عوامل ریزش قیمت سهام و راهکارهای تقویت تقاضا در بورس

عوامل ریزش قیمت سهام و راهکارهای تقویت تقاضا در بورس

عضو هیيت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خدمات گستر: عملکرد شرکت‌ها نشان می‌دهد در فصل پاییز سود بنگاه ها 30 درصد رشد کرده و شاخص هم 100 درصد رشد داشته که اتفاق خوبی است، اما باید همه ارکان کمک کنند این سودها مستمر باشد تا بازار سرمایه به روزهای اوج بازگردد.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، عضو هیيت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خدمات گستر، سال جاری را از لحاظ اعداد، ارقام، ارزش معاملات و هجوم مردم به بازار سرمایه سالی ویژه دانست و گفت: بر همین اساس امسال شدیدترین و سریع ترین صعود را در تاریخ بازار سرمایه تجربه کردیم و پس از آن هم شاهد بودیم که ریزشی سریع در سرعتی بالا رخ داد که تعداد زیادی از افراد را درگیر کرد.

مهدی دلبری با تاکید بر اینکه امسال بازار سرمایه دین خود را به اقتصاد کشور در روزهای سخت کرونایی ادا کرد، گفت: ای کاش این ریزش‌های سنگین رخ نمی داد تا طعم شیرین این رشدها از بین نرود.

وی با تاکید بر اینکه دانش ناکافی سرمایه گذاران جدید مهمترین عامل مشکلات بازار بود، گفت: عرضه‌های اولیه از مهمترین دلایل ورود تعداد قابل توجهی از افراد تازه وارد به بازار بود، در این رابطه طیفی از بازار سرمایه معقدند در دوره های رشد باید عرضه های اولیه را زیاد کرد، اما برخی معتقدند این عرضه ها باید کم شود، هرچند تعداد عرضه‌های اولیه معیار عملکرد بازار سرمایه است اما شکل این عرضه ها اشتباه است و سرمایه گذاران آموزش ندیده فقط برای خرید عرضه اولیه و فروش آن با  سودی 40 تا 50 درصدی وارد بازار شدند.

سرمایه‌گذاران باید ریسک و بازده را بشناسند

دلبری با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری های اشتباه باعث می شود سود و منافع سهامداران در بین افراد رانت‌جو تقسیم شود، گفت: از سویی دیگر حمایت‌های دستوری نه تنها به نفع بازار سرمایه و سرمایه گذاران نیست بلکه در بلندمدت برای بازار خطرناک است، بلکه بهترین راهکار برای بازار، حمایت تمام قد مسيولان از منافع سهامداران خرد است به این ترتیب که نباید منافع سهامداران با قیمت‌گذاری های دستوری بین گروهی خاص تقسیم شود.

وی با اشاره به تلاش مسيولان سازمان بورس، مجلس و دولت در برابر قیمت گذاری های دستوری و رانت های ایجاد شده از این محل، گفت: با وجود تلاش این نهادها، هنوز سود صنایع پایدار نشده و بررسی ها نشان می دهد افزایش نرخ ها بیشتر از سودها است.

مهمترین دلیل ریزش چه بود؟

دلبری در پاسخ به این پرسش که مهمترین دلیل ریزش بازار چه بود، گفت: ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه و آزاد سازی سهام عدالت از مشکلات مهم بازار بود، طی 14 الی 15 سالی که موضوع سهام عدالت مطرح و این نوع سهم به گروهی از مردم تخصیص داده شد هیچ کدام از اصول اولیه سهامداری مورد توجه و اطلاع رسانی قرار نگرفت، در این شرایط  و یکباره این آزاد سازی رخ داد و مردم درگیر موضوع فوق شدند. عرضه های پرحجم و فشار فروش از تبعات آزاد سازی سهام عدالت در بازار بود و این در حالی بود که  در پیک شاخص آزاد سازی مرحله دوم سهام عدالت رخ داد و عرضه های پرحجمی را رقم زد.

وی در خصوص پیش بینی بازار تا پایان سال جاری با اشاره به اینکه یک قانون ثابت شده در بازارهای مالی غیر قابل پیش بینی بودن آنها است، گفت: اما گزارش های شرکت ها معقول است، طی فصل پاییز شاهد رشد 30 درصدی سود بنگاه ها بودیم وپیش بینی می شود، این رقم طی فصل چهارم سال هم رقم بخورد. در این شرایط اگر دولت فروش اوراق تامین مالی را کاهش دهد قطعا بازار می تواند در افق یک ساله سود بالاتری از نرخ سود بانکی را برای سرمایه گذارانش به همراه داشته باشد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد