پیش‌بینی اعتبار 8000 میلیارد تومانی برای اشتغال روستایی

پیش‌بینی اعتبار 8000 میلیارد تومانی برای اشتغال روستایی

بر اساس اعلام معاونت اشتغال وزارت کار پیش‌بینی می‌شود مبلغ اعتبار...

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری به دنبال مجوز مجلس در برداشت 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری به اجرا درآمد و مقرر شد معادل ریالی آن از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب موسسات عامل واریز شود.

بر این اساس، به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و 500 ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری هزینه شود.

معاون اشتغال وزارت کار اعلام کرد که اعتبارات اشتغال روستایی در سال گذشته 3000 میلیارد تومان بود و پیش بینی ما این است که برای امسال حداقل 8000 میلیارد تومان باشد.

برابر گزارش‌ها تا سال گذشته بیش از 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح اشتغال روستایی پرداخت شده و بیشترین میزان پرداخت تسهیلات نیز مربوط به بخش کشاورزی بوده است. سال گذشته در آخرین نشست کارگروه ملی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی وعشایری، اختصاص 3000 میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی و عشایری به تصویب رسید.

در روزهای اخیر محمود کریمی بیرانوند معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه منابع موجود و بازپرداخت شده اعتبار اشتغال روستایی 1000 میلیارد تومان است، اعلام کرد: سال گذشته اعتبارات اشتغال روستایی 3000 میلیارد تومان بود که این رقم امسال افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، پیش‌بینی این است که اعتبار طرح اشتغال روستایی برای امسال حداقل 8000 میلیارد تومان باشد که در صورت اختصاص این مبلغ می‌توان گفت که تسهیلات پیش‌بینی شده نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی یافته است.

برابر آمارها، از ابتدای اجرای قانون اشتغال پایدار روستایی در سال 1397 تا آذرماه سال گذشته نزدیک به 290 هزار شغل ایجاد شده است.

تصمیم دولت برای اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به اجرای طرح اشتغال روستایی و اذن مقام معظم رهبری برای برداشت آن، شرایط مناسبی برای اشتغال در بخش‌ روستایی و عشایری به وجود آورد؛ به نحوی که وام‌های پرداختی به روستاییان موجب رونق اشتغال در بخش‌های صنعت، کشاورزی، خدمات، صنایع تبدیلی و گلخانه‌ای، بوم گردی، گردشگری و صنایع دستی شده و زمینه اشتغال برای جوانان جویای کار را فراهم کرده است.

به گزارش ایسنا، از نگاه کارشناسان انجام فعالیت‌های اشتغال روستایی در کاهش مهاجرت از روستاها به شهرها و کلان شهرها موثر است چرا که اشتغال روستایی علاوه بر توسعه و آبادانی روستاها، زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی برای خانوارهای روستایی را فراهم کرده و به کاهش آمار بیکاری در این مناطق کمک کرده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد