تاثیر قیمت نفت بر ارزش سهام عدالت

تاثیر قیمت نفت بر ارزش سهام عدالت

در کشورهایی مثل ایران که اقتصادی نفت محور دارند تاثیر مستقیم و غیر مستقیم قیمت نفت بر طرح‌های مختلف اقتصادی غیر قابل انکار است. سهام عدالت یکی از این طرح‌های اقتصادی دولت است اما قیمت نفت چگونه بر آن تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پیمان حدادی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص رابطه میان قیمت نفت و سهام عدالت گفت: بین قیمت نفت و سهام عدالت دو نوع رابطه مستقیم و غیر مستقیم را شاهد هستیم.در ابتدا به دلیل اینکه بخشی از پرتفوی سهام عدالت مرتبط است با نفت، این ارتباط مستقیم است.

حدادی افزود: در گروه پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها هرچه قیمت نفت و مشتقات نفتی بالا برود برای سودآوری این شرکت‌ها دارای اهمیت بیش‌تری است. حتی در برخی از صنایع غیر نفتی مانند صنعت فلزات، به دلیل همگرایی بین قیمت فولاد و قیمت نفت در بازارهای جهانی، قیمت نفت برای این صنایع که به صورت مستقیم با نفت ارتباط ندارند هم مهم است.

وی گفت: افزایش قیمت نفت باعث می‌شود که بخش اعظمی از سهام عدالت از نظر سودآوری رشد کند. البته افزایش سودآوری حتما منجر به افزایش قیمت سهام نمی‌شود زیرا ممکن است گاهی قیمت از ارزش بالاتر یا پایین‌تر باشد. اما از نظر سود آوری می‌توان گفت این تاثیر مستقیم است.

این تحلیلگر بازار در خصوص تاثیرات غیر مستقیم قیمت نفت بر سهام عدالت گفت: با افزایش قیمت نفت احتمال کاهش کسری بودجه دولت وجود دارد و هرچه کسری بودجه دولت کم‌تر باشد نیاز دولت برای تامین کسری بودجه از بازار سرمایه نیز کم می‌شود و از فشار دولت بر بازار سرمایه کاسته خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با تو جه به اینکه کلیت بازار از سوی دولت ریسکی متحمل نمی‌شود، قیمت نفت برای کل سهام‎‌ها از جمله سهام عدالت مهم است.

مطالعه بیشتر: تقویت روابط نفتی بین ایران و چین با امضای سند همکاری

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد