147 هزار تن موز در 15 ماه گذشته غیرمجاز وارد شد

147 هزار تن موز در 15 ماه گذشته غیرمجاز وارد شد

سخنگوی گمرک گفت: با صادرات یک میلیون و 92 هزار تن سیب در مدت 15 ماه امکان صدور مجوز برای 364 هزار تن موز میتوانست میسر باشد در حالیکه 511 هزار و 500 تن موز در 15 ماهه وارد کشور شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، صادرات سیب و واردات موز به هم گره خورده یعنی در ازای صادرات سیب به میزان یک سوم آن باید مجوز ثبت سفارش برای واردات موز صادر شود.

وی گفت: در سال گذشته حدود 885 هزار تن سیب صادر شد و در سه ماهه نخست امسال هم حدود 207 هزار تن سیب صادر شد یعنی در مدت 15 ماه حدود یک میلیون و 92 هزار تن سیب صادر شد.

لطیفی تاکید کرد:

سخنگوی گمرک گفت: این اختلاف 147 هزار تنی واردات موز باعث شد تا گمرک طی مکاتبه‌ای با وزارت صمت خواستار شفاف شدن رویه واردات شود و درخواست کند اگر رویه‌ای غیر از واردات در ازای صادرات سه برابری سیب وجود دارد باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد و به گمرک اعلام شود و اگر رویه جدیدی وجود ندارد؛ آمار فعلی شفاف نیست.

لطیفی گفت: وزارت صمت در پاسخ به این مکاتبه آن را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرده است.

سخنگوی گمرک گفت: حالا یک محموله 2400 تنی موز در حال نزدیک شدن به بندر بوشهر است و امیدواریم قبل از رسیدن این محموله به بندر پاسخ صریح از سوی وزارت صمت و یا جهاد کشاورزی به گمرک داده شود.

وی گفت: تا زمانی که این موضوع شفاف نشود گمرک منتظر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد