بازگشت اعتماد به بورس در گرو حمایت عملی از بازار است

بازگشت اعتماد به بورس در گرو حمایت عملی از بازار است

کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از مسیر‌های اعتمادسازی را می‌توان داشتن یک برنامه میان مدت برای بازار و حمایت عملی از آن بیان کرد.

علیرضا تاجبر کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نقش اعتماد عمومی در بازار سرمایه و تبعات از بین رفتن آن، بیان کرد: خدشه دار شدن اعتماد سهامداران موضوعی نیست که در کوتاه مدت امکان مرمت و بازسازی آن وجود داشته باشد. اقداماتی از سوی دولت قبل صورت گرفت که سبب آسیب به اعتماد سهامداران شد، از جمله این اتفاقات می‌توان به تامین مالی دولت قبل از بازار سرمایه بدون لحاظ منافع سرمایه گذاران خرد اشاره نمود، این موضوع 9 ماه بر بازار اثرگذار بوده است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که با اقدامات کوتاه مدت این خدشه وارد شده، ترمیم شود.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: یکی از مسیر‌های اعتماد سازی را می‌توان داشتن یک برنامه میان مدت برای بازار و حمایت عملی از آن بیان کرد، که تمام ارکان در این حمایت حضور داشته باشند و نکته بعد این که اعتماد به تدریج به بازار باز می گردد. برای اعتماد سازی مشخصا باید از بازار حمایت عملی صورت گیرد .

بیشتر بخوانید

  •  ريیس جدید‌ سازمان بورس کی و چگونه انتخاب می‌شود؟

او در ادامه گفت: حمایت عملی از بازار به این صورت است که به طور مثال حجم معاملات و خرید سهامداران حقوقی وابسته به دولت در یک مدت ادامه دار باشد و شاهد رفتار‌های نوسانی و موقت و اقداماتی کم اثر برای رفع تکلیف نباشند. باید سهامداران با چشم خود مشاهده کنند که حجم معاملات افزایش پیدا کرده است، عرضه حقوقی‌ها کاهشی شده و شاخص مثبت است تا اعتماد به بازار جذب شود. از سوی دیگر سهامداران باید یقین داشته باشند که دولت جدید از تجربه‌های تلخ سال گذشته درس گرفته است و دیگر بدون لحاظ منافع تمام سرمایه گذاران به تامین مالی از بازار دست نمی‌زند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: نکته بعدی که می‌شود به آن اشاره کرد این موضوع است که دولت قبل هنگامی که تامین مالی خود را از بازار آغاز کرد برخی از افراد با رانت یا روش‌های مختلف دیگری از این موضوع آگاه شدند و از این اتفاق به سود خود بهره بردند. اگر ناظران بازار و دولت تصمیم بر حمایت از بازار را داشته باشند باید مانع از خروج بیش از اندازه نقدینگی از بازار شوند.

او در ادامه اظهار کرد: رقم خوردن اتفاقات بیان شده سبب بازگشت اعتماد به سوی بازار می‌شود و تا زمانی که اعتماد کامل به بازار باز نگردد، بقیه اقدامات مانند تزریق نقدینگی از سوی دولت و تغییر قوانین بر بازار تاثیر گذار نخواهد بود و تا زمانی که اعتماد به بازار برنگردد بیش‌تر از قبل شاهد خروج نقدینگی از بازار خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد