مهمترین سیاست دولت در دوران جنگ اقتصادی جلوگیری از کمبود کالا بود

مهمترین سیاست دولت در دوران جنگ اقتصادی جلوگیری از کمبود کالا بود

جهانگیری: «طی 40 سال گذشته به دلایل مختلف نتوانسته‌ایم به جایگاه خود در بازار انرژی دست پیدا کنیم. در مقاطعی ایران ده درصد تولید نفت جهان را در اختیار داشته اما امروز از صد میلیون بشکه تولید نفت در حدود 4 میلیون در شرایط غیرتحریمی ایران می‌تواند نفت تولید کند. ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی بیش از 7 تا 10 میلیون بشکه نفت تولید کند. این یک ضرورت است و هر کس مانع از آن شود می‌خواهد ایران را از سرمایه خدادادی خود محروم کند.»

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاح دوازدهمین کنفرانس ملی اقتصاد کشاورزی ایران که به شکل ویديو کنفرانس برگزار شد، به تغییرات آب و هوایی و کاهش نزولات جوی و خشکسالی در سال آبی 1400-1399 اشاره کرد و با تاکید بر اینکه مسيله آب یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی کشور و به ویژه بخش کشاورزی است، گفت: صاحب نظران و مراکز علمی و دانشگاهی کشور که نقش تعیین کننده‌ای در گره گشایی از مشکلات پیش روی کشور دارند باید وارد صحنه شده و در این خصوص راهکارهای علمی ارايه کنند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به تدابیر دولت برای واردات محصولات مورد نیاز مردم در شرایط تحریم، گفت: در دوران جنگ اقتصادی مهمترین سیاست دولت این بود که کالا به وفور در کشور باشد و در هیچ کالایی مردم با کمبود و یا قحطی مواجه نباشند. البته در جنگ اقتصادی با فشارهای دیگری نظیر گرانی مواجه شدیم اما حجم قابل توجهی از نیازها در زمینه محصولات باغی، زراعی و شیلات در داخل کشور تولید شد.
وی با تاکید بر اینکه هر دولتی با هر گرایش و جهت گیری نیازمند تقویت بخش کشاورزی است، گفت: یکی از مهمترین رویکردهای اقتصاد مقاومتی استفاده از ظرفیت داخلی کشور بود که بخش کشاورزی در آن دستاوردهای مناسبی داشت و در دیگر مولفه ها نیز نظیر صادرات نیز نتایج بدست آمده قابل توجه است. تلاش کردیم تا تراز ارزی منفی در حوزه کشاورزی کاهش یابد و باید این روند ادامه پیدا کند.

تبیین فرصت‌های طلایی پیش روی کشور
معاون اول رییس جمهور با تبیین فرصت های طلایی پیش روی کشور، گفت: فرصت نخست استفاده از ذخایر عظیم نفت و گاز و منابع معدنی است. امروز با توجه به سیاست گذاری هایی که در سطح بین المللی در خصوص گازهای گلخانه ای در حال اجرا است پیش بینی می کنیم که در 20 سال آینده به نقطه ای برسیم که محدودیت ها برای استفاده از انرژی نفت و گاز بیشتر شود و ایجاد گازهای گلخانه ای مشمول تحریم ها و مجازات های بین المللی گردد. در این مقطع باید تلاش کنیم تا این ذخایر تبدیل به ثروت و ظرفیت در روی زمین برای توسعه کشور شود.
جهانگیری دومین فرصت توسعه ایران را برخورداری از جمعیت جوان توصیف کرد و گفت: در 20 سال آینده این جمعیت به سمت پیر شدن حرکت می کند در این مقطع باید دغدغه ما به جای بیکاری جوانان استفاده از ظرفیت های آنان باشد که بتوانند به توسعه ایران کمک کنند. در غیر این صورت و با سالمندی جمعیت، کشور با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی ایران و بهره برداری از آن سومین فرصت طلایی برای توسعه است، اظهار داشت: در سال های گذشته به دلیل تنش های بین المللی همواره مسیرهای ترانزیتی ریلی، هوایی و جاده ای و حتی خطوط لوله از مسیرهایی غیر از ایران عبور کرده و کشور دور زده شده است. باید تلاش کنیم تا در 20 سال آینده این خطوط ترانزیتی در کشور احیا شود. قطعا عبور این مسیرها مولفه قدرت است تا دیگر نتوانند به راحتی ایران را تحریم کنند.
وی استفاده از فناوری های روز و مدرن را فرصت چهارم پیش روی کشور دانست و با اشاره به استعداد جوانان تحصیلکرده کشور، تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان کشورمان ظرف مدت کوتاهی توانستند تولیدات تجهیزات مورد نیاز کشور برای مقابله با کرونا را انجام دهند و امروز صادر کننده این تجهیزات به دنیا باشند.
 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد