موافقت بانک مرکزی با سود پلکانی تسهیلات مسکن ملی/ نرخ سود وام مسکن کم می‌شود

موافقت بانک مرکزی با سود پلکانی تسهیلات مسکن ملی/ نرخ سود وام مسکن کم می‌شود

ایلنا: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باید نرخ تسهیلات هم کاهش پیدا کند و در بافت فرسوده هم عدد وام همین است اما باید نرخ تسهیلات کاهش پیدا کند. سعی داریم از منابع...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهرداد بذرپاش در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بزودی یک بانک معین در حوزه نوسازی بافت فرسوده در شورای پول و اعتبار اعلام می‌شود، اظهار داشت: سیاست این است که در بخش نوسازی بافت فرسوده در سراسر کشور تنها با یک بانک و شعبات آن بانک فعال باشد تا اقدامات با نظم بیشتری دنبال شود. 

وی در پاسخ سوال ایلنا درباره افزایش تسهیلات نوسازی اظهار داشت: پیشنهاد افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن تا 550 میلیون تومان تصویب و ابلاغ شده‌ است. هدفگذاری بعدی ما در بخش تسهیلات کاهش نرخ سود با پلکانی کردن آن است و پلکانی کردن نرخ سود را بانک مرکزی قبول کرده‌ است. پلکانی به این معنا که در سال‌های اول عدد کمتری پرداخت شود و در سال‌های بعدی آن با تورم ارزش آن کمتر و فشار کمتری در بخش پرداخت به مردم وارد می‌شود.

بذرپاش تاکیدکرد: تنها پلکانی شدن برای ما کافی نیست و باید نرخ تسهیلات هم کاهش پیدا کند و در بافت فرسوده هم عدد وام همین است اما بایدنرخ تسهیلات کاهش پیدا کند. سعی داریم از منابع صندوق مسکن پشتوانه‌ای برای یارانه سود تسهیلات بافت فرسوده ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درباره وام ودیعه مستاجران تا سقف 220 میلیون تومان گفت: عدد این وام باید در شورای پول و اعتبار تصویب شود.

 بذرپاش درباره اقدامات دولت برای مستاجران گفت: گشت‌های تعزیراتی در حوزه مسکن به ویژه برای رسیدگی به تخلفات بنگاه‌های مشاوران املاک فعال شده و بنگاه‌های معاملات ملکی که اقدام به ثبت کد رهگیری نکنند و یا فاقد کد رهگیری باشند جریمه می‌کند. 

وی افزود: تعدادی از بنگاه‌های مشاور املاک به دلیل رعایت نکردن سقف اجاره‌ها و یا ثبت نکردن کد رهگیری مشمول جریمه‌های تعزیراتی شدند 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هیچ معاملات مسکنی نباید مصون از گرفتن کد رهگیری باشد، ادامه داد: ما به عنوان دولت وقتی می‌توانیم رصد کنیم نظام معاملات مسکن را که کد رهگیری در سامانه های املاک و مستغلات ثبت شده باشد، عدم گرفتن کد رهگیری تخلف بزرگی محسوب می‌شود اثرات عدم رعایت مقررات از جمله کد رهگیری به مردم باز می‌گردد بنابراین ما به عنوان دولت وظیفه داریم ان را رصد و با تخلف آن برخورد کنیم.

بذرپاش افزود: ما به عنوان دولت در این بخش ضعف های جدی داریم اما منتظر نمانده‌ایم و اقدامات و همکاری زیادی با دستگاه های مختلف در این بخش از جمله تعزیرات، سازمان امور مالیاتی و بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم. 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه روش‌های اساسی و پایه ای برای حل مشکل مسکن و سوداگری در این بخش رسمیت یافتن اسناد رسمی و غیر قانونی شدن اسناد عادی است و در صورتی که این مشکل حل شود ما شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن خواهیم بود ما به عنوان دولت پیگیر اساسی برای ثبت اسناد رسمی و نامعتبرشدن اسناد عادی هستیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد