آخرین قیمت دلار پیش از امروز 17 تیر / روند قیمت در بازار دلار چگونه است؟

آخرین قیمت دلار پیش از امروز 17 تیر / روند قیمت در بازار دلار چگونه است؟

در پنجمین روز هفته، جریان معاملاتی بازار ارز، شاهد تغییر وضعیت خریداران و فروشندگان بود. روز چهارشنبه، فروشندگان دست بالا را در بازار به دست آوردند و توانستند اسکناس آمریکایی را 160 تومان کاهش دهند و به زیر مرز 25 هزار تومانی ببرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در پنجمین روز هفته، جریان معاملاتی بازار ارز، شاهد تغییر وضعیت خریداران و فروشندگان بود. روز چهارشنبه، فروشندگان دست بالا را در بازار به دست آوردند و توانستند قیمت دلار را 160 تومان کاهش دهند و به زیر مرز 25 هزار تومانی ببرند. ساعت 3بعدازظهر دیروز، دلار در محدوده 24 هزار و 980 تومان قرار گرفت که فاصله 6/ 0 درصدی با قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. روز سه‌شنبه دلار توانسته بود با 130 تومان افزایش خود را به محدوده 25 هزار و 140 تومان برساند، ولی در پنجمین روز هفته، خریداران در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به فروشندگان قرار گرفتند.

مطالعه بیشتر: قیمت دلار 16 تیر 1400 چقدر شد؟

دنیای اقتصاد نوشت:

بخش زیادی از فعالان ارزی اعتقاد داشتند که عرضه مناسب بازارساز عامل مهمی بوده است که قیمت دلار را در مسیر کاهشی قرار داد. دیروز صرافی‌های بانکی با قیمت 24 هزار و 500 تومان اقدام به فروش ارز می‌کردند که 200 تومان کمتر از روز سه‌شنبه بود.

برخی از فعالان باور دارند، مسوولان دولت دوازدهم تمایل ندارند که قیمت دلار در روزهای آخر کاری آنها، جهش تازه‌ای را تجربه کند و به همین دلیل، بازارساز ارزی را تشویق می‌کنند که سطح عرضه را بالا نگه دارد. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران فنی باور دارند که بازارساز چاره‌ای ندارد و باید عرضه ارز را بالا ببرد.

از نگاه این دسته عبور دلار از محدوده 25 هزار و 200 تومان می‌تواند زمینه‌ساز ورود تقاضای جدیدی به بازار شود و برخی از معامله‌گران بلندمدت را نیز تشویق کند که در موقعیت خرید قرار بگیرند. در این شرایط، بازارساز تنها با تقویت سمت عرضه می‌تواند، بازار را از یک جهش دیگر محافظت کند. البته رسیدن اخبار مثبت به بازار نیز می‌تواند زمینه‌ساز تغییر انتظارات معامله‌گران ارزی شود. با این حال، در روزهای اخیر خبرهای مخابره شده به بازار بیشتر ذهنیت معامله‌گران را در جهت دشوارتر شدن احیای توافق هسته‌ای هدایت می‌کرد.

به‌عنوان مثال، دو روز پیش وزارت امور خارجه بریتانیا عنوان کرد که ایران با افزایش تولید غنی‌سازی اورانیوم سرنوشت مذاکرات وین را تهدید می‌کند. با این حال، بخشی از معامله‌گران باور دارند که پیشروی ایران در زمینه هسته‌ای،‌ باعث می‌شود که امتیازهای بیشتری از کشورهای غربی گرفته شود. این دسته از معامله‌گران احساس می‌کنند که ایران و غرب در نهایت به توافق خواهند رسید و درگیری‌های کنونی بیشتر ناشی از تلاش برای امتیازگیری بیشتر است. چنین تصوراتی باعث شده است که در بازار ارز، بخش زیادی از معامله‌گران بلندمدت تمایلی به خرید و فروش دلار نداشته باشند. با این حال، در صورتی که این انتظارات دچار تغییر شود، می‌توان انتظار افزایش بیشتر قیمت دلار را داشت.

عامل دیگری که موجب شد در روز چهارشنبه میزان فروش‌های ارزی افزایش پیدا کند، عدم توان دلار برای شکست مقاومت 25 هزار و 200 تومان بود.

به گفته فعالان، نوسان‌گیران نتوانسته‌اند قیمت دلار را بالای محدوده 25 هزار و 200 تومانی تثبیت کنند. این موضوع موجب شده است که به مرور، بخشی از معامله‌گران بازار از افزایش بیشتر قیمت دلار ناامید شوند و به دنبال آن، در موقعیت فروش قرار بگیرند.

اثر افت دلار بر سکه امامی

افت قیمت دلار در روز چهارشنبه موجب شد که فروشندگان در بازار سکه نیز دست بالاتر را به‌دست آورند. در پنجمین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی 60 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای 10 میلیون و 650 هزار تومان رسید. به گفته بازیگران باتجربه بازار‌، افت قیمتی سکه از بعدازظهر روز سه‌شنبه و در معاملات پشت خطی شروع شد. افت شبانه سکه تحت‌تاثیر نزول بهای اونس طلا به زیر هزار و 800 دلار بود. با این حال، روز چهارشنبه طلا توانست به بالای مرز یاد شده برگردد و تا ساعت 3 بعدازظهر نیز آن را حفظ کند. همین مساله موجب شد که افت قیمت سکه در روز پنجم هفته محدودتر شود. کاهش قیمت سکه در روز چهارشنبه در شرایطی رخ داد که روز سه‌شنبه 115 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد