به گزارش تجارتنیوز، طرح تعویض خودروهای فرسوده یکی از مهمترین تصمیاتی بود که میتوانست شهر را از آلودگی هوا نجات دهد. این آییننامه در سال 88 به تصویب رسید. اما در مرحله اجرایی با مشکل مواجه شد و مسيولان از اجرای آن باز ماندند.
دولت برای عبور از اثرات تورمی اعطای تسهیلات، دو طرح تعویض خودرو فرسوده بهصورت «نقدی» و «جایگزین» را ارايه کرده است.
در طرح نقدی، دولت باید از طریق مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، آنها را تحویل بگیرد و با توجه به ارزش لاشه خودرو، وجه آن را به متقاضی پرداخت کند.
اما محمدحسین گودرزی، ريیس انجمن مراکز صنفی اسقاط خودروی کشور در گفتگو با خبرنگار تجارتنیوز گفت: در خصوص این طرح، کارگروه اسقاط در اتحادیه صنایع بازیافتی ایران، با ایرانخودرو مذاکره و ایرانخودرو نیز موافقت خود را نیز اعلام کرد.
او افزود: متاسفانه ستاد حملونقل در این زمینه کوتاهی کرد. این ستاد به جای اینکه به حوزه اسقاط رونق دهد، مانعی برای کار مراکز مربوطه شده است.
ريیس انجمن مراکز صنفی اسقاط خودروی کشور گفت: همچنان اسقاط تعطیل است و هیچ دستگاهی نظارت بر این امور را بر عهده ندارد. فعلا این طرح در مرحله اجرا متوقف شده است.
به گفته او، تا زمانی که نظارت بر امور اسقاط انجام نگیرد، این طرح همچنان در مرحله اجرایی متوقف میماند.
به گزارش تجارتنیوز، این در حالی است که خودروهای فرسوده، هم به دلیل مصرف بالای انرژی و هم به دلیل آلاینده بودن، برای شهرها مضر هستند.
بر اساس برخی منابع، سن مجاز برای خودرو حدود 20 سال است و بالاتر از آن فرسوده محسوب میشود.
اطلاعات بیشتر در مورد انواع روشهای اسقاط خودروهای فرسوده و مراکز مجاز در این زمینه را اینجا بخوانید.
آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارتنیوز بخوانید.