ارزش سهام عدالت بر چه اساسی مشخص میشود؟ | چگونگی پیگیری ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت بر چه اساسی مشخص میشود؟ | چگونگی پیگیری ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در پایان معاملات امروز نوسانات و تغییراتی داشت؛ ارزش سهام عدالت در مقایسه با دیروز به میزان 4 درصد...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ارزش سهام عدالت در پایان معاملات امروز نوسانات و تغییراتی داشت؛ ارزش سهام عدالت در مقایسه با دیروز به میزان 4 درصد افزایش یافته است و ارزش سبد سهام عدالت 532 هزار تومانی، 1 میلیون تومانی و 492 هزار تومانی برای سهام عدالت به مبالغ 12 میلیون و 648 هزار تومان، 23 میلیون و 825 هزار تومان و همچنین 11 میلیون و 722 هزار تومان رسید. به علاوه با توجه به این که در سال جاری امکان فروش سهام عدالت وجود داشت، بسیاری از سرمایه داران به دنبال اطلاع از قیمت سهام خود هستند تا آن را به فروش برسانند.

چگونه می توان از ارزش پرتفوی سهام عدالت مطلع شد؟

سهام عدالت متشکل از سهام 49 شرکت بورسی و غیربورسی می باشد که در یک سبد قرار گرفته اند و در حال حاضر صاحبان سهام می توانند سهام عدالت خود را از طریق همین سامانه (کاملا غیر حضوری و بدون نیاز به عضویت در کارگزاری یا داشتن کد بورسی) مشاهده کنند و در صورت تمایل فعلا تا 60% از آن را به فروش برسانند. لازم به ذکر است تنها سهامدارانی که در سامانه SamaneSe.ir  روش "سهامداری مستقیم" را انتخاب نموده اند قادر به فروش هستند.

با ثبت نام در این سامانه می توانید از تمامی جزيیات مانند تنوع ، تعداد و ارزش روز هر یک از سهم های موجود در سبد سهام عدالت خود، مطلع شوید و حتی روزانه پرتفوی خود را چک نمایید. اگر قصد فروش هریک سهم های خود را نیز داشته باشید این امکان برای شما به سادگی فراهم گردیده است.

محاسبه ارزش سهام عدالت

در پاسخ به سوال ارزش سهام عدالت چقدر است باید گفت که سهام عدالت یک سبد سهامی است که شامل سهام چند شرکت و کارخانه دولتی می شود. در واقع سهام عدالت هر نفر مجموعه ای از سهام های مختلف را شامل می شود . برای آنکه تعداد و قیمت سهام عدالت هر نفر مشخص شود، لازم است طبق جدول زیر تعداد سهم های هر کدام از شرکت ها و کارخانه ها را ضرب در قیمت روز سهام آن شرکت یا کارخانه کنیم و نهایتا قیمت تمام سهام ها را با یکدیگر جمع کرده تا ارزش دقیق سهم های هر نفر در سهام عدالت به دست آید. در ادامه صورت حساب سهام عدالت بر اساس قیمت پایانی سهام هر روز و بر حسب تعداد سهام برای برگه های 532 هزار تومنی قابل مشاهده است.

به تازگی سامانه ای تحت عنوان سامانه استعلام دارایی سهام عدالت طراحی شده است که سهامداران با مراجعه به آن می توانند از قیمت دقیق سهام عدالت خود اطلاع پیدا کنند . از آنجایی که ارزش سهام عدالت روزانه متغیر است قیمت مشخص و ثابتی نمی توان برای آن در نظر گرفت و به همین جهت به سهامداران توصیه می شود جهت اطلاع از ارزش روز سهام خود به این سامانه مراجعه کنند ، همچنین در جدول زیر ارزش روزانه سهام عدالت برای همه سهامداران به صورت حدودی درج شده است.

علت واریز نشدن سود سهام عدالت

اما این شماره برای افرادی است که اطمینان دارند، اطلاعات حساب و شماره شبای اعلام شده درست است. اما به گفته مدیر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اطلاعات بانکی حدود دو میلیون نفر اشتباه بوده است. یعنی حدود دو میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت شماره شبای خود را اشتباه اعلام کرده‌اند. یا شماره شبای اعلام شده به مدت شش ماه راکد بوده است.

بر این اساس دو میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، امسال از دریافت سود سهام عدالت محروم هستند، چون شماره شبای خود را نادرست اعلام کرده‌اند.

این گروه باید نسبت به اصلاح شماره شبای بانکی خود اقدام کنند. یعنی باید وارد سامانه سجام شوند و شماره شبای جدید را ثبت کنند تا در دوره بعدی این سود را دریافت کند.

البته ممکن است علت واریز نشدن سود سهام عدالت این باشد که بانک هنوز مبلغ سود را واریز نکرده است. چون واریز سود کلیه دارندگان سهام عدالت از روز گذشته آغاز شده و احتمالا هنوز ادامه دارد.

افزایش ارزش سهام عدالت

ارزش روز سهام عدالت در چند وقت گذشته تحت تاثیر افت و خیزهای ایجاد شده در معاملات بورس با نوساناتی شدید همراه شد و زمینه ضرر و زیان های مشمولان سهام عدالت را فراهم کرد.

در هفته‌ای که گذشت، شاخص بورس تغییر مسیر داد و به مدار صعودی بازگشت که این امر در ارزش سهام عدالت بی تاثیر نبود و به مراتب سبب افزایش بازدهی این سهام در پرتفوی سهامداران شد.

ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی در بازار دیروز به 22 میلیون و 926 هزار تومان، ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی به 12 میلیون و 170 هزار تومان و همچنین ارزش سهام 492 هزار تومانی  هم به 11 میلیون و 281 هزار تومان رسید. بر این اساس ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته حدود یک درصد افزایش یافت.

ارزش سهام یک میلیون تومانی تا قبل از شروع اصلاح بازار سهام در تابستان به بیش از 38 میلیون تومان رسیده بود اما به مرور و قرار گرفتن روند معاملات بورس در فاز اصلاحی از ارزش این سهام در بازار کاسته شد.

آزادسازی سهام عدالت از جمله مسایلی بود که در چند سال اخیر مورد بحث بسیاری از مسوولان قرار داشت، عرضه آن در بورس به عنوان چالشی جدی در بازار مدنظر قرار گرفته بود و فقط در انتظار اجازه رهبر معظم انقلاب بود که در نهایت این اقدام در 9 اردیبهشت ماه سال گذشته با صدور ابلاغیه‌ای از سوی رهبر معظم انقلاب آزادسازی و از طریق دو روش با عنوان آزادسازی به روش مستقیم و نیز غیرمستقیم فرصت تصمیم‌گیری را در اختیار مشمولان این سهام قرار داد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد