کاهش 25 درصدی ارزش معاملات بورس مازندران

کاهش 25 درصدی ارزش معاملات بورس مازندران

مازندران ساری - ایرنا - بورس منطقه ای مازندران در حالی سومین هفته از آغاز سال کاری خود را پشت سر گذاشت که ارزش معاملات آن با کاهش 25/4 درصدی به پایین‌ترین مبزان در یک سال گذشته رسید.

به گزارش ایرنا، این هفته فعالان بازار سرمایه در بورس منطقه ای مازندران 448 میلیارد ریال سهام معامله کردند که نسبت به ارزش 601 میلیارد ریالی معاملات هفته قبل ریزش 25 درصدی داشت. 

همچنین بورس مازندران طی هفته جاری از نظر تعداد سهام معامله شده نیز عقب نشینی 56/1 درصدی داشت و معامله 32 میلیون و 626 هزار و 624 سهم را ثبت کرد.

برای سومیم هفته متولی در سال جاری کفه ترازو ارزش معاملات سهام در بورس مازندران به سمت فروش سنگین تر بود و 312 میلیون ریال سهم فروخته و 126 میلیون ریال سهم خریداری شد که نسبت 70 به 30 داشت.

سهام شرکت های بیمه پاسارگاد، صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت کمند، سرمایه گذاری صدر تامین و توسعه معادن و فلزات بیشترین ارزش معاملاتی هفته جاری را به خود اختصاص دادند. 

ارزش سهام نیز این هفته در مجموع نسبت به هفته قبل کاهش 0/53 درصدی داشت و با 6 هزار و 719 واحد ریزش به یک میلیون و 242 هزار و 191 واحد رسید. 

 ارزش معاملاتی بوزس منطقه ای مازندران این هفته به پایین ترین میزان خود در یک سال اخیر رسید در حالی که طی این مدت ارزش معاملات هفتگی بورس مازندران در اردیبهشت ماه سال گذشته به مرز 10 هزار میلیارد ریال نیز رسیده بود. 

نزدیک ترین رقم معاملاتی بورس مازندران نسبت به هفته جاری مربوط به هفتم آذرماه سال 98 بود که 416 میلیارد ریال سهم در تالارهای بورس استان داد و ستد شده بود. 

فضای بی‌حسی

کارشناس بازار سرمایه و مدیریت مالی درباره وضعیت کنونی بورس و کاهش معاملات گفت: کاهش ارزش سهام در ماه های اخیر بازار سرمایه را وارد مرحله بی حسی کرده است به این معنی که سهامداران از مرحله ضرر و زیان نیز فراتر رفته اند و دیگر تمایلی به معامله ندارند. 

وحید بخشیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه میزان ریزش ارزش سهام از حد انتظار بیشتر بوده است و اکنون فروش سهام و یا ورود سرمایه جدید برای فعالان بازار و متقاضیان جدید اصلا توجیه پذیر نیست.

وی سیاست فعالان بازار در برابر ریزش ارزش سهام را صبر و انتظار توصیف کرد و ادامه داد: فضای بی اعتمادی در بورس و ضرر بالای سهامداران آنها را از بازی در این بازار منع می کند. 

این کارشناس مسايل مالی و بازار سرمایه همچنین به توقف سرمایه در تمامی بازارها اشاره کرد و گفت: حتی در بازارهای موازی نیز شاهد سکوت و خلا سرمایه گذاری جدید هستیم. 

شکست تجربه ورود انبوه حقیقی‌ها 

بخشیان اظهار داشت: اتفاق رخ داده در بازار بورس کشور و سقوط بیش از 700 هزار واحدی شاخص ها نتیجه رفتار هیجانی با بازار سرمایه ای است زیرا رفتار هیجانی بازار را تشنه کرده و سرمایه زیادی را در درون خود صرف می کند.

وی افزود : بازار بورس در سال گذشته به خصوص در 6 ماهه نخست پس از رکود در بازارهای موازی ، سرمایه های حقیقی بسیاری را به خود جذب کرد که اغلب به دنبال سود سریع از این بازار بودند و ارزیابی دقیقی از این بازار و مختصات و ویژگی های آن نداشتند.

این کارشناس وضعیت کنونی بازار سرمایه را خواب زمستانی توصیف کرد و گفت : لازم است اکنون تمامی برنامه های مدیریتی و کنترلی در بازار سرمایه متوقف شوند تا بورس کشور همانند بازارهای جهانی خود را متعادل کند. 

به گفته بخشیان ، بورس کشور اکنون بیش از همه نیازمند خود ترمیمی است و باید مکانیزمی طراحی شود تا سرمایه گذاری افراد حقیقی به حداقل برسد زیرا تجربه سال گذشته یک شکست برای حقیقی ها بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد