شرکت‌های بورسی چه کلاهی را با افزایش سرمایه سر سهامدار می‌گذارند؟

شرکت‌های بورسی چه کلاهی را با افزایش سرمایه سر سهامدار می‌گذارند؟

مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داده است در فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود. این موضوع چه تاثیری بر شرکت‌های بورسی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وحید روشن‌قلب، سرپرست مدیریت نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داده است با توجه به قدیمی بودن قوانین مربوط به فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها در قانون تجارت و همچنین کوتاهی برخی شرکت‌ها در انجام به موقع وظایف خود در مراحل افزایش سرمایه، در برخی موارد فرایند افزایش سرمایه زمان‌بر بوده و این موضوع گاهی به نارضایتی میان سهامداران شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار منجر می‌شود.

وی در این باره افزود: در حال حاضر اقداماتی برای اصلاح رویه‌های فوق در جریان است. مذاکرات لازم به‌منظور اصلاح قوانین قدیمی و همچنین طراحی سازوکار انجام افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی به‌صورت الکترونیکی برای حذف فعالیت‌های زمان‌بر و هزینه ‌بر از جمله این اقدامات است. این خبر چه تاثیری می‌تواند بر روی عملکرد شرکت‌های بورسی بگذارد و چه نتیجه‌ای در بازار سهام دارد؟

علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه در این باره معتقد است، بیشترین نفع این موضوع به سهامدار خرد می‌رسد. اکثر فعالان بازار سرمایه که سابقه زیادی در خرید و فروش سهام دارند از خرید سهمی که در فرآیند افزایش سرمایه قرار دارد پرهیز می‌کنند.

دلیل این کار قفل شدن بخشی از سرمایه سهامدار در آن سهم است و همچنین ناشر می‌تواند فرآیند افزایش سرمایه را طولانی کند و پول افراد مدت زمان بیشتری در سهم قفل بماند.

تاج‌بر در بخش دیگری از این گفتگو به این مساله اشاره کرد که، قوانین افزایش سرمایه فعلی بر مبنای قانون تجارتی است که حدود 90 سال گذشته نوشته شده و در حال حاضر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز سهامدار و شرکت‌ها باشد.

این کارشناس بازار همچنین به دو معضلی که افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها در بازار ایجاد می‌کند اشاره کرد و گفت: اولین معضلی که شرکت‌ها بعد از افزایش سرمایه برای سهامدار ایجاد می‌کنند، فروش حق تقدم‌های استفاده نشده است. زیرا شرکت‌ها بعد از فروش این حق تقدم‌ها، پول سهامدار را واریز نمی‌کنند و همین مساله به کم شدن اعتماد سهامدار منجر می‌شود.

وی در این باره افزود: همچنین معضل بعدی افزایش سرمایه‌ها حق تقدم‌هایی است که به سهامدار فروخته شده است. این حق تقدم‌ها مدت زمان زیادی می‌گذرد تا تبدیل به سهم شوند و عملا سرمایه سهامدار بلاتکلیف در دست ناشر قرار دارد.

اگر این قانون اجرایی شود تماما به نفع سهامدار خرد خواهد بود. زیرا در هر دو نوع حق تقدم استفاده شده و نشده در حق سهامدار خرد اجحاف می‌شود و در نتیجه این موضوع هم یک سهم در صف فروش قفل می‌شود و هم اعتماد به بازار سرمایه کم.

در بازاری که شعارش بر مبنای نقدشوندگی و شفافیت است افزایش سرمایه‌های طولانی مدت این شعار را زیر سوال می‌برد.

 

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد