پیش‌بینی قیمت دلار / عوامل موثر در بازار دلار کدامند؟

پیش‌بینی قیمت دلار / عوامل موثر در بازار دلار کدامند؟

شاخص دلار مجددا کانال 93 واحدی را پس گرفت. دلار در کانال 27 هزار تومانی قیمت خورده است و عوامل موثری در بازار دلار وجود دارد. عوامل موثر در بازار ارز چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دلار وارد کانال 27 هزار تومانی شده و نظرات مردم حاکی از آن است که انتظارات تورمی دوباره اوج گرفته. بدبینی به جریان مذاکرات وین از یکسو، تزلزل در بازار هرات و تبعات عدم استقرار دولت جدید از سوی دیگر. با وجود این‌ها بازار ارز پس از تعطیلات به کدام سو حرکت می‌کند؟

چند روز است دلار وارد کانال 27 هزار تومانی شده است. آغاز روند صعودی این اسکناس آمریکایی همزمان با به حاشیه رفتن مذاکرات برجام و اظهار بدبینی نسبت به آن، نگرانی را درباره افت ارزش پول ملی بسیار بیشتر کرده است.

این هفته برخلاف انتظارها جو بایدن اولین گام جدی در راستای تشدید تحریم‌های ایران را برداشت و یک تاجر عمانی را همراه با شرکت‌های مرتبط با آن تحریم کرد.

همزمان با این موضوع رویترز خبر داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است: «در روز 14 اوت [23 مرداد] آژانس تایید کرد که ایران از 257 گرم اورانیوم غنی‌شده تا سطح 20 درصد به شکل UF4 (تترا فلوراید اورانیوم) برای تولید 200 گرم فلز اورانیوم با غنای 20 درصد استفاده کرده است».

بازار ارز با این اخبار دست‌وپنجه نرم می‌‌کرد که دلار هرات نیز دچار تزلزل شده و مرز مقاومتی (24 هزار و 600تومان) خود را شکست. با رشد دلار هرات در انتهای بازار این هفته و البته افزایش نرخ در معاملات پشت‌خطی، دلار تهران نیز وارد کانال 27 هزار تومان شد و به 27 هزار و 100 تومان رسید.

مطالعه بیشتر: تغییر انتظارات تورمی در بازار ارز/ دلار پس از تعطیلات گران می‌شود؟

به نقل از ایسنا از رویترز، میزان دارایی های سرمایه گذاران خارجی از اوراق قرضه آمریکا در ماه ژوين به بالاترین سطح خود از فوریه 2020 تاکنون رسیده است. طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، طرف های خارجی در ماه ژوين در مجموع هفت تریلیون و 202 میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری در اختیار داشته اند که این رقم 67 میلیارد دلار بالاتر از رقمی است که ماه قبل به ثبت رسیده بود. همچنین این میزان افزایش بالاترین میزان افزایش ماهانه در سال 2021 بوده است. ژاپن و چین بزرگ ترین دارندگان اوراق دلاری هستند.

روند نزولی نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی باز هم ادامه داشته تا جایی که شمار بیکاران فرانسه تا پایان سه ماهه دوم سال 2021 به 8.0 درصد رسید که این نرخ 0.2 درصد کمتر از پیش بینی ها و 0.1 درصد کمتر از دوره مشابه قبلی است. این نرخ بیکاری هم چنین کمترین نرخ ثبت شده 9 ماه اخیر محسوب می شود. شمار افراد بیکار طی این مدت با 16 هزار نفر کاهش به دو میلیون و 400 هزار نفر نفر رسید تا برای چهارمین فصل متوالی شمار بیکاران فرانسوی زیر سه میلیون نفر باقی بماند.

وزارت خزانه داری آمریکا با صدور بیانیه ای اعلام کرد کسری بودجه این کشور در ماه جولای به 302 میلیارد دلار رسیده که این رقم، بیشترین کسری بودجه ماهانه در طول تاریخ معاصر آمریکا بوده است. با توجه به وضعیت وخیم کرونایی مخارج دولت کماکان رو به افزایش است اما از سوی دیگر سررسید دریافت مالیات ها برای بسیاری از مالیات دهندگان به تاخیر افتاده که این مساله به نوبه خود موجب کاهش محسوس درآمد دولت شده است.

بهبود وضعیت بازار کار و احتمال کاهش شتاب برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا در روزهای اخیر به عنوان یک عامل حمایتی مهم برای دلار عمل کرده است. از سوی دیگر بازدهی اوراق قرضه وزارت خزانه داری نیز نسبت به ماه قبل افزایش محسوسی داشته که در نتیجه این اتفاق، تمایل معامله گران برای در اختیار داشتن دلار بیشتر از قبل شده است. با توجه به وضعیت شاخص های کلان اقتصادی آمریکا پیش بینی می شود دلار روزهای خوبی را در کوتاه مدت پیش رو داشته باشد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد