کم کردن هزینه برق با لامپ ال ای دی

کم کردن هزینه برق با لامپ ال ای دی

راهنمای خریددر سالهای اخیر، افزایش آلودگی های زیست محیطی و انتشار روزافزون گاز های گلخانه ای، منجر به تحول و دگرگونی صنعت برق در سراسر جهان در راستای بهره گیری از منابع نوری دوست دار محیط زیست با کمترین میزان آلودگی شده است.

یکی از عوامل سازنده گازهای مخرب گلخانه ای، افزایش حرارت کره زمین از طریق بکارگیری لامپ های رشته ای است. برای حل این مشکل، ابداع و بهره گیری از فناوری های نوینی همچون لامپ ال ای دی، بسیار کارآمد و سودمند بوده است. با توجه به این امر، کشورهای مختلف جهان به جایگزین کردن لامپ ال ای دی با انواع لامپ های پرمصرف قدیمی روی آورده اند.

دیود نور افشان (Light Emitted Diode) مهمترین جزو سازنده لامپ ال ای دی است که عبور جریان الکتریکی از آن منجر به تولید نور می شود. در طراحی و تولید لامپ ال ای دی به عنوان آخرین نسل لامپ های روشنایی، مشکلات تکنولوژی های قدیمی برطرف شده است. این امر موجب محبوبیت این منبع روشنایی و افزایش تقاضا از سوی مصرف کنندگان شده است. این لامپ ها علاوه بر کاهش اثرات مخرب زیست محیطی دارای مزایای بسیاری نیز هستند، که در ادامه به بررسی این مزیت ها خواهیم پرداخت.

امروزه با توجه به وجود هزینه های مختلف زندگی، مدیریت و بهره گیری از تکنولوژی های به روز از مهمترین راهکار های کاهش این هزینه ها و حرکت به سوی پیشرفت و بهینه سازی فرآیند ها است. طراحی و تولید لامپ ال ای دی از طریق تکنولوژی اس ام دی (SMD) صورت می گیرد. این روش تولید برد های الکترونیکی، نقش بسزایی در کاهش میزان مصرف برق توسط این لامپ ها دارد. لامپ مهتابی ال ای دی علاوه بر تولید روشنایی بهتر و با کیفیت تر، از میزان مصرف انرژی الکتریکی کمتری نسبت به لامپ های مهتابی فلورسنتی برخوردار بوده و طول عمر بالایی دارد.

مزایا و ویژگی های لامپ های ال ای دی

لامپ ال ای دی در حدود 90 درصد از انرژی الکتریکی دریافتی را به روشنایی تبدیل کرده و کمک قابل توجهی به کاهش تلفات انرژی می کند. طول عمر بسیار بالای این لامپ ها علاوه بر کاهش هزینه های برق به کاهش هزینه های تامین لوازم روشنایی و نیاز به خرید لامپ های جدید نیز کمک می کند. همچنین لامپ ال ای دی فاقد هرگونه پرتوهای مخرب ماورای بنفش و مادون قرمز بوده و نوری سالم، بدون هیچ آسیبی به بینایی و سلامت انسان ساطع می کند. همچنین میزان حرارت و گرمای تولید شده توسط این لامپ ها بسیار پایین است. این مزیت باعث تامین امنیت و کاهش مخاطرات ناشی از آتش سوزی و وقوع اتفاقات ناگوار در اماکن می شود.

با گذشت زمان و استفاده مداوم از لامپ های رشته ای معمولی، شدت روشنایی ساطع شده از این لامپ ها کاهش می یابد. ولی لامپ ال ای دی به دلیل تکنولوژی ساخت پیشرفته، راندمان بالا و مصرف کم انرژی، بدون هیچ تغییری در میزان نوردهی تا پایان عمر به کار خود ادامه می دهد. استفاده از لامپ های مناسبی همچون لامپ ال ای دی، علاوه بر کاهش هزینه مصرف برق و افزایش راندمان روشنایی، به کاهش تعداد لامپ های مورد نیاز نیز کمک می کند. این امر منجر به بهره گیری بهینه از تجهیزات و لوازم الکترونیکی می شود.

خرید و قیمت لامپ ال ای دی

همانطور که گفتیم، لامپ ال ای دی برخلاف سایر لامپ های رشته ای از بازدهی بالا و مصرف انرژی کمتری برخوردار است. لامپ ال ای دی با توجه به ویژگی ها و مزایای بسیاری که دارد در مقایسه با لامپ های دیگر در بازار، از قیمت بالایی برخوردار است. ولی کاهش هزینه های برق در طول سالیان مصرف، ارزش تقبل این قیمت را دارد و به نوعی این خرید، یک سرمایه گذاری اقتصادی طولانی مدت محسوب میشود. بنابراین، این ویژگی سبب قرارگیری این لامپ ها در زمره محصولات مقرون به صرفه شده است.

قیمت بالای لامپ های ال ای دی به هیچ وجه مانع به کارگیری آنها در انواع پروژه ها نظیر روشنایی خیابان ها، اماکن مسکونی، اداری، تجاری و حتی صنعتی نشده است. این لامپ ها به طور گسترده در زمینه های مختلف برای کاهش هزینه های برق و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، مورد استفاده قرار می‌گیرند. خرید و قیمت لامپ ال ای دی بر اساس فاکتور های مختلفی مانند کیفیت ساخت، نوع برند، میزان روشنایی و توان خروجی و... متفاوت است. بنابراین برای خرید لامپ ال ای دی، لزوم توجه به تمام فاکتورها و تصمیم گیری براساس نوع نیاز، وجود دارد.

لزوم بکارگیری لامپ های دوستدار محیط زیست

معرفی چند نمونه از برند های مطرح و با کیفیت لامپ های ال ای دی

محبوبیت و کاربرد فراوان لامپ ال ای دی سبب تولید انواع مختلف آن توسط بسیاری از شرکت های فناور و فعال این حوزه شده است. با توجه به تنوع و فراوانی این مدل لامپ ها در بازار، به معرفی چند نمونه از بهترین برند های لامپ ال ای دی میپردازیم.

  • برند بروکس

شرکت بروکس یکی از مطرح ترین تولید کنندگان لامپ های ال ای دی فاقد سرب و جیوه، با شعار (این نور سالم است). این برند با ارايه بهترین خدمات و باکیفیت ترین لامپ های ال ای دی، با کشور های مختلف آسیایی و اروپایی در رقابت است.

  • برند افراتاب

کمپانی افراتاب یکی از شرکت های پیشرو و فعال در حوزه الکترونیک و تولید تجهیزات روشنایی است که در سال 1998 تاسیس و شروع به کار کرده است. این شرکت با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های برتر دنیا و نیروهای ماهر و متخصص، به عنوان اولین تولید کننده لامپ های کم مصرف و انواع لامپ ال ای دی در کشور شناخته می شود.

  • برند ای دی سی (EDC)

برند ای دی سی نیز یکی دیگر از مشهورترین تولید کنندگان داخلی محصولات روشنایی و انواع لامپ ال ای دی است، که از تنوع بالای محصولات برخوردار است. محصولات با کیفیت ارايه شده توسط این شرکت در اماکن مختلف اعم از منازل، ادارات و سایر مکان های تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • برند دلتا

شرکت دلتا با شعار، کیفیت برتر، ماندگاری بیشتر یکی دیگر از بهترین تولیدکنندگان محصولات روشنایی در بازار است. انواع لامپ ال ای دی این برند، دارای 12 ماه ضمانت کیفیت است.

  • برند نور

شرکت نور از محبوب ترین و قدیمی ترین تولید کنندگان پیشرو در صنعت تولید محصولات روشنایی با بهره گیری از فناوری های روز دنیا است که از سال 1984 شروع به کار کرده است. این شرکت علاوه بر تولید انواع لامپ های رشته ای، بخار جیوه، بخار سدیم و... بهترین و باکیفیت ترین لامپ های ال ای دی را نیز در انواع مختلف عرضه می کند.

  • برند پولاکس

شرکت پولاکس به صورت تخصصی در زمینه چراغ و لامپ ال ای دی در بازار ایران فعالیت می کند، چراغ ریلی، چراغ های سقفی و متحرک و لامپ ال ای دی از جمله محصولات عرضه شده پولاکس است، که به صورت انحصاری توسط شرکت نوراسرام در بازار ایران پخش و عرضه می شود.

انواع لامپ های ال ای دی

آخرین اخبار بورس و اقتصاد