کارانه پرستاران به زودی ساماندهی می شود

کارانه پرستاران به زودی ساماندهی می شود

دکتر محمد میرزابیگی روز سه شنبه در همایش مشترک مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و هیيت مدیره های نظام پرستاری...

وی ادامه داد: با اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاران، ارزش نسبی خدمات پرستاران مانند سایر گروه‌های پروانه بر اساس ضریب کا محاسبه شده و این خدمات با مهر نظام پرستاری پرستاران به نام خودشان ثبت می‌شود.

ريیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دو دستاورد مبارک برای پرستاران خواهد داشت که یکی ارتقای جایگاه، هویت و منزلت حرفه‌ای و دیگری بهبود وضعیت معیشت پرستاران است.

میرزابیگی ادامه داد: بر اساس قانون تعرفه پرستاری، کارانه‌های پرستاران ساماندهی می شود. کارانه ها از قانون تعرفه پرستاری تبعیت می‌کند و رفتارهای شخصی و سلیقه‌ای در پرداخت کارانه ها کنار می‌رود. پیش از این گاهی کارانه را کمی به صورت سلیقه‌ای و با مبانی غیرمشخص به پرستاران می‌دادند که این رقم در دوران کرونا کاهش نیز یافت و به یک سوم دوران قبل از کرونا رسید.

وی با بیان اینکه ثبت خدمات پرستاری در HIS بیمارستان با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری انجام می‌شود، تصریح کرد: مهر نظام پرستاری در ثبت این خدمات درج می‌شود و مسيولیت انجام کار بر عهده پرستار قرار می‌گیرد که این مسيله هویت‌ حرفه پرستاری است.

ريیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: از محل تعرفه پرستاری عددی به کارانه پرستاران اضافه می‌شود. این عدد ارتباطی با اضافه کار و حقوق ندارد و حداقل به طور میانگین سه میلیون تومان با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به کارانه فعلی پرستاران اضافه می‌شود.

میرزابیگی با بیان اینکه برخی از تاخیر در پرداختی‌ها ناشی از کمبود درآمدها یا کج‌سلیقگی مدیران است؛ خاطرنشان کرد: در سطح کشور در برخی مراکز بیش از هفت ماه در پرداخت کارانه تاخیر وجود دارد که پذیرفته‌شده نیست، اما تاخیر تا حد سه ماه پذیرفته‌شده است؛ زیرا باید خدمات ثبت و محاسبه شود و بیمه نظارت کند که برای این اقدامات سه ماه زمان کفایت می‌کند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، وی خاطرنشان کرد: پرستاران از ابتدای دی‌ماه بر مبنای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کارانه را دریافت خواهند کرد. احتمالا تا سه ماه آینده کارانه دی‌ماه پرداخت شود و این کارانه بر اساس قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پرداخت خواهد شد.

میرزابیگی همچنین با اشاره به اختصاص 12 هزار میلیارد تومان برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و 89 روزه اعلام کرد: این اعتبار در کمیسیون تلفیق بودجه 1400 برای تبدیل وضعیت مدافعان سلامت با اولویت پرستاران تصویب شده و با تصویب نهایی آن در صحن مجلس تعدادی از نیروهای شرکتی تبدیل وضعیت خواهند شد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد