سالانه 400 میلیارد یورو انرژی در کشور تلف می‌شود

سالانه 400 میلیارد یورو انرژی در کشور تلف می‌شود

ایلنا: مدیر عامل گروه مپنا اظهار داشت: سالانه 400 میلیارد یورو انرژی و آب را به ثمن بخس تلف می‌کنیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس علی آبادی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما یکی از کشورهای پیشرو در صنعت برق هستیم، اظهار داشت: در دیدارهایی که طی یک ماه گذشته با ابرکمپانی‌های بین المللی داشتیم همه معتقد بودند ما در مقیاس جهانی هستیم و متقاضی فناوری ما بودند. ما به نقطه‌ای رسیدیم که در پیچیده ترین ماشین فناوری دنیا در رتبه سوم جهانی هستیم و اندیشه و تفکر امام و انقلاب را به منصه ظهور نزدیک کنیم.

وی افزود: علیرغم اینکه ما در توانایی تخصصی و سرمایه گذاری خوب بودیم اما همچنان در تابستان نگران خاموشی هستیم و علت آن هم اقتصاد برق است و تا حل نشود مسابقه تولید و مصرف ادامه دارد و این مصرف کننده است که برنده است.

مدیر عامل گروه مپنا تصریح کرد: تولید یک میلیارد کیلووات ساعت برق ثروت عظیمی است که می توان با آن کشور را اداره کرد اما ما با تداوم مصرف به ناکجاآباد می‌رویم. هر سال چندین مگاوات نیروگاه اضافه می‌کنیم اما انرژی را اسراف می‌کنیم، به طوری که سالانه 400 میلیارد یورو انرژی و آب را به ثمن بخس تلف می‌کنیم و این در حالی است که تولید سالانه برق در کشور ما یک میلیارد کیلووات ساعت، یک میلیارد متر مکعب تولید گاز، 200 میلیون لیتر گازوییل و بنزین و 100 میلیارد متر مکعب در سال آب تولید می‌کنیم.

علی آبادی در ادامه با بیان اینکه 167 پروژه نیروگاهی که 75 درصد ظرفیت را شامل می‌شود در دستور کار داریم، گفت: از این میزان در حال حاضر 246 مگاوات در حال احداث و 61 واحد نیروگاهی در دست ابلاغ داریم.

وی بیان داشت: از پیک سال گذشته تاکنون 3300 مگاوات واحد جدید به مدار آوردیم و تا پایان سال 2 هزار مگاوات اضافه می‌کنیم بعبارت دیگر از پیک سال قبل تا پیک سال جاری 5300 مگاوات ظرفیت جدید اضافه خواهیم کرد. همچنین از پیک 1400 تا 1401، 45 واحد( 6929 مگاوات) ارتقا نیروگاهی داریم و 7 واحد معاول 293 مگاوات را افزایش ظرفیت دادیم و به این ترتیب 5800 مگاوات از پیک سال  گذشته تا پایان سال افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

مدیر عامل مپنا خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 540 مگاوات برق در عراق سنکرون کردیم که 300 میلیون یورو ارزش دارد. اولین واحد نیروگاه حلب را که داعش منهدم کرده بود، بازسازی کردیم، در همین مدت 2 واحد دیگر در عراق نصب و آماده سنکرون است، در لاذقیه 3 واحد در حال نصب داریم و بتدریج وارد مدار خواهند شد.

علی آبادی گفت: مجموع واحدهای نیروگاهی که در یک سال در کشورهای همسایه اجرا کردیم 5668 مگاوات بوده که رکورد خوبی و معادل 2.5 میلیارد یورو صادرات بوده است.

وی با اشاره به چالش زباله در شهرهای بزرگ بیان داشت: اولین کار ما در این زمینه طراحی توربین بخار 30 تا 90 مگاواتی است و چنانچه چنانچه شهرهای بزرگ ابلاغ کنند نیروگاه زباله سوز را با تکنولوژی بومی احداث خواهیم کرد و در شهرهای کوچک نیز نیروگاه‌های کوچک مقیاس با روش بایومس احداث می کنیم.

خبر در حال تکمیل می باشد...

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد