تامین منافع ملی و اقتصادی در دستور برجام

تامین منافع ملی و اقتصادی در دستور برجام

توافق هسته ای میان ایران، امریکا و کشورهای اروپایی کماکان متوقف است، طرف ایرانی خواهان پایان تمامی تحریم هاست و برای...

طی ماه های اخیر تمرکز سیاسی، دیپلماتیک و رسانه‌ای پررنگی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران با هدف خروج سپاه از لیست تحریم های ایالات متحده وجود داشته که سبب شده این سوال در ذهن به وجود آید که آیا عامل توقف در مذاکرات وین متاثر از این پارامتر است یا دلایل دیگری برای تاخیر در احیای برجام وجود دارد؟ جمهوری اسلامی ایران همچنان برای احقاق حقوق خود در حال مذاکره است هر چند فعلا مذاکرات تعلیق شده اما مانع اصلی رسیدن به یک نتیجه مطلوب،رفتارهای آمریکا و اروپا است.رسیدن به توافق مطلوبی برای ایران، توافقی است که آمریکا وادار به پایبندی به تعهدات خود باشد. مهمترین بخش یک پیمان دو یا چند جانبه پایبندی همه اعضای پیمان به تعهدات است. ضمانت اجرایی نیز بخش مهم یک تعهد است که در برجام هیچ یک از این دو بخش از سوی آمریکا و اروپا اجرا نشد.با وجودی که ایران همه تلاش خود را انجام داد تا با حسن نیت و پایبندی به تعهدات خود، طرف مقابل را راضی به اجرای برجام و بازگشت به آن کند، اما در چند وقت اخیر این مذاکرات متوقف شده است. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی. با گسترش نیوز همراه باشید:

برجام از اعتبار خارج شد

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده، اظهار کرد: برجام با خارج شدن امریکایی ها و بعد از آن مصوبه مجلس ایران سبب شد بخشی از همکاری‌های برجامی معلق شود لذا آن برجام طبیعتا از اعتبار خارج و ساقط شد. به همین علت برای این دور مذاکرات اول غربی‌ها پیش قدم شدند و پیش بینی می‌شد چون ایران بعد از اجرای آن قانون دستاوردهای خوبی داشته است در بحث ذخیره سازی و نصب و فعال کردن سانتریفیوژهای بیش‌تر و قدرتمندتر و با ظرفیت‌تر پیش برود. ذخیره سازی اورانیوم غنی شده برای ما دستاوردهای خیلی خوبی داشته است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس ادامه داد: در همین راستا پیش‌بینی می‌شد که سیاست های کشور از حالت انفعال خارج و به حالت فعال وارد شود. لذا غربی‌ها برای مذاکره پیش قدم شدند تا اواخر بهمن این سری از مذاکرات خوب پیش رفته بود ولی موارد اختلافی مدام جمع می‌شد. حدود شش مورد اساسی مانده بود که می‌توان گفت استخوان‌بندی توافق این‌ها بودند و حریف کمی بازی  بهم زنی کرد و حسن نیت نشان نداد. اکنون هم در همین شرایط هستیم. البته چون آنها بیشتر به توافق نیاز دارند جمع بندی بنده این است که فشار بیشتری می آوردند تا امتیاز بیشتری بگیرند.

وی افزود: ولی آنها جمهوری اسلامی را نشناختند که هرچه فشار بیاورند نتیجه برعکس میگیرند. ایران برای تامین منافع ملی و  اقتصادی و همچنین مطالبه به حق مردم کشورمان دنبال یک نتیجه خوب است، توافق خوب یعنی یک نتیجه برد برد که منافع ما هم تامین شود.

دويل برجامی بر سر سپاه پاسداران

عباس زاده در پاسخ به این سوال که عده‌ای می‌گویند یک دويل برجامی بر سر سپاه پاسداران بین ایران و امریکا است،اظهار کرد: حرف درستی نیست و مضحک و غیر منطقی است. مثل این که دو نفر آدم سالم را به جرم و اتهام دزدی بگیرند و علیه آن سندی نداشته باشند و بگویند هر دو توافق کنید و یکی از شما را به عنوان دزد نگه داریم. این حرف خیلی غیر منطقی و طنز است.

سخنگوی کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد مسايل پیش آمده درباره مهاجران افغان اظهار کرد: در مورد نحوه مدیریت مهاجرین و اتباع خارجی قانون داریم. اولا ما تاکید داریم که کل قانون اجرا شود دوما نهاد دارد و آن نهاد باید فعال شود. سوما ورود اتباع خارجی به کشور باید ضابطه‌مند و قانونمند شود و ما بر آن هم تاکید داریم. ضمن اینکه حفظ حرمت و حقوق اتباع خارجی هم بسیار مهم است به ویژه افغانستانی‌هایی که قانونی وارد کشور می‌شوند و از حق حقوقی نیز برخوردارند. ما در کمیسیون امنیت ملی به رعایت این حقوق قانونی تاکید و حساسیت داریم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد