طرح تعویض خودروهای فرسوده به کجا رسید؟

طرح تعویض خودروهای فرسوده به کجا رسید؟

سازمان شهرداری‌ها، بانک ملت و شرکت‌های خودروسازی تصمیم بر همکاری در طرح تعویض خودروهای فرسوده گرفتند. در شرایطی که آلودگی هوا، نفس شهرهای بزرگ را گرفته، این طرح تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طرح تعویض خودروهای فرسوده یکی از مهم‌ترین تصمیاتی بود که می‌توانست شهر را از آلودگی هوا نجات دهد. این آیین‌نامه در سال 88 به تصویب رسید. اما در مرحله اجرایی با مشکل مواجه شد و مسيولان از اجرای آن باز ماندند.

دولت برای عبور از اثرات تورمی اعطای تسهیلات، دو طرح تعویض خودرو فرسوده به‌صورت «نقدی» و «جایگزین» را ارايه کرده است.

در طرح نقدی، دولت باید از طریق مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، آنها را تحویل بگیرد و با توجه به ارزش لاشه خودرو، وجه آن را به متقاضی پرداخت کند.

مطالعه بیشتر: رونمایی از عامل اصلی آلودگی هوا / آلودگی هوا رکورد زد!
طرح روی زمین مانده است

اما محمدحسین گودرزی، ريیس انجمن مراکز صنفی اسقاط خودروی کشور در گفتگو با خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: در خصوص این طرح، کارگروه اسقاط در اتحادیه صنایع بازیافتی ایران، با ایران‌خودرو مذاکره و ایران‌خودرو نیز موافقت خود را نیز اعلام کرد.

او افزود: متاسفانه ستاد حمل‌ونقل در این زمینه کوتاهی کرد. این ستاد به جای اینکه به حوزه اسقاط رونق دهد، مانعی برای کار مراکز مربوطه شده است.

ريیس انجمن مراکز صنفی اسقاط خودروی کشور گفت: همچنان اسقاط تعطیل است و هیچ دستگاهی نظارت بر این امور را بر عهده ندارد. فعلا این طرح در مرحله اجرا متوقف شده است.

به گفته او، تا زمانی که نظارت بر امور اسقاط انجام نگیرد، این طرح همچنان در مرحله اجرایی متوقف می‌ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، این در حالی است که خودروهای فرسوده، هم به دلیل مصرف بالای انرژی و هم به دلیل آلاینده بودن، برای شهرها مضر هستند.

بر اساس برخی منابع، سن مجاز برای خودرو حدود 20 سال است و بالاتر از آن فرسوده محسوب می‌شود.

اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش‌های اسقاط خودروهای فرسوده و مراکز مجاز در این زمینه را اینجا بخوانید.

مطالعه بیشتر: مقصر آلودگی هوا کیست؟

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد