معاون‌ ريیس‌جمهور: وابستگی به درآمدهای نفتی مانع نوآوری است

معاون‌ ريیس‌جمهور: وابستگی به درآمدهای نفتی مانع نوآوری است

معاون علمی و فناوری ريیس‌جمهور گفت: وابستگی به درآمدهای نفتی موجب شده است تا به طور ساختاری در کشور با نوآوری مبارزه شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سورنا ستاری امروز در بیست و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نوآوری و محصول با پول بخش خصوصی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: ما با کشوری مواجه هستیم که 100 سال پول نفت در آن جاری بوده و به‌ طور ساختاری با نوآوری مبارزه کرده است.

معاون علمی و فناوری ريیس جمهور بیان داشت: اگرچه از حمایت از کارآفرین و توسعه صادرات صحبت می‌کنیم اما قوانین به‌صورت ذاتی حمایت کننده واردات است و با کارآفرینی مخالفت می‌کند و با توجه به پشتوانه پول نفت ساختارهای دولتی را توسعه می‌دهد.

وی افزود: روابط دست و پاگیر دولت چاق و قوانین متناقض ساختارهایی است که به ارث رسیده است.

معاون علمی و فناوری ريیس جمهور بیان داشت: تغییر رویکردها نیازمند مبارزه مستمر است، هنگام شروع کار شرایط بسیار سخت بود اما امروز شاهد شرکت‌های دانش بنیان در کشور هستیم بنابراین این مبارزه مستمر باید ادامه یابد.

ستاری به تفاوت صنعت و کارخانه اشاره کرد و گفت: ضمن نگاه به جایگاه کارخانه‌ها در دهه 40 نیاز امروز کشور صنعت است.

معاون علمی و فناوری ريیس جمهوری بیان داشت: بخش دولتی به‌صورت ساختاری با نوآوری مشکل دارد و در تمام دنیا نیز همین گونه است. ساختارهای سنتی بخش خصوصی هم با نوآوری مخالفت می‌کنند البته مقاومتشان کمتر است زیرا ساختار سنتی بخش خصوصی بعد از مدتی متوجه می‌شود که باید پیشرفت کنند.

وی افزود: چالش جدی ما در سال‌های اخیر این بوده که بخش خصوصی به جای سرمایه گذاری در دلار و سکه وارد سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانش بنیان شود. اگر زیرساخت‌ها مهیا شود سرمایه‌گذار وارد عمل می‌شود پس لازم است اکوسیستم مناسب را فراهم کرد.

ستاری بیان داشت: ما در تمام این سال‌های سعی کرده‌ایم مشکلات را احصا کنیم و تمام این مسايل را وارد قانون جهش تولید دانش بنیان تجمیع کرده‌ایم که این قانون حاصل سه سال کار است که در این قانون حمایت‌های مناسبی از شرکت‌های دانش بنیان شده است به گونه‌ای این قانون تغییر ریل در در اقتصاد آینده است.

وی بیان داشت: در تدوین آیین نامه اجرایی قانون وارد عمل شده‌ایم و با اتاق ایران در این زمینه همکاری داریم تا در این بخش نیز عملکرد مناسبی داشته باشیم.

انتهای پیام/ ت 50

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد