کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم افزایش یافت

کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم افزایش یافت

همزمان با رشد چشمگیر توکن‌های بخش دیفای و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)، کارمزد‌های شبکه اتریوم نیز افزایش یافته و در عرض یک هفته، با یک رشد تقریبا 200 درصدی به صورت میانگین از 11 دلار به 33 دلار به ازای هر تراکنش رسیده است.

به گزارش بورس نیوز، به دنبال شناسایی و بهره‌برداری از یک اشکال امنیتی جدی در کلاینت گث (Geth) اتریوم که بیش از نیمی از نود‌های این شبکه را تحت تاثیر قرار داد، شبکه اتریوم بار دیگر در کانون توجه‌ها قرار گرفته است – این‌بار به دلیل رشد قابل‌توجه کارمزد‌های آن. در یک هفته گذشته، کارمزد تراکنش‌ها در شبکه اتریوم به طور چشمگیری افزایش یافته و از 11 دلار برای هر تراکنش به حدود 33 دلار رسیده است.


  • بیشتر بخوانید:  خرید یک سنگ کارتونی با پرداخت 400 اتریوم

اتریوم با ارزش بازار 413٫219 میلیارد دلاری خود یا به عبارتی، در اختیار داشتن 19٫7 درصد از بازار 2٫09 تریلیون دلاری کریپتو، دومین ارز دیجیتال برتر جهان است. این ارز دیجیتال که در حال حاضر در محدوده قیمتی 3،524 دلار معامله می‌شود، در 24 ساعت گذشته، 9٫2 درصد، در هفته گذشته، 10 درصد و طی یک ماه گذشته، بیش از 34 درصد رشد داشته است.

در مقابل، همزمان با رشد چشمگیر توکن‌های بخش دیفای و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT)، کارمزد‌های شبکه اتریوم نیز افزایش یافته و در عرض یک هفته، با یک رشد تقریبا 200 درصدی به صورت میانگین از 11 دلار به 33 دلار به ازای هر تراکنش رسیده است.

هزینه تعامل با قرارداد‌های هوشمند و پلتفرم‌های وب 3 (Web3) حتی بدتر بوده و طبق گزارش کاربران، کارمزد‌های صرافی‌های غیرمتمرکزی مانند یونی سواپ (Uniswap) و پلتفرم‌های معاملاتی توکن‌های NFT مانند اوپن سی (Opensea)، از 300 دلار و حتی گاهی از هزار دلار نیز فراتر رفته است.

توسعه‌دهندگان اتریوم امیدوارند که با ارتقای شبکه به اتریوم 2.0، مشکلات مربوط به کارمزد بالای تراکنش‌ها برطرف شوند. با این حال، در حالی که توسعه‌دهندگان این شبکه خود را برای این به‌روزرسانی آماده می‌کنند، شبکه‌های رقیب که از آن‌ها تحت عنوان «قاتلان اتریوم» نیز یاد می‌شود، به طور فعال در حال ارايه قابلیت‌های کم هزینه‌تر و با سرعت بالاتر هستند و به این ترتیب، سعی در تصاحب جایگاه اتریوم دارند.

مهم‌ترین رقبای شبکه اتریوم در حال حاضر شبکه هوشمند بایننس (Binance Smart Chain)، کاردانو (Cardano)، سولانا (Solana)، پولکادات (Polkadot)، ترا (Terra)، اولانچ (Avalanche)، ترون (Tron)، کازماس (Cosmos) و ایاس (EOS) هستند. همه این شبکه‌ها، در تلاشند تا با ارايه خدمات با کارمزد کمتر و سرعت بالاتر برای تعامل با برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) کاربران بیشتری را به اکوسیستم خود جذب کنند و حتی برخی از آنها، رشد قابل‌توجهی را در این زمینه داشته‌اند.

اگرچه ارتقای شبکه به اتریوم 2.0 می‌تواند مشکلات اتریوم در این زمینه را حل کند، اما انتشار کامل آن حداقل تا سال 2022 میلادی به طول خواهد انجامید.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد