کنترل سوخت توزیعی کشور در 4 مرحله مجزا

کنترل سوخت توزیعی کشور در 4 مرحله مجزا

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سوخت توزیعی در جایگاه‌های سطح کشور در چهار مرحله مجزا کنترل می‌شود و بنزین توزیعی در جایگاه‌های سوخت کشور استاندارد است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به نقل از شانا؛ آقای جعفر سالاری‌نسب در این باره گفت: سوخت توزیعی در جایگاه‌های کل کشور در چهار مرحله پس از تولید در پالایشگاه، در مخازن، هنگام تحویل خط و در مرحله آخر هم در مخزن جایگاه‌های نمونه‌گیری و کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اخبار رسانه‌ها درباره مطابق نبودن بنزین توزیعی در سطح شهر تهران با استاندارد‌های یورو 4 به‌دلیل مخلوط شدن با دیگر فرآورده‌ها در تانکر‌های نفتکش افزود: سیستم توزیع سوخت در کشور کاملا مکانیزه است و فرآورده‌های مختلف در انبار‌های نفت در لاین‌های مختلف و کاملا مجزا توزیع و بارگیری می‌شود.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره سیستم توزیع سوخت از طریق نفتکش‌ها گفت: این سیستم کاملا مکانیزه است و هر نفتکش کارت حمل مخصوص خود را دارد که نوع فرآورده توزیعی در آن قید شده است و برای مثال نفتکشی که نفت‌کوره حمل می‌کند، سیستم به او اجازه حمل فرآورده دیگری را نخواهد داد و در موارد استثنا و ویژه نیز باید کاملا مخزن و تانکر نفتکش شستشو و مخزن دوباره کنترل شود، سپس فرآورده جدید را بارگیری کند.

سالاری‌نسب تاکید کرد: در هر انبار فرآورده یک واحد کنترل کیفیت وجود دارد که این واحد وظیفه کنترل استاندارد‌های محموله فرآورده نفتکش‌ها را پس از حرکت به‌عهده دارد.

وی تاکید کرد: فرآورده توزیعی در سطح کشور هنگام تحویل از پالایشگاه نیز تحت بررسی‌های لازم قرار می‌گیرد و در صورتی که استاندارد‌های لازم را داشته باشد، تحویل گرفته شده و برای ارسال به مخزن مبدا در انبار، ارسال می‌شود.

مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین با تاکید بر اینکه خطوط انتقال نفت و نفت کوره نیز کاملا مجزا از خطوط فرآورده‌های رنگی است، گفت: در مواردی محدود اگر بخواهیم از یک خط نفت سفید، بنزین و گازويیل منتقل کنیم، ابتدا نفت‌گاز حمل می‌شود، سپس نفت سفید که ماده‌ای روشن است، به خط تزریق می‌شود و خط از این طریق کاملا شسته شده و پس بنزین ارسال می‌شود که در این مرحله نیز کیفیت بنزین کاملا کنترل می‌شود.

سالاری‌نسب با اشاره به اینکه به هیچ عنوان خطوط نفت کوره و فرآورده‌های بنزین یکسان نیستند، افزود: درباره بنزین معمولی و بنزین یورو نیز این حساسیت وجود دارد و اینترفیس (لایه بین دو فرآورده در خط لوله) خط طوری تنظیم می‌شود که این دو فرآورده با یکدیگر مخلوط نشود.

وی درباره کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهر‌ها و شهر تهران گفت: طبق مصوبه دولت، همه بنزین و گازويیل تولیدی در سطح کلانشهر‌ها و حوزه تهران، دارای استاندارد یورو 4 است و با بهترین کیفیت و مطابق استاندارد‌های روز اروپا در پالایشگاه‌ها تولید و در سطح جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد