قیمت‌گذاری دستوری کالا/ قیمت محصولات اعلام شده چه می‌شود؟

قیمت‌گذاری دستوری کالا/ قیمت محصولات اعلام شده چه می‌شود؟

آب معدنی و برخی اقلام لوازم خانگی قرار است به شکل دستوری قیمت‌گذاری شود. آیا قیمت‌گذاری دستوری باعث ارزان شدن کالاها می‌شود یا ممکن است در این شرایط تحریمی بنگاه‌ها را به تعطیلی بکشاند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قرار شد آب معدنی، نوشابه، آبمیوه، ماءالشعیر، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و مایکرویو دستوری قیمت‌گذاری شوند. این در حالی است که سال‌هاست دولتمردان در تعیین قیمت خودرو دخالت می‌کنند. همین دخالت‌ها باعث شده تا سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت اعلام کند « 200 هزار میلیارد تومان رانت ناشی از قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو وجود دارد.»

آیا این سرکوب قیمت‌ها در شرایطی کشور تحریم است و قیمت دلار مدام نوسان دارد، منطقی است؟ قیمت اقلام چه زمانی بروز می‌شود؟ گویا قرار است تا دو هفته دیگر قیمت تمام اقلام نام‌برده بروزرسانی شود. صنعتگران اما منتظر فروش اقلامی هستند که در انبار موجود است.

در همین مورد ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران به تجارت‌نیوز گفت: اخیرا اعلام کردند قیمت برخی اقلام لوازم خانگی باید ثابت باقی بماند این در حالی است که قیمت ارز و مواد اولیه کارخانه‌ها مدام در حال تغییر است. فعلا لیست قیمت اقلامی که باید دستوری قیمت‌گذاری شوند، مشخص نشده است.

اکبر پازوکی توضیح داد: برخی اقلام مانند مایکرویو یا قهوه ساز در ایران تولید نمی‌شود و اکثر اقلام در بازار وارداتی است. تولیدکنندگان با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال تهیه قیمت‌ تمام شده محصولات هستند. از این‌رو قیمت نهایی پس از بررسی اعلام می‌شود.

او ادامه داد: اخیرا با نشستی که با تولیدکنندگان داشتیم قرار شده است لوازم خانگی ریز مانند مایکرویو و قهوه‌ساز تولید شود. البته که قیمت این کالاها در سامانه 124 یا سامانه جامع تجارت به شکل تفکیک شده وجود دارد.

قیمت جدید به نفع مردم است

پازوکی گفت: چنانچه در فروشگاه‌ها قیمت مصرف‌کننده برای تمام کالاها درج شود به نفع مردم است. این اقدام باعث یکسان‌سازی قیمت‌ها در همه شهرها می‌شود و دیگر نگرانی برای گران فروشی برخی فروشگاه‌ها وجود ندارد.

قیمت‌گذاری دستوری در چه شرایطی برای لوازم خانگی اعمال می‌شود؟ به گفته ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، اینکه چرا برخی اقلام محدود در صنعت لوازم خانگی باید قیمت‌گذاری شود، اطلاعی نداریم. این برنامه دولت زمانی موفق است که قیمت مواد اولیه و دلار نیز ثابت باقی بماند.

پازوکی با اشاره به وضعیت بازار بیان کرد: فعلا تقاضایی برای خرید لوازم خانگی وجود ندارد. بازار راکد است و مردم به جای خرید لوازم خانگی نو یا جدید کالای خود را تعمیر می‌کنند.

قیمت آب معدنی کوچک چقدر می‌شود؟

دولت همچنین قرار است به شکل دستوری آب معدنی، نوشابه، آبمیوه و ماءالشعیر را ارزان کند. برخی کاربران در واکنش به طرح دولت مبنی بر قیمت‌گذاری دستور این اقلام نوشته‌اند: « آب معدنی کوچک که الان چهار هزار تومان است با اجرای این طرح به 2500 تومان می‌رسد و سود زاید خرده فروشان حذف می‌شود.»

اخیرا قیمت انواع نوشیدنی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه گران شده بود. آیا با قیمت‌گذاری دستوری انواع نوشیدنی ارزان می‌شود؟ دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران به تجارت‌نیوز گفت: دیروز اولین روزی بود که قرار شد قیمت نوشیدنی تغییر کند. با توجه به این دستور دولت تا زمانی که انبارگردانی شود و اجناس قدیم فروخته شود به نظر می‌رسد تا دو هفته دیگر نوشیدنی با قیمت جدید به دست مردم برسد.

پیمان فروهر توضیح داد: اهالی صنعت از این تصمیم دولت اطلاعی نداشتیم. سه شنبه هفته گذشته تازه این دستور العمل به دست صاحبان صنایع رسید. برخی واحدها قیمت کالاها را بروزرسانی کردند اما برخی‌های دیگر اجناس را در انبار دارند باید این کالاها فروخته شود تا اجناس با قیمت جدید روانه بازار شود.

قیمت کارخانه روی بطری آب درج می‌شود

او ادامه داد: در گذشته قیمت مصرف‌کننده روی اجناس اعمال می‌شد. این در حالی است که در طرح جدید فقط قرار است قیمت کارخانه روی اجناس درج شود. بنابراین قیمت جدیدی که روی اجناس درج می‌شود به معنای قیمت مصرف‌کننده نیست. کالایی که به دست فروشندگان می‌رسد افراد می‌تواند با درج سود خرده فروشی کالا را به مردم بفروشند.

فروهر گفت: هنوز آمار تمام واحدهای صنعتی نوشیدنی بیرون نیامده است. هر واحد تولیدی براساس قیمت تمام شده قیمت محصولات را اعلام می‌کند. بنابراین قیمت‌ها متفاوت است و هنوز قیمت تمام کالاها مشخص نشده است.

دبیر انجمن آب‌های معدنی معتقد است چنانچه این دستور العمل به درستی اجرا شود موجب رضایت مردم و تولیدکنندگان خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت نوشابه را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد