کمیته فقهی بورس از ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه است

کمیته فقهی بورس از ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه است

قرآن و معارفتهران- ایرنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از ظرفیت‌های خوب بازار سرمایه را کمیته فقهی این سازمان دانست.

مجید عشقی درباره عملکرد کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار به خبرنگار معارف ایرنا گفت: خوشبختانه یکی از کمیته هایی که از اوایل تاسیس سازمان بورس راه اندازی شد، کمیته فقهی بورس بوده که اعضای آن را افراد کاملا سرشناس و متخصص در امور اقتصادی و فقه تشکیل می دهند.

وی افزود: تمام ابزارهایی که در بازار سرمایه تعریف و راه اندازی می شود، قبل از این که عملیاتی شود و حتی در مرحله طراحی در کمیته فقهی بورس مورد بحث و سپس به تصویب می رسد و آنگاه به اجرا در می آید. در واقع این کمیته یکی از ظرفیت های خوب بازار سرمایه است که این فرایند در مورد تمام ابزارهای سرمایه طی می شود.

رییس سازمان بورس اضافه کرد: ما سعی کردیم تمام مصوبات فقهی را در قالب جزوات و کتاب هایی منتشر کنیم که معمولا شامل بحث های پژوهشی و علمی می شود و اساتید و دانشجویان از آن استفاده می کنند. البته بیشتر این مصوبات به صورت عمومی مورد استفاده مردم قرار نمی گیرد ولی برای طراحی ابزارها و اجرایی کردن آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

به استناد بند 13 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار که یکی از وظایف شورای عالی بورس و اوراق بهادار را پیشنهاد و به کارگیری ابزارهای جدید مالی در بازار اوراق بهادار ذکر کرده و همچنین تشکیلات مصوب هشتم آذر 1385 هیيت وزیران در خصوص تشکیل کمیته‌های تخصصی هیيت مدیره‌ سازمان بورس و اوراق بهادار، کمیته‌ تخصصی فقهی توسط هیيت مدیره‌ سازمان تشکیل شد.

در طراحی این کمیته و بررسی ضرورت وجود آن، مطالعات تطبیقی در مورد سایر بازارهای مالی در کشورهای مسلمان از جمله مالزی و بحرین و چند کشور دیگر انجام شده است. ساختار فعالیت‌های این کمیته به گونه‌ای طراحی شده است که مطالعات کارشناسی در مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی انجام می‌ شود و نتیجه‌ تحقیقات برای اظهار نظر و اصلاحات به این کمیته تقدیم می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد