قیمت نفت جهانی افزایش یافت و قیمت نفت ایران کاهش

قیمت نفت جهانی افزایش یافت و قیمت نفت ایران کاهش

امروز قیمت نفت در جهان دوباره افزایش یافت اما قیمت نفت ایران کاهش داشته است. این در حالی است که اوپک پیش از این هم در گزارش خود اعلام کرده بود که نفت ایران 5 دلار از نفت بقیه اعضای اوپک ارزان‌‌تر معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت پس کمی افت امروز دوباره افزایشی شد و به 86 دلار رسید. پس از یک دوره افت شدید در دو هفته پیش رکورد زد و به 88 دلار و 55 سنت هم رسیده بود. قیمت نفت تا آذر همین امسال افت زیادی تجربه کرد و به 74 دلار هم رسید اما به یک‌باره رکوردی 40 ساله زد و بیش از 86 دلار شد.

قیمت نفت در این دو هفته نوسانات زیادی را از سر گذراند. کارشناسان و تحلیل‌گران، دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت نفت را جو روانی حاکم بر بازار می‌دانستند. آن‌ها توجیه می‌کردند قیمت نفت، به دلیل افزایش تقاضا و عدم سرمایه‌گذاری دنیا در صنعت نفت بالا رفته و احتمالا پس از دوره‌ای، تثبیت شود.

مطالعه بیشتر: نفت ایران، 5 دلار ارزان‌تر از نفت اوپک
نفت ایران، برخلان نفت جهانی کاهش قیمت داشت!

معامله‌گران چینی، پیش از این به رویترز گفته‌اند نفت ایران حدود 6 یا 7 دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت امروز درباره آمار فروش نفت گفت که در شرایط جنگ اقتصادی جزيیات قراردادها و نحوه فروش و استردادها به صلاح نیست اما رییس‌جمهور بارها تاکید کرد که دولت اجازه نخواهد داد تحریم ها مانع فروش نفت و توسعه صادرات شود.

در آخرین گزارش اوپک، قیمت نفت ایران از متوسط قیمت نفت اوپک پنج دلار ارزان‌تر بود. حالا امروز، سایت اویل پرایس خبر از کاهش منفی 2٫49 درصدی قیمت نفت ایران می‌دهد. این در حالی است که قیمت نفت در جهان روند صعودی دارد.

 

 

 

ابراهیم رییسی دو هفته پیش از افزایش 40 درصدی میزان صادرات نفت ایران خبر داده بود و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت هم این خبر را تایید کرده بودند.

این اظهارات و همچنین افت قیمت نفت ایران در زمانی رخ داده که چند وقت پیش وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور چین دیدار کرد و آنجا خبر از آغاز فاز اجرایی قرارداد 25 ساله میان ایران و چین خبر داده بودند.

نشریه پترولیوم اکونومیست در 12 شهریور 98 درباره این قرارداد نوشته بود که در این قرارداد مقرر شده چین نفت و گاز ایران را با 30 درصد تخفیف بخرد. این کشور برای پرداخت پول نفت ایران دو سال مهلت دارد و بعد از این مدت هم می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوآن انجام دهد.

 

دلیل افزایش قیمت نفت جهان چیست؟

عده‌ای از تحلیل‌گران رویترز و ترافیگورا معتقد بودند قیمت نفت به 200 دلار هم می‌رسد. البته این ادعایی است که نماینده سابق ایران در اوپک و رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق تهران آن را رد می‌کنند.

علی شمس اردکانی، رییس قبلی کمیسیون انرژی اتاق تهران، دلیل افزایش قیمت نفت را جو روانی بازار و نگرانی از ناتوانی تولیدکنندگان نفت در تامین نفت اعلام کرده بود.

البته کشورهای مصرف‌کنند هم اقداماتی برای کاهش قیمت نفت انجام دادند. مثلا آمریکا بعد از آن که اوپک قبول نکرد میزان تولید خود را افزایش دهد، 550 میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را آزاد کرد. این کشور همچنین از کشورهای دیگر مانند چین، ژاپن و هند هم خواسته بود اقدامی مشابه انجام دهند تا قیمت نفت بالاتر نرود اما آزاد کردن این ذخایر هم نتوانست قیمت نفت را تثبیت کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، 90 دلاری شدن نفت تا پایان سال 2022 را پیش‌بینی کرده و معتقد است که قیمت نفت تا آخر امسال بیشتر از این مقدار بالا نمی‌رود.

مطالعه بیشتر: منتظر نفت 100 دلاری باشیم؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد