ایران مرجع قیمت زعفران در دنیا خواهد شد

ایران مرجع قیمت زعفران در دنیا خواهد شد

کارشناسان بازار زعفران و فعالان بورس کالا، پیش بینی می‌کنند با حضور صد در صدی زعفران در رینگ صادراتی ایران مرجع قیمت گذاری زعفران در دنیا خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - بر اساس آمار‌ها 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود که سهم استان خراسان از این میزان 70 درصد است. 

احمد معصومی یکی از کشاورزان این حوزه گفت: دلال‌ها محصولات ما را با نرخ روز خریداری و با قیمت بالاتری در بازار عرضه می‌کنند،  دلال‌ها زمانی که محصول ما را خریداری می‌کنند به ما پول نقد نمی‌دهند و برای تسویه بسیار تاخیر دارند. از سوی دیگر نگهداری این میزان زعفران برای کشاورز دشوار است.

جواد فلاح - مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالا گفت: گواهی سپرده کالایی زعفران از سال 96 در بورس کالا با یک انبار آغاز به کرد و اکنون به 10 انبار در مشهد تربت حیدریه و قاينات رسیده؛ به همین ترتیب قیمت زعفران در ایران تحت تاثیر گواهی بورس کالاست.

 

 
 

 

گواهی سپرده کالایی، یک ابزار در بورس‌های کالایی دنیاست که در قالب این ابزار انبار‌هایی در بورس کالا پذیرش می‌شوند تا کالا وارد این انبار‌ها شده و در قبال آن قبض انبار صادر می‌شود. این قبض انبار تبدیل به گواهی سپرده کالایی شده و گواهی سپرده کالایی قابلیت معامله به عنوان یک ورقه بهادار را در بازار سرمایه کشور پیدا می‌کند.

افزایش دسترسی بدون حضور دلال ها یکی از مزیت های گواهی کالایی است

میرزاپور - فعال حوزه زعفران می گوید: از مزیت‌های گواهی سپرده کالایی افزایش دسترسی، کاهش واسطه‌ها، ارتباط مستقیم خریداران با کشاورز و نقد بودن معاملات است.

به گفته میرزاپور اگر زعفران به بستر رینگ صادراتی بورس کالا هدایت شود علاوه بر این که به مرجع قیمت گذاری در جهان در این حوزه تبدیل می‌شویم؛ به استاندارد سازی و ایجاد یک نشان تجاری نیز کمک می‌شود.

بهرامی - مدیر یکی از انبار‌های زعفران بورس کالا گفت: هر بسته از زعفران که در انبار وارد می‌شود قبل از پذیرش از لحاظ قیمت، اندازه، خلوص و نوع زعفران مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد.

با داشتن بیشترین میزان تولیدی زعفران به گفته کارشناسان دنیا کشور‌های دیگری مانند اسپانیا و امارات را به عنوان شاخص در حوزه زعفران می‌شناسند، اما راهکار برای شاخص شدن قیمت در دنیا برای حوزه زعفران چیست؟

مصطفوی - یکی دیگر از فعالان حوزه زعفران گفت: اگر آمار شفاف و درست داشته باشیم، برای آینده برنامه ریزی می کنیم.

فلاح گفت: در حال حاضر در خواست‌هایی از سوی فعالان بازار برای راه اندازی رینگ صادراتی زعفران وجود دارد و بورس کالا این زیر ساخت‌ها و آمادگی‌ها دارد.

به گفته کارشناسان تاکنون 15 تن از زعفران تولیدی کشور وارد انبار‌های بورس کالا شده است و اگر بتوانیم  تمام زعفران تولیدی کشور را در بورس کالا عرضه کنیم به طور قطع در قیمت گذاری جهانی تاثیر گذار خواهیم شد.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد