وزیر صنعت: اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد...

وزیر صنعت: اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد...

صنعتوزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت‌بندی کنیم، گفت: قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس گفت: ما همگی در یک کشتی هستیم، دولت و مجلس انقلابی باید با همراهی، همدلی و کمک به یکدیگر مشکلات را که در کشور وجود دارد، برطرف کنند، من ضعف‌هایی دارم و آن‌ها را می‌پذیرم، پاسخ‌هایی نیز دارم که آنها را مطرح می‌کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان گفت: در وزارت صنعت، معدن و تجارت در 4 سال قبل از من 5 وزیر و سرپرست مدیریت کرده‌اند که این موضوع حاوی دو پیام است؛ اولین پیام پرچالش بودن و پردردسر بودن حوزه است و دوم ثبات مدیریتی در این وزارتخانه وجود نداشته، چالش‌های انبوه که باعث تغییرات مدیریتی شده، انباشته شده‌اند و ما وارث مشکلات انباشته‌ای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویت‌بندی کنیم.

وی افزود: اعتراف می‌کنم و قبول دارم که مسايلی کماکان در بخش صنعت، معدن و تجارت وجود دارد اما اولویت‌بندی کرده‌ایم و به اولویت‌ها پرداخته‌ایم البته خبرهای بسیار خوبی امروز برای نمایندگان مردم دارم.

فاطمی امین گفت: خودرو قصه پرغصه‌ای است و نه من و نه شما و نه مقام معظم رهبری و نه مردم از آن رضایت داریم. می‌توانستیم دو اقدام انجام دهیم؛ اول اینکه من کنار بایستم و مدام انتقاد کنم و بر روی سر خودروسازان بکوبم؛ دوم اینکه شانه زیر بار بدهم، مسيولیت بپذیرم، انتقاد نمایم و پیگیری کنم، اینجانب مسیر دوم را انتخاب کرده‌ام و قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.

وی در ادامه گفت: در مهرماه سال گذشته سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارشی تهیه کرد و انتقادات جدی به بحث تولید خودرو وارد بود که صد و هفتاد هزار خودرو کف پارکینگ بود یک سپر نداشته که چراغ نداشت اما حالا این مورد صفر است یعنی مدیریت شد.

وزیر صمت افزود: خودرو کالایی است که روزی پنج هزار تا از آن تولید می‌شود و اگر قطعه ارزان تولید نشود یعنی خودرو کف پارکینگ است و الان این مورد حل شده‌است.

فاطمی امین در ادامه اظهار کرد: مشکل نقدینگی بدون یک ریال کمک از بانک مرکزی حل شده‌است ما 300 درصد رشد تولید خودرو کامل داشتیم ما 300 درصد افزایش تولید وانت و 450 درصد افزایش تولید و 78 درصد افزایش تولید اتوبوس و کابین کشنده داشته‌ایم همین اتفاقات باعث شد که دو هفته قبل ما فرایند قرعه‌کشی برای فروش خودرو را حذف کردیم.

وی همچنین با بیان اینکه انشالله سایر موارد نیز به کمک شما و مدد الهی حل خواهد شد، تصریح کرد: زمانی‌ در سال گذشته خودروسازان برای فروش خودرو منت می‌گذاشتند اما حالا به فکر فروش قسطی خودرو هستند و این یعنی تولید اضافه شده‌است.

وی افزود: ما تا زمانی‌که تولید را اضافه نکنیم هیچ مسيله‌ای حل نمی‌شود و الحمدلله در اولین هدف‌گذاری به رشد خودرو رسیدیم.

وزیر صمت با بیان اینکه اگر اثبات شود در واردات خودرو با شرکت من قرارداد بسته‌اند استعفا می‌دهم، اظهار داشت: این حرف را نمی‌‎بخشم و از آقای قالیباف می‌خواهم پیگیری قضایی شود.

به سمت کاهش انحصار حرکت می‌کنیم

فاطمی امین با اشاره به موضوع انحصار در حوزه خودرو، اظهار کرد: پارسال سهم بخش خصوصی از صنعت خودروسازی 7 درصد بود و امسال 15 درصد شده است؛ یعنی به سمت کاهش انحصار حرکت می‌کنیم.

فاطمی امین در مورد بحث واگذاری هم اظهار کرد: همه شما از هپکو، هفت تپه و... خاطره دارید. اگر واگذاری خودروسازان به همان روش انجام شود هزاران هپکو ایجاد می‌شود. بنده مسيول صنعت هستم. ما برای اینکه هیچ شايبه‌ای نباشد قیمت گذاری این دو خودروساز را به کانون وکلای قوه قضايیه سپردیم. بعد از مشخص شدن قیمت گذاری برای هر دو شرکت آگهی دادیم. برای سایپا دو خریدار و برای ایران خودرو یک خریدار آمد مگر می‌شود با این تعداد واگذاری را انجام داد؟

وی اضافه کرد: بخشی از مشکلات خودرو به وزارتخانه باز می‌گشت؛ از روی که وزیر شدم هر روز جلوی وزارتخانه تجمع بود الان دیگر تجمع می‌بینید؟ 20 درصد از تعهد خودروسازان کاهش یافت؛ 9 خودرو سال آینده به بازار می‌آید.

وزیر صمت به تصادف زنجیره‌ای شهر بهبهان که سال گذشته روی داد اشاره کرد و گفت: من از این تصادف بازدید کردیم و همه ما متاسفیم. اما جاده، راننده، پلیس، خودرو و... هم نقش دارد. من هم از کیفیت خودرو، ناراضی ام اما سلبریتی طور رفتار نکردم بلکه به میدان برای حل مشکلات آمدم.

فامیل بازی به ما نمی چسبد

فاطمی امین در مورد انتسابات فامیلی، تصریح کرد: فساد و فامیل بازی به ما نمی چسبد؛ من برادرخانم ندارم اما بارها گفته اند که ایشان را در پست‌های مختلف به کار گرفته ام؛ برادر خانم بنده در تصادف جاده‌ای کشته شده است. ‏ چرا شایعات این چنینی مطرح می‌شود؟

سید رضا فاطمی امین افزود: من اولین مدعی مقابله با فساد هستم. با ريیس جمهوری عهد و پیمان بستیم؛ ريیس جمهوری اسطوره مقابله با فساد است. من هم به شدت با این مسايل مقابله می‌کنم.

وزیر صمت در مورد پولشویی هم گفت: عقب هستیم اما اتهامی که مطرح شد حتما باید پیگیری شود؛ این مساله یک اتفاق بد است که در این تریبون مقدس اینطور صحبت می‌شود.

وی تاکید کرد: محور اقتصاد تولید است اگر تولید رشد داشت بقیه مسايل قابل حل است اما اگر تولید درست نبود بقیه کارها هم مصداق «آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی را» می‌شود.

وزیر صمت با اشاره به رشد تولید، گفت: در سه ماه اول امسال رشد بخش صنعت 5.1 درصد بوده است و در بخش فولاد بیش از 10 درصد رشد داشتیم. در تولید روغن با کاهش مواجه شدیم که علتش مشخص است و قاچاق این حصول هم کاهش یافت.

وی به وضعیت سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: قبل از سال 1400 سرمایه گذاری یا منفی یا نزدیک به صفر بود، اما بهار امسال 5.7 درصد رشد سرمایه گذاری داشتیم؛ یعنی فعالان اقتصادی به آینده کشور امیدوار شدند.

وزیر صمت ادامه داد: 6 هزار هکتار به مساحت شهرک‌های صنعتی اضافه کردیم و گزارش وزارت کار نشان می‌دهد که وزارت صمت رتبه یک اشتغال را دارد؛ در واقع 160 هزار اشتغال ایجاد کردیم که سهم 24 درصدی در کل دارد.

وی به صادرات هم اشاره کرد و افزود: در 6 ماه اول امسال 13 درصد رشد صادرات داشتیم.

وزیر صمت تصریح کرد: شرکت‌های بورسی که 50 درصد تولید کشور را انجام می‌دهند، در خرداد 2.5 درصد، در تیر 5.8 درصد، در مرداد 6.7 و در شهریور 6.5 درصد رشد داشتند؛ یعنی رشد تولید در تابستان امسال بالاتر از 5.1 درصد بهار خواهد بود.

وی یادآور شد: 70 تشکل به شما نامه زدند که نشاندهنده امیدشان به وضعیت است که امیدواریم با کمک شما فزونی یابد و شاهد پیشرفت کشور باشیم.

223225

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد