بورس دست و پا شکسته! / صعود شاخص پایدار است؟

بورس دست و پا شکسته! / صعود شاخص پایدار است؟

شروع معاملات امروز با افزایش عرضه در برخی نمادهای شاخص‌ساز همراه بود و شاخص کل روند صعودی گرفت اما در حال حاضر عرضه در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه شاخص کل بازار سهام امروز مثبت شده است اما بیش از 259 نماد در بازار سهام در رنج منفی معامله می‌شوند و این در حالیست که حدود 60 نماد در رنج مثبت معامله می‌شوند. در حال حاضر تحرکات منفی در بازار سهام زیاد شده و عرضه در شاخص‌سازان در حال افزایش است.

در جریان معاملات امروز قرار است نماد اپال در بازار سهام عرضه اولیه می‌شود و برخی از کارشناسان عقیده دارند حمایت‌های دیروز و امروز از بازار سهام به دلیل عرضه اولیه امروز صورت گرفته است.

ایمان ريیسی، کارشناس بازار سرمایه عقیده دارد امروز و روزهای ابتدایی معاملات هفته بعد برای بازار سهام مهم است و اگر شاخص کل از محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد ریزش کند سهم‌ها قفل می‌شوند و نقدشوندگی بازار کاملا از بین می‌رود و بورس روند فرسایشی می‌گیرد.

حالا که بورس در این شرایط پیچیده قرار گرفته بسیاری از کارشناسان نیز درباره بورس نظر نمی‌دهند زیرا عقیده دارند بورس از اساس متغیرهای تاثیرگذار عمل نمی‌کند. همچنین باقر خادمی، کارشناس بازار سهام عقیده دارد بورس به صورت دستوری حمایت می‌شود و برای جلوگیری از ریزش شاخص کل بازار سهام را دستوری کنترل می‌کنند.

اگرچه احتمال دارد تقاضا با بازگشایی نماد شپنا افزایش پید کند و موج صعودی دیگری برای شاخص کل شود اما کلیت بازار سهام قرمز و حجم و ارزش معاملات نیز کم است و این درحالیست که ملاک ارزیابی بازار حجم و ارزش معاملات است.

خروج از پروتکل‌هی الحاقی احتمال رشد دلار را افزایش داد اما از طرفی زمزمه‌های از آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی شنیده می‌شود که به گفته ريیس جمهور با آزادسازی منابع ایران دلار به 15 هزار تومان خواهد رسید. همچنین اعتماد نسبت به بازار سهام روز به روز در حال کاهش است و انگار فعلا تنها کاری که می‌توان انجام داد صبر است.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد