ظرفیت‌ های بورس انرژی در پیشبرد اهداف اقتصادی مناطق آزاد

ظرفیت‌ های بورس انرژی در پیشبرد اهداف اقتصادی مناطق آزاد

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت بورس انرژی ایران و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی با هدف بهره‌برداری از ظرفیت و فرصت‌های مشترک منعقد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، امروز هشتم تیرماه تفاهم نامه همکاری بین شرکت بورس انرژی ایران و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی بین علی نقوی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران و حمیدرضا مومنی، دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی منعقد شد.

در مراسم انعقاد این تفاهم نامه، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران آمادگی کامل خود را برای همکاری مستمر با مناطق آزاد تجاری- صنعتی اعلام و خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تمامی مناطق آزاد کشور در ارتباط باشیم و بتوانیم خدمات مختلفی را در بورس انرژی به خصوص در حوزه تامین مالی و حوزه صادراتی که از رینگ های مهم و فعال این بورس است به مناطق کشور ارايه دهیم.

حمیدرضا مومنی، دبیرشورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های موجود در بازارسرمایه اظهار کرد: بورس از شرایط و مزایای ویژه‌ای برای تامین مالی نسبت به بانک برخوردار است به طوریکه در تامین مالی از طریق بانک ها با محدودیت های زیادی رو به رو هستیم که این مشکلات در بازارسرمایه وجود ندارد. براین اساس تمایل به همکاری و استفاده بیشتری از ظرفیت های این بازار در پیشبرد اهداف شورایعالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و توسعه بازارها وجود دارد.      

توافقات تفاهم‌نامه

در این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت‌های بورس انرژی در زمینه تامین مالی پروژه های انرژی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و بهره گیری از فرصت های ایجاد شده توسط مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی برای توسعه فعالیت های بورس انرژی ایران مورد تاکید قرار گرفته است.

برخی از موارد مورد توافق در این تفاهم نامه شامل، استفاده از ظرفیت های دو طرف در توسعه ظرفیت بانکرینگ کشور، بررسی ظرفیت های مشترک و توسعه مکانیزم‌های تامین مالی و ایجاد بازار در حوزه آب و توسعه همکاری‌ها در زمینه تامین مالی بخش های تولید، توزیع و صادرات برق و استفاده از ظرفیت مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در زمینه صادرات برق است.

براساس این توافق نامه، استفاده از ظرفیت های گمرکی مناطق برای ایجاد و توسعه کریدور ترانزیت نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی و همچنین توسعه همکاری های مشترک در زمینه تامین مالی ساخت و راه اندازی مخازن نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و میعانات گازی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی به منظور بهره مندی از ظرفیت ترانزیت مناطق مورد توافق قرار گرفته است.

همکاری مشترک در زمینه تسهیل و تسریع در فرایند  انتشار گواهی سپرده کالایی و نیز گسترش فعالیت تالار اختصاصی اعضای بورس انرژی  در منطقه آزاد اروند با توجه به ظرفیت‌های محصولات مختلف عرضه شده در بورس انرژی ایران در استان خوزستان و سایر مناطق ویژه مستقر در استان همچنین ارایه خدمات و تسهیلات از سوی مناطق آزاد تجاری -صنعتی و ویژه اقتصادی به منظور تشویق کارگزاران، عرضه کنندگان و سایر ذینفعان جهت توسعه فعالیت در این مناطق برخی از دیگر موارد توافق شده در این تفاهم نامه هستند.

برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و دوره های آموزشی مشترک با هدف توانمندسازی نیروی انسانی، انتقال تجربیات و ایجاد فضای مساعد برای تبادل نظر بین طرفین و اعضاء، همچنین ایجاد کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان طرفین به منظور راهبری امور مرتبط با توسعه خدمات بورس انرژی ایران و اعضاء در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این تفاهم نامه مورد توافق قرار گرفت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد