ورود پوشاک تاناکورا و قاچاق از مرز پاکستان

ورود پوشاک تاناکورا و قاچاق از مرز پاکستان

این روزها بازار غیر رسمى پوشاک دست دوم با عنوان فروش اجناس خارجى که مشترى‌هاى زیادى هم دارد بسیارى را راغب کرده است که براى خرید پوشاک با هزینه کمترى لباس‌هاى استوک و تاناکورا را انتخاب کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پوشاکى که عمدتا با قیمت کمتر و تحت عنوان برند خارجى عرضه مى شود این روزها مشترى زیادى دارد و بازار پوشاک قاچاق و دست دوم به دلایل مختلفى گوى سبقت را از تولید داخل ربوده است.

از طرفى اقشار متوسط با درآمدهاى پایین بازار هدف این کالا بوده و حالا با نزدیک شدن به فصل سرما و گرانى لباس‌هاى زمستانه بازار خرید این نوع پوشاک داغ‌تر شده است.

گرچه از سوى خریداران دلایل متعددى براى خرید پوشاک دست دوم از جمله منحصربه‌فرد بودن آنها، صرفه جویى در هزینه، افزایش چرخه عمر لباس و … عنوان مى‌شود اما نحوه عرضه و فروش پوشاک دست دوم در بازار داخلى با معایبى همراه است.

عدم رعایت بهداشت در این نوع پوشاک، تبعیت نکردن از مقررات ورود کالا و قاچاق، ضربه به تولیدکنندگان داخلى و … از عمده معایب عرضه پوشاک تاناکورا محسوب مى‌شود.

آنطور که ريیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک شیراز مى گوید سعى شده که از فروش لباس‌هاى کهنه در بازار شیراز جلوگیرى شود اما باز به صورت دست‌فروشى شاهد این نوع عرضه پوشاک هستیم که مى‌تواند سلامتى مردم و شهروندان را به مخاطره بیندازد.

ريیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک شیراز با اشاره به اینکه عمده پوشاک تاناکورا از کشور انگلیس و از طریق مرز پاکستان وارد مى شود، عنوان مى‌کند: درواقع این پوشاک بعد از عیدکریسمس به کلیساها اهدا مى‌شود تا به‌عنوان هدیه به کشورهاى فقیر ارسال شود و از آنجا به صورت قاچاق وارد کشورمان شده و به فروش مى‌رسد.

ابراهیمى با اشاره به اینکه باید جلوى فعالیت عرضه پوشاک قاچاق و دست دوم گرفته شود ، ابراز مى‌کند: امنیت البسه و پوشاک با گسترش چنین فروشگاه‌ها و دست‌فروش‌ها از بین مى رود و به نوعى سلامت مردم تهدید مى‌شود.

افزایش قیمت پوشاک داخلى و کاهش قدرت خرید یکى از دلایل روى آورى مردم به بازار تاناکوراست و این موضوع باعث شده است که بسیارى براى خرید پوشاک ، بازار داخلى را به دست فراموشى بسپارند و بویژه براى خرید در فصل سرما منتظر بازار تاناکورا باشند.

احتمال انتقال بیماری از این دست پوشاک ضعیف است

یک پزشک متخصص پوست قبلا و در گفت و گو با یک رسانه درباره احتمال انتقال هرگونه بیماری از طریق پوشیدن لباس‌های دست دوم گفته بود: « احتمال انتقال بیماری از این دست پوشاک ضعیف است و اگر این لباس‌ها شسته، جوشانده و اتو شوند، بعید است مشکلی پیش آید. البته هیچ‌گاه به طور قطع نمی‌توان افراد را به پوشیدن آنها توصیه کرد زیرا بسیاری از میکروب‌ها و عوامل بیماری زا مانند قارچ‌ها، حتی بعد از شستن هم از بین نمی‌روند و تا زمان زیادی دوام می‌آورند. افرادی که از این لباس‌ها استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که اگر با علایمی نظیر خارش و مشکلات پوستی یا عفونت مواجه شدند، هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنند.»

منبع: ایلنا

مطالعه بیشتر: پوشاک زمستانی 40 درصد گران شد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد