آیا خشکسالی پاییز تمام می‌شود؟ / تهران 110 روز کمبود آب دارد!

آیا خشکسالی پاییز تمام می‌شود؟ / تهران 110 روز کمبود آب دارد!

با وجود این که برخی از فرا رسیدن شش ماه سرد سال ابراز امیدواری می‌کنند و گمان می‌کنند که با شروع سال جدید بارش‌ها جوی هم افزایش پیدا می‌کند اما هدایت فهمی، کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو می‌‌گوید: پیش‌بینی‌ها خبر از بهبود وضعیت نمی‌دهند و تهران هم 110 روز کمبود آب دارد و این، بی‌سابقه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با به پایان رسیدن سال آبی و فرا رسیدن شش ماه دوم سال، عده‌ای امیدوارند که وضعیت بارش‌های جوی بهتر شود و پاییز و زمستان کمتر از بهار و تابستان خشک باشند. هدایت فهمی، کارشناس آب و معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو می‌گوید: با توجه به پیش‌بینی‌ها وضعیت بهتر نمی‌شود و ممکن است مجبور شویم به برخی نقاط به صورت سیار آب‌رسانی کنیم.

فهمی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی‌ها تا این لحظه نشان می‌دهد که پاییز خشکی در پیش داریم و وضعیت بارش‌ها در پاییز از حد نرمال کمتر است.

فهمی اخطار می‌دهد: با توجه به شرایط جوی و پیش‌بینی‌ها وضعیت خشکسالی با فرا رسیدن پاییز هم بهبود پیدا نمی‌کند.

البته معاون سابق دفتر برنامه‌ریزی آبفای وزارت نیرو همچنین ابراز امیدواری می‌کند: گزاره پاییز امسال پاییزی خشکی است، یک پیش‌بینی متغیر است. این یعنی ممکن است شرایط جوی به نحوی پیش برود که وضعیت پاییز متفاوت شود.

با این حال آن چنان که تسنیم نوشته بود؛ ذخایر آب سد لتیان و لار، سد‌های مهم تهران، به نصف سال گذشته رسیده و فهمی هم درباره وضعیت تهران هشدار می‌دهد: تهران 110 روز کمبود آب دارد و اگر این وضعیت چنان که گفتیم ادامه‌دار شود ناچاریم به روش‌های کاهش مصرف متوسل شویم. در حال حاضر مصرف آب در تهران بیش از 348 لیتر در شبانه‌روز است.

فهمی، پیامدهای این خشکسالی را چنین می‌بیند: اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تعداد زیادی از شهرهای ما با تنش آبی مواجه می‌شوند و مجبور می‌شویم به برخی از مناطق با تانکر آب آشامیدنی برسانیم و به جز این بسیاری از چشمه‌ها هم خشک می‌شوند.

همه این‌ها در حالی است که وزارت نیرو به جای راهکار، همچنان تصمیم‌های نابخردانه نظیر انتقال آب از مازندران به تهران و سمنان می‌گیرد و در حالی که تنها چند روز تا شروع سال آبی جدید بیشتر نمانده، هنوز برنامه‌ای مدون برای سال آبی جدید تنظیم نشده است.

با توجه به آمار، کل مصارف صنعت ایران 2 درصد مصرف آب یعنی چیزی حدود 2 میلیون و 500 لیتر است و تامین آب شرب هم تنها به 8 درصد از کل آب کشور نیازمند است. باید دید برنامه وزارت نیرو برای شروع سال آبی جدید و شش ماه دوم سال که به پیش‌بینی کارشناسان خشک است، چیست و آب کشاورزی چگونه تامین می‌شود؟

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «سد فینسک مازندران را تبدیل به خوزستان بعدی می‌کند؟» را هم بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد