تاثیرات مثبت مصوبات ده‌گانه دولت در حمایت از بازار سرمایه

تاثیرات مثبت مصوبات ده‌گانه دولت در حمایت از بازار سرمایه

با مصوبات ده‌گانه دولت، بورس جانی دوباره می‌گیرد. این مصوبات تمامی صنایع بورسی را دربرمی‌گیرد و به هماهنگی بیشتر با...

به گزارش برنا، سرپرست شرکت فرابورس ایران با حضور در رسانه ملی درباره تاثیر مصوبات ده‌گانه گفت: یکی از نکات مثبت این مصوبات این است که تمامی صنایع بورسی را در بر گرفته و نکته دیگر نیز هماهنگی بانک مرکزی و وزات اقتصاد است.

میثم فدایی تاکید کرد: برخی از مواد این بسته، خواسته و مطالبه چندین ساله فعالان بازار سرمایه است.

او درباره بند اول این بسته درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها گفت: با این مصوبه برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع وابسته یک سقف تعیین شد که به تحلیلگران اقتصادی اجازه پیش بینی و کشف قیمت سهام شرکت‌های بورسی این حوزه را می‌دهد.

سرپرست شرکت فرابورس درباره اهمیت مصوبه تغییر نکردن فرمول حقوق دولتی معادن گفت: معادن را نباید به تنهایی نگاه کرد، زیرا بسیاری از صنایع مانند صنعت خودرو و فولاد و مانند آن به معادن مرتبط هستند و در صورت تغییر فرمول حقوق دولتی معادن، همه صنعت‌های تابع آن‌ها متاثر می‌شدند. این در حالی است که این مصوبه نگرانی همه این معادن و صنایع را مرتفع کرد.

افزایش شفافیت و ایجاد اطمینان در بازار سرمایه با مصوبه 10 گانه

سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه دیگر میهمان این گفتگو، درباره میزان تاثیر این مصوبات گفت: یک بی اعتمادی نسبت به عوامل کلان اقتصادی مانند، نرخ خوراک پتروشمی ها، نرخ سود و نرخ ارز بانکی و میزان مالیات برای تولیدی‌ها وجود داشت که این مصوبات موجب شفافیت و ایجاد اطمینان در این موارد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نسبت به عوامل کلان اقتصادی مانند، نرخ خوراک پتروشمی ها، نرخ سود و نرخ ارز بانکی و میزان مالیات برای تولیدی‌ها اعتماد و اطمینان وجود نداشت که مصوبات دولت موجب شفافیت و ایجاد اطمینان در این موارد شد.

او افزود: اعتمادی که در پی این مصوبات ایجاد شد، سبب رشد حدود 100 هزار واحدی شاخص بورس در یک هفته اخیر شد.

حسینی درباره مصوبه افزایش سرمایه صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: این صندوق برای مواقع بحرانی بازار سرمایه تشکیل شده است تا به نقد شوندگی و تعادل بازار کمک کند و در موارد قبلی خوب عمل کرده است. افزایش سرمایه این صندوق‌ها موجب حمایت از بازار می‌شود.

حمایت ویژه از تولید با مصوبات ده‌گانه دولت

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه درباره ویژگی‌های این بسته گفت: ویژگی مهم این بسته این است که به حمایت ویژه از تولید و واحدهای تولیدی بورس می‌پردازد. از مهمترین این حمایت‌ها می‌توان به کاهش 5 درصد مالیات شرکت‌های تولیدی اشاره کرد.

انتهای پیام

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد