«حجم معاملات» مهر تاییدی بر بهبود بورس

«حجم معاملات» مهر تاییدی بر بهبود بورس

اقدام بعدی که می تواند به بازار سرمایه کمک کند و به نظر می رسد در دستور کار دولت هم قرار دارد، بحث منطقی کردن سامانه نیما است.

به گزارش بورس‌نیوز ، با پیگیری‌های سهامداران و سازمان بورس نخستین گام برای حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو و مداخلات مخل بازار برداشته شد و به‌نظر می‌رسد این اقدامات متضمن استمرار سودسازی صنایع و رشد پایدار بازار در سالیان متمادی خواهد بود.

نوید خاندوزی کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: آزادسازی قیمت‌ها در صنعت خودرو قطعا اثر خوبی بر بازارسرمایه خواهد داشت.

وی افزود: نکته مهم اینجاست که بعد از آزادسازی قیمت‌ها در صنعت خودرو، دولت باید شفافیت لازم را در قبال شرکت‌ها داشته باشد و روابط خود را با شرکت‌ها شفاف کند؛ اقدام بعدی که می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند و به نظر می رسد در دستور کار دولت هم قرار دارد، بحث منطقی کردن سامانه نیما است.

خاندوزی تاکید کرد: در حال حاضر، نرخ ها در سامانه نیما به گونه‌ای است که به واردکنندگان جایزه می‌دهیم و صادرکنندگان را جریمه می‌کنیم و این اقدام، با شعارهای دولت سازگار نیست؛ هر چه به سمت شفاف‌تر شدن و منطقی‌تر شدن قیمت‌ها پیش رویم، بازارسرمایه شرایط بهتری خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر آزادسازی قیمت خودرو بر سودآوری خودروسازان اظهار کرد: سابقه نشان داده اثرات اتفاقات اینچنینی در گروه خودرو، در سودآوری شرکت‌های خودروساز چندان بااهمیت نیست؛ چراکه خودروسازان هزینه‌های عجیب و غریبی دارند اما؛ به نظر می‌رسد این بار، آزادسازی قیمت‌ها در بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ها و کاهش زیان انباشته خودروسازان موثر باشد.

خاندوزی در خاتمه تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه تغییر شرایطی را تجربه خواهد کرد و حجم معاملات هم مهر تاییدی بر این ادعا است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد