خروج سیمان از نرخ‌گذاری دستوری

خروج سیمان از نرخ‌گذاری دستوری

طبق تفاهم تولیدکنندگان سیمان، قیمت سیمان بر اساس قیمت سبد میلگرد در بورس کالا با نسبت 1 به 30 به تصویب رسید و قیمت هر تن سیمان به 360 هزارتومان افزایش یافت.

به گزارش بورس نیوز، طبق تفاهم نامه امضا شده بین مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان، قیمت سیمان یک سی‌ام سبد میلگرد در بورس کالا تعیین شد. بر این اساس با این فرمول، صنعت سیمان دیگر از بند قیمت‌گذاری دستوری رها شد.

در صورتجلسه مدیران عامل کارخانجات سیمان آمده است: به منظور بررسی مشکلات و مسايل صنعت سیمان و ارايه راه حل‌های مناسب و عملیاتی در جهت برون رفت از وضعیت کنونی و جلوگیری از توقف کارخانجات و بروز تنش‌های کارگری جلسه هم اندیشی با حضور کلیه مدیران عامل شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان ذیربط در تاریخ 15 فروردین 1400 در محل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و با رعایت پروتکل‌های بهداشت تشکیل گردید.

با توجه به افزایش چشمگیری کلیه عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده در سال 1399 و پیش بینی افزایش هزینه‌ها از جمله حقوق و دستمزد، سوخت مصرفی حمل و نقل، کیسه‌های سیمان و در سال 1400 و با عنایت به مفاد نامه شماره 56592 / 99 / 370 در تاریخ 1399.09.26 معاون وزیر و ريیس هیيت مدیره و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به معاونت محترم امور معادن و صنایع معدنی و نامه شماره 60/ 263058 مورخ 01 / 07 / 1399 معاونت محترم بازرگانی و دبیر کار گروه تنظیم بازار به مقام عالی وزارت در رابطه با تشریح مشکلات موجود صنعت سیمان و تایید افزایش 100 تا 700 درصدی عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان توسط معاونین وزارت صمت مدیران عامل با توجه به متغیر بودن عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده سیمان در سال 1400 و به منظور حفظ روند تولید و اشتغال در این صنعت استراتژیک و در جهت متناسب سازی قیمت فروش داخلی با قیمت‌های صادراتی (مشابه فولاد و اصلاح فرهنگ مصرف نامتناسب سیمان در موارد غیر مرتبط با سازه‌های ساختمانی (به دلیل ارزانی سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی) بر شناور نمودن قیمت سیمان بر اساس نیت سید میلگرد که در بورس کالا کشف می‌گردد به نسبت 1 به 30 (نرخ جهانی 1 به 7 می‌باشد) موافقت نمودند و مقرر گردید از تاریخ 21 / 01 /1400 قیمت هر تن سیمان فله تیپ 2 تحویل درب کارخانه (بدون ارزش افزوده) به مبلغ 3٫600٫000 ریال افزایش یابد. بدیهی است قیمت سایر انواع سیمان متناسب با قیمت فوق و هزینه‌های مرتبط با بسته بندی تعیین خواهد گردید.

ضمنا مدیران عامل متعهد می‌گردند ضمن تامین کامل نیاز مناطق تحت پوشش کارخانجات خود نسبت به رفع کمبود احتمالی سیمان در سایر مناطق که توسط انجمن سیمان اعلام می‌شود بدون وقفه و با هماهنگی دبیر کارگروه منطقه مورد نظر اقدام نمایند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد