قطعه طراحی و پیمان‌سپاری شده است که در زمستان سال 1400 قطعه اول آن به طول 71.5 کیلومتر به بهره‌برداری رسید. طبق برآوردها کل پروژه در تابستان سال جاری تکمیل و نهایی می‌شود.

ظرفیت انتقال گاز از خط لوله محمدیه قم-پارچین روزانه 90 میلیون متر مکعب در روز است.

*آخرین ایستگاه تزریق گاز به زابل فعال شده و گاز به زابل رسید

در این تور رسانه‌ای، رضا نوشادی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در نشست خبری با خبرنگاران درباره آخرین اقدامات این شرکت گفت: تا یک ماه آینده طولانی‌ترین حفاری افقی دریایی در خاورمیانه از بندر لافت تا جزیره قشم آغاز خواهد شد.

وی اظهار داشت: شرکت زیمنس قرارداد یک میلیارد دلاری برای خرید 100 دستگاه توربین را به خاطر تحریم لغو کرد ولی متخصصان داخلی توانستند آن را داخلی‌‎سازی کنند.

نوشادی ادامه داد: کمپرسورهایی که قراردادش را با شرکت زیمنس منعقد کرده بودیم، 80 درصد بازدهی داشت اما امروز کمپرسورهای بومی‌سازی شده بازدهی 93 درصد دارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز تاکید کرد: در حال حاضر 211 قرارداد فعال در شرکت مهندسی و توسعه گاز وجود دارد. این شرکت هیچ پروژه نیمه تمامی ندارد که موضوعی منحصر به فرد است.

وی همچنین افزود: در حوزه طرح‌های ذخیره‌سازی مجموعا 5.4 میلیارد دلار پروژه تعریف شده و در دستور کار است. همچنین 2 قرارداد به ارزش هر یک 2 میلیارد دلار برای ساخت توربو کمپرسور منعقد شده است. سرمایه‌گذاری در فاز دوم ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه نیز 3.2 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

نوشادی توضیح داد: امسال، سال سیستان و بلوچستان نامگذاری شده است و عمده تمرکز ما بر پروژه‌های این استان است. تزریق گاز از زاهدان به دشتک و از دشتک به زابل آغاز شده است. همچنین آخرین ایستگاه تزریق گاز به زابل فعال شده و گاز به زابل رسید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ادامه داد: 4 گستره بزرگ از ایرانشهر به چابهار وجود دارد. در حال حاضر تست‌های آن شروع شده است و تلاش می‌کنیم تا پایان بهار کل مسیر را تحویل دهیم.

وی در پایان اظهار داشت: در حوزه بومی‌سازی تجهیزات موردنیاز، 85 درصد از تجهیزات مورد نیاز مهندسی و توسعه گاز در کشور داخلی‌سازی شده است.

*تامین پایدار گاز استان‌های شمال شرقی با احداث خط لوله قم-پارچین

پس از اتمام نشست خبری مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز، بازدید از بخش دیگری از پروژه خط لوله انتقال گاز محمدیه قم-پارچین انجام شد.

خط لوله محمدیه قم- پارچین بر تامین گاز بیشتر برای مناطق شمال شرق تهران مانند پردیس، بومهن، دماوند و فیروزکوه نیز تاثیرگذار است و به صورت موازی با خط لوله پنجم تهران به خط شمال و شمال شرق متصل می‌شود و بر تامین پایدار گاز استان‌های سمنان، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تاثیرگذار است.

در بخشی از مسیر پروژه محمدیه قم- پارچین به منظور عبور از دریاچه نمک حوض سلطان (تالاب مره) برای تحکیم بستر از ترکیب ژيوگرید و ژيوتکستایل استفاده شد که صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مسیرسازی رقم زد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد