افزایش شفافیت اقتصادی و کاهش فرار مالیاتی با اجرای قانون سامانه مودیان

افزایش شفافیت اقتصادی و کاهش فرار مالیاتی با اجرای قانون سامانه مودیان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعا با اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی، ناعدالتی‌ها در اخذ مالیات از بین می‌رود و روند این موضوع در کشور شفاف می‌شود.

‌اصغر سلیمی‌ در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اثرات مثبت اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، اظهار داشت: این قانون یک سال پیش در مجلس مصوب و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و قرار است پس از اجرای آزمایشی یک ساله در روزهای آینده به صورت سراسری در کشور اجرایی شود.

وی با بیان اینکه پایانه‌های فروشگاهی هم در فروشگاه ها و هم در مطب پزشکان و در خیلی از جاها در اختیار اصناف و کسبه قرار دارد، ادامه داد: متاسفانه در یک سال گذشته و با اجرای قانون شاهد هستیم که نظارت‌های مناسبی برای اجرای قانون وجود نداشته است که باید سازمان امور مالیاتی دستگاه‌های نظارتی عزم خود را برای اجرای قانون بیشتر کنند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس‌ تاکید کرد: طبق گزارشاتی که به کمیسیون اقتصادی واصل شده است پایانه های فروشگاهی فقط به صورت محدود و در برخی جاها استفاده می‌شود، ‌پیش از اجرای سراسری این قانون باید یک رصد کلی صورت گیرد و با تخلفات احتمالی از جمله اینکه وقتی خریداران قصد استفاده از آن را دارند به آنها گفته می شود که یا سامانه مختل شده است یا قطع است برخورد جدی شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی راه‌های دور زدن قانون را به خوبی می‌دانند و از آن سوء استفاده می کنند، عنوان کرد: باید با رصد دقیق راه‌های دور زدن قانون نیز از سوی وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی بسته شود تا این قانون که قطعا به نفع کشور خواهد بود بسته شود.

سلیمی تصریح کرد: باید در زمان اجرای قانون سازمان امور مالیاتی گردش مالی افرادی که مشکوک به دور زدن قانون هستند را پیش و بعد از اجرای قانون بررسی کنند و با تخلفاتی که احتمالا رخ داده برخورد جدی داشته باشند.

وی ادامه داد: در حین اجرای قانون نیز باید سازمان امور مالیاتی سامانه‌ای را طراحی کند که مردم به صورت آنلاین تخلفاتی را که مشاهده می کنند اطلاع دهند و دستگاه های نظارتی نیز در اسرع وقت به شکایت هایی که در این زمینه انجام می‌شود رسیدگی کنند.

این نماینده‌ مجلس با اشاره به مزایای استفاده از سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی اضافه کرد: بیشتر کشورها در دنیا از این سیستم استفاده می‌کنند زیرا مالیات‌هایی که از این طریق گرفته می‌شود به صورت شفاف است و برای استفاده در زیرساخت های کشور استفاده می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برای اجرای قانون برنامه جامع و کامل و شفاف از سوی وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی تدوین می شود، اظهار کرد: قطعا با اجرای قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، علاوه بر افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی، جلوی ناعدالتی ها در اخذ مالیات گرفته می‌شود و روند این موضوع در کشور شفاف میشود.

سلیمی تاکید کرد: قطعا سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند با اجرای دقیق قانون منابع اطلاعاتی خوبی درباره نظام مالیاتی کشور به دست بیاورد و راه درستی برای سهل الوصول کردن مالیات ایجاد کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد