پیام جدید رییس‌کل بانک مرکزی برای بازار ارز/ خرید و...

پیام جدید رییس‌کل بانک مرکزی برای بازار ارز/ خرید و...

اقتصاد کلانقیمت دلار دیروز در بازار ارز درجا زد و تقریبا در یک نقطه متوقف ماند.

مریم فکری: قیمت دلار دیروز در بازار ارز با افزایش 50 تومانی، روی رقم 35 هزار و 450 تومان ایستاد.

افزایش 50 تومانی قیمت دلار در حالی رقم خورد که البته بازار در بازه‌ای از ساعات روز چهارشنبه، ریزشی بود، به‌طوری که دلار تا 35 هزار و 260 تومان هم کاهش یافت، اما در نهایت بازار ترجیح داد به حرکت آهسته خود در مسیر صعودی ادامه دهد.

گرانی 250 تومانی قیمت دلار از ابتدای پاییز

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت دلار از ابتدای آذرماه تاکنون 250 تومان گران شده است و در این مدت، نوسان محدودی را در بازار شاهد بودیم.

اگرچه افزایش قیمت دلار به 35 هزار و 600 تومان در روز سه‌شنبه هفته جاری این نگرانی را ایجاد کرد که دلار احتمالا برای قیمت 36 هزار تومان خیز برداشته و در این مسیر در حال حرکت است.

ردپای بانک مرکزی در بازار ارز

اما با این حال، برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که تصمیمات اخیر بانک مرکزی در راستای تسهیل خرید و فروش ارز باعث احتیاط معامله‌گران در خرید و فروش ارز شده است. بر همین اساس، معامله‌گران ترجیح داده‌اند که فعلا از خرید و فروش دست نگه دارند.

رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر اعلام کرده وضعیت ارزی کشور رو به بهبود است. علی صالح‌آبادی دیروز در حاشیه نشست هیات دولت عنوان کرد: فروش‌های نفتی در آبان‌ماه نسبت به مهرماه رشد بسیار قابل توجهی داشته و نیز حجم ارزها در بازار نیما نسبت به گذشته گسترش پیدا کرده است.

او همچنین پیش‌بینی کرد: در تامین منابع ارزی وضعیت مطلوبی داشته باشیم.

در این میان، روز سه‌شنبه هفته جاری بانک مرکزی از تصمیم جدید در جهت کنترل بیشتر نوسان نرخ دلار پرده‌برداری کرد. مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی در این خصوص در حساب تويیتری خود نوشت: با هدف تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل، سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک، 50 درصد افزایش یافت و از 100 هزار یورو به 150 هزار یورو رسید

در همین حال، در روزهای گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که سقف فروش ارز به صورت اسکناس در بازار توافقی، برای اشخاص دارای کارت بازرگانی از 2 هزار یورو به 6 هزار یورو افزایش یافت.

گرانی دلار برای چه؟

بنا به این گزارش، بانک مرکزی از نیمه دوم امسال تاکنون برای مهار قیمت ارز و کنترل بازار، اقدام‌هایی چون راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی برای دریافت ارز، فروش اوراق ارزی و... را اجرایی کرده است، اما کارشناسان اعتقاد دارند که باید شرایط به گونه‌ای پیش رود که نرخ تورم کاهش یابد تا بازار ارز نیز تغییر رفتار دهد.

تحلیلگران اقتصادی عنوان می‌کنند که ریسک‌های بازار موجب شده که مردم برای حفظ سرمایه‌های خود به سمت خرید سکه و ارز بروند و به همین دلیل، این دو کالا در بازار در مسیر جهشی قرار گیرند.

223225

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد