گزارشی از واردات و قیمت گوشت قرمز و مرغ

گزارشی از واردات و قیمت گوشت قرمز و مرغ

در سه ماه اول امسال حدود 70 میلیون دلار گوشت قرمز و گوشت مرغ وارد ایران شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به تولید داخل، وارات گوشت قرمز و مرغ معمولا رقم بالایی نیست و در برخی مقاطع جهت رفع کمبود و تنظیم بازار، دولت نسبت به واردات این اقلام اقدام می‌کند. از اردیبهشت سال جاری نیز دولت با توجه به اختیار قانون بودجه 1401 نسبت به اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی از واردات کالای اساسی که شامل هفت قلم بود اقدام کرد؛ هر چند که از حدود دو سال قبل، دیگر گوشت قرمز و مرغ در لیست واردات با ارز 4200 تومانی قرار نداشت.

سهم گوشت و مرغ از واردات 70 میلیون دلاری

بررسی آمار واردات کالای اساسی در سه ماه اول امسال نشان می‌دهد که در مجموع حدود 70 میلیون دلار گوشت قرمز و گوشت مرغ وارد شده که حدود 8000 تن به ارزش بیش از 36 میلیون دلار آن گوشت قرمز  است. از این میزان حدود 800 تن به ارزش 4.5 میلیون دلار گوشت قرمز گرم و 7200 تن به ارزش 31.7 میلیون دلار گوشت قرمز سرد بوده است.

همچنین واردات گوشت مرغ حدود 20 هزار تن به ارزش 35.8 میلیون دلار گزارش شده است. اگر چه از قبل، واردات مرغ از لیست ارز ترجیحی خارج شده بود ولی در اوایل سال گذشته طی مصوبه دولت به منظور تنظیم بازار مرغ، مجوز مقطعی برای واردات  در مجموع  120 هزار  تن مرغ  با ارز ترجیحی صادر شده بود.

تغییرات قیمت بعد از حذف ارز 4200

اما اینکه در بازار داخل وضعیت قیمت گوشت قرمز و مرغ به چه صورتی بوده باید اشاره کرد که این اقلام و به ویژه گوشت مرغ، تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی قرار داشته‌اند؛ به این دلیل که از هفت قلم اساسی که با این ارز وارد کشور می‌شد بیش از 50 درصد واردات مربوط به نهاده تولید دام و طیور شامل جو، ذرت و کنجاله سویا بوده است که بعد از حذف ارز ترجیحی و انتقال یارانه آن به مصرف کننده، در تورم خرداد بروز کرده است.

 گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت قیمت کالاهای خوراکی در خرداد امسال نشان می‌دهد که هر کیلو گوشت گوسفند که در خرداد سال گذشته به طور متوسط حدود 135 هزار تومان فروش رفته به 170 هزار تومان در اردیبهشت امسال و 183 هزار تومان در خرداد رسیده و گوشت گوسفند تا بیش از 212 هزار تومان هم در ماه گذشته فروش رفته است.

بر این اساس قیمت گوشت گوسفند در خرداد، 7.4 درصد نسبت به اردیبهشت امسال و 35.9 درصد نسبت به خرداد پارسال افزایشی شده است.

تغییرات قیمت گوشت گوساله و گاو نیز حاکی از افزایش 52 درصدی نسبت به خرداد پارسال است؛ به طوری که هر کیلو از این کالا به طور متوسط 127 هزار تومان در خرداد سال گذشته قیمت خورده که به 166 هزار تومان در اردیبهشت و 193 هزار تومان در خردادماه رسیده است. هر کیلو گوشت گاو و گوساله در ماه پیش تا بیش از 238 هزار تومان هم فروش رفته است.

اما وضعیت قیمت مرغ نشان دهنده رشد 68.4 درصدی آن در خرداد امسال است. هر کیلو مرغ در این ماه به طور متوسط 45 هزار و 600 تومان و حتی تا 51 هزار و 400 تومان فروش رفته است. این کالا در خرداد پارسال حدود 27 هزار تومان و در اردیبهشت امسال 34 هزار و 400 تومان قیمت داشته که بیانگر رشد 32.5 درصدی در فاصله اردیبهشت تا خرداد است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد