رمزارز ملی بازار را بر هم می زند؟

رمزارز ملی بازار را بر هم می زند؟

یک رمزارز ملی با پشتوانه که قابلیت تبادل بین‌المللی داشته باشد می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور نقش بسزایی...

در حقیقت با توجه به اینکه ایجاد رمزارز ملی در دستور اقدامات بانک مرکزی قرار گرفته و مصوبات مجلس یازدهم به دولت در زمینه ایجاد رمزارز ملی ابلاغ شده است اما، ایجاد یک رمزارز ملی نیازمند تمهیدات لازم است. نباید از ذکر این نکته مهم غافل شد که حرکت کشورها به سوی توسعه صنعت رمزارز و بلاکچین سرعت بالایی به خود گرفته است اما، ایران همچنان با چالش‌های قانون‌گذاری وایجاد رمزارز ملی روبروست. برای اینکه راهکاری موردنظر به منظور تسریع در اجرای قانون‌گذاری در صنعت رمزارز و بلاکچین از یک طرف و ایجاد یک رمزارز ملی با زیرساخت مناسب و غیرقابل تحریم را از طرف دیگر بررسی کنیم با دو تن از کارشناسان حوزه رمزارز گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوعات مهم جویا شویم.

    آمریکا قدرت تحریم رمزارزملی ایرانی را ندارد، زیرا تعاملات ایران با کشورهای همسایه و کشورهای دوست آنقدر قوی است که آمریکا نتواند رمزارز ملی را تحریم کند

خلاء قانون‌گذاری عامل سردرگمی فعالان رمزارزی

فرزین فردیس، عضو کمیسیون اقتصاد نوآور و تحول اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تولید رمزارز ملی نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که باید در تامین این زیرساخت‌ها کارشناسان بخش خصوصی هم دخیل باشند، گفت: به رسمیت شناختن رمزارز ملی در بیرون از مرزهای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا بسیاری از صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی قصد انجام معاملات با استفاده از رمزارز را دارند که به همین دلیل باید بتوانند از رمزارزملی استفاده کنند که در خارج از مرزهای ایران قابلیت تبادل داشته باشد.

وی تصریح کرد: آمریکا قدرت تحریم رمزارزملی ایرانی را ندارد، زیرا تعاملات ایران با کشورهای همسایه و کشورهای دوست آنقدر قوی است که آمریکا نتواند رمزارزملی را تحریم کند.

فردیس با اشاره به اینکه تنها بانک مرکزی نباید در ایجاد زیرساخت و تولید رمزارزملی فعالیت کند، گفت: باید سازمان امور مالیاتی و حسابرسان کشور هم برای حسابرسی رمزارزها باید نظرهای خودشان را برای تولید رمزارزملی به بانک مرکزی ارايه دهند.

فردیس افزود: شناخت مردم نسبت به استفاده از رمزارز ملی در زندگی روزانه موضوع مهم بعدی است که باید از سوی دولت و رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود، زمانی که رمزارزها وارد کشور شدند برای بسیاری از فعالان استفاده از پول دیجیتال مفهوم نداشت اما به تدریج شناخت و فرهنگ‌سازی از این نوع پول در بین مردم رواج پیدا کرد که در این زمینه نهادهای دولتی و رسانه‌ها خیلی دیر وارد عمل شدند.

وی تاکیدکرد: برای گسترش چگونگی استفاده از رمزارزها باید کار فرهنگی عمیق شود، هرچند نباید از ذکر این موضوع مهم غافل شویم که عدم قانون‌گذاری در حوزه رمزارز در کشور موجب شده است تا شاهد نوعی سردرگمی بین فعالان و حتی علاقمندان به این حوزه باشیم. بسیاری از صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی رمزارزی همچنان با مشکلات متعددی که بیشتر آنها ناشی از خلاء قانون گذاری است، دست وپنجه نرم می‌کنند و مسيولان باید نسبت به حل این مشکلات، راهکارهای اساسی و مهمی را در نظر بگیرند.

    کشورهایی که توسعه صنعت بلاکچین را در دستور قرار دادند به دنبال این هستند که از این صنعت به عنوان یک راهکار اساسی به منظور ایجاد تاثیر مثبت در زندگی مردم به صورت بهینه بهره ببرند

تورم وحشتناک آمریکا عامل اصلی ریزش ارزش رمزارزها

ابوالفضل قاسمی، کارشناس حوزه رمزارز با بیان اینکه بهترین زمان برای انجام قانون‌گذاری در حوزه رمزارز تا پایان سال 2022 میلادی است، گفت: با توجه به اینکه شرایط بازار رمزارز تداوم روند نزولی تا پایان سال 2022 میلادی بر طبق تحلیل‌های متعدد کارشناسان است، به نظر بنده باید برای قانون‌گذاری در حوزه رمزارز و ابلاغ آن به فعالان سرعت بخشید.

وی افزود: افزایش نرخ تورم در آمریکا یکی از مهمترین دلایل ریزش در بازار رمزارزهاست، زیرا دولت آمریکا برای مقابله با این تورم وحشتناک باید نرخ بهره بانکی را افزایش دهد که نتیجه آن سقوط شاخص سهام در بورس آمریکا و به دنبال آن نزول ارزش رمزارزها است.

این کارشناس برجسته حوزه رمزارز افزود: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که صنعت بلاکچین و رمزارز در حوزه‌هایی همچون متاورس می تواند موجب دگرگونی شرایط جهانی به خصوص به لحاظ اقتصادی شود.

قاسمی اضافه‌کرد: کشورهایی که توسعه صنعت بلاکچین را در دستور قرار دادند به دنبال این هستند که از این صنعت به عنوان یک راهکار اساسی به منظور ایجاد تاثیر مثبت در زندگی مردم به صورت بهینه بهره ببرند.

این کارشناس برجسته حوزه رمزارز گفت: موضوع تولید رمزارزملی چند سالی است که بین دولت و مجلس شورای اسلامی به عنوان نهادهای حاکمیتی مطرح شده است، اما پس از ابلاغ دستور مجلس یازدهم به بانک مرکزی شاهد روند کندی برای ایجاد رمزارزملی هستیم.

قاسمی گفت: پشتوانه رمزارزملی و بین المللی بودن آن مهم است زیرا یک رمزارزملی که قابلیت تبادل بین‌المللی داشته باشد می‌تواند در رشد و توسعه اقتصادی یک کشور نقش بسزایی داشته باشد.

وی تاکیدکرد: موضوع تحریم‌ها برای ایران جدید نیست و همواره این گونه تحریم‌ها وجود داشته است که به اعتقاد بنده می‌تواند به عنوان یک محرک لازم محسوب شود تا سایر کشورهای جهان به قدرت ایران در منطقه خاورمیانه پی ببرند.

این کارشناس حوزه رمزارز با پیش‌بینی سقوط بیشتر بیت‌کوین طی چند ماه آینده گفت: سال آینده میلادی برای بازار رمزارزها سرنوشت‌ساز است زیرا، شاهد رشد ارزش این بازار خواهیم بود، فقط امیدوارم که تا آن زمان، مشکل قانون‌گذاری در صنعت رمزارز و بلاکچین کشور حل شده باشد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد