گزینه جدید برای ریاست بانک مرکزی/ یک مدیر بورسی در راه ساختمان میر‌داماد

گزینه جدید برای ریاست بانک مرکزی/ یک مدیر بورسی در راه ساختمان میر‌داماد

در حالی که تا این جای کار سه گزینه برای ریاست بانک‌مرکزی مطرح بود، حالا در میان بورسی‌ها زمزمه گزینه دیگری شنیده می‌شود. فردی که عده‌ای آمدنش را پایان جنگ میان بازار پول و سرمایه می‌خوانند و عده دیگری انتخابش را یک اشتباه بزرگ قلمداد می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز چهارشنبه مراسم تحلیف سیزدهمین ريیس جمهور، جمهوری اسلامی برگزار شد و قرار بر این است که این هفته اعضای کابینه ريیسی به مجلس معرفی شوند.

در کنار شناسایی جسته و گریخته اعضای کابینه جدید، که گمانه‌های مختلفی را درباره دولت ريیسی شکل داد، ريیس کل بانک‌مرکزی کمتر محل مناقشه بود.

با این حال تا این جای کار سه گمان درباره ريیس آینده بانک مرکزی وجود داشته است؛

اول: اکبر کمیجانی، ريیس فعلی بانک مرکزی که در هفته‌های پایانی دولت روحانی بر مسند ریاست نشست.

دوم: عبدالله طالبی، موسس بانک پارسیان. احتمالا نام او را با پرونده تخلف رستمی‌صفا و حواشی فساد بانکی در پارسیان به یاد می‌آورید.

سوم: رضا راعی کسی که سال‌های 86 تا 88 معاون ارزی بانک‌مرکزی بود و سپس برکنار شد. البته علت این برکناری که به گفته مقامات از بالا دیکته شده بود هیچ وقت مشخص نشد.

حالا در کنار این سه احتمال، فرض دیگری هم در حال بررسی است و این روزها در محافل بورسی حسابی گل کرده؛ استقرار نخستین ريیس سازمان بورس اوراق بهادار در برج لاجوردی.

مطالعه بیشتر: ريیس بانک مرکزی در دولت ريیسی کیست؟/ دو گزینه با سابقه تامل‌برانگیز!

علی صالح‌آبادی (زاده 1357، سبزوار) مدیرعامل فعلی بانک توسعه صادرات ایران و نخستین ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار است. گزینه‌ای که بورسی‌ها معتقدند آمدنش پایان جنگ بین بازار پول و بازارسرمایه است.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق و دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، و عضو هیيت علمی دانشگاه امام صادق است.

علی صالح آبادی در روز اول آذر سال 1384، همزمان با تصویب قانون بازار اوراق بهادار به سمت دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد، در خرداد 85 و پس از تاسیس سازمان بورس و اوراق بهادار، از سوی شورای عالی بورس به عنوان رییس سازمان انتخاب شد و در مدت حدود یک دهه، هدایت بازار سرمایه کشور را برعهده داشت و آذرماه 1393 از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران استعفا داد.

در سوابق اجرایی صالح آبادی همچنین مسيولیت هایی همچون مدیر تالار منطقه ای بورس کرج و مسيول بررسی های سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری غدیر، سازمان تامین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان امام به چشم می خورد.

وی عضویت در کمیته فنی هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB) مالزی را نیز در کارنامه دارد.

او اکنون ريیس بانک توسعه صادرات ایران و نویسنده سه عنوان کتاب مالی، شامل مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک، گفتارهایی پیرامون بورس و بازارهای مالی اسلامی است.

به نظر می‌رسد این گزینه به منظور به تصویر کشیدن اهمیت بازارسرمایه برای دولت ريیسی بوده که معرفی شده چرا که به گمان برخی دولت ريیسی چاره‌ای جز تقویت بازارسهام ندارد.

این درحالی است که کارشناسان پولی معتقدند انتخاب ريیس کلی که تجربه مدیریت بانکداری مرکزی و تخصص و تحصیلات اقتصادی قابل توجهی ندارد، فقط با هدف سامان بخشیدن به بازار سرمایه یک اشتباه بزرگ است.

به باور این دسته از کارشناسان، ريیس کل بانک‌ مرکزی وظیفه دارد مدیریت سیاست‌های کلان اقتصاد را مورد توجه قرار دهد و سایر قیمت‌ها از این سیاست‌ها متاثر شوند نه ان که حمایت از بازار سرمایه را در الویت قرار دهد.

به عبارت دیگر آنها از به حاشیه رفتن نگاه کلان به سیاست‌گذاری نگران هستند و عنوان می‌کنند که طبق قانون بانک مرکزی برای ایجاد سلامت بانکی، رشد تولید و کنترل تورم سیاستگذاری می‌کند نه این که بازار سرمایه با نیازهای خود به سیاست‌گذار کلان جهت بدهد.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد