امروز در بورس چه خبر بود؟ / شناسایی روند بازار؛ در کوتاه مدت

امروز در بورس چه خبر بود؟ / شناسایی روند بازار؛ در کوتاه مدت

بازار سرمایه سومین روز از آخرین هفته آبان 1400 را به گونه‌ای پشت سر گذاشت که شاخص کل در پایان روز معاملاتی، همچنان تحت تاثیر حواشی صنعت خودرو بود و با افت بیش از...

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین - هانا پاکمند؛ محمد شاهرخی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با اشاره بر ارزندگی بازار، روند مشکلات بازار را تصویر کرده و گفت: کسی در ارزندگی حداقل 60 تا 70درصد سهم‌های موجود در بازار، که صنایع کامودیتی محور را تشکیل می‌دهد، شک و تردیدی ندارد. از نظر بازارهای جهانی هم اکثر کامودیتی‌ها همانند مس و روی، در سقف‎های چندساله خود هستند و شرایط خوبی دارند. به طور کلی از نظر بازارهای جهانی نگرانی و خطری برای بورس ایران وجود ندارد.

این کارشناس بازار ادامه داد: همچنین باید در نظر داشت که نرخ دلار نیز یکی از مهمترین عامل‌های تحلیلی و مفروض بازار سرمایه است و به دلیل اینکه شرکت‌ها محصولات خود را با نرخ سامانه نیما صادر می‌کنند، برای ما بسیار اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه فاصله و آربیتراژی است که میان نرخ دلار آزاد و دلار نیمایی ایجاد شده، به گونه‌ای که صادرکنندگان با نرخ دلار نیمایی صادر می‌کنند اما واردکنندگان بدون هیچ زحمتی، با نرخ دلار آزاد محصولات را به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند.

شاهرخی با اشاره به حجم نقدینگی، به اقتصاد آنلاین گفت: با توجه به حجم نقدینگی که بانک مرکزی، در مهر ماه اعلام کرد و حجم نقدینگی به بالای چهار هزار میلیارد تومان (4067میلیارد تومان) رسید و همچنین رشد پایه پولی و ضریب فزاینده، کف نرخ دلار در بازار آزاد را میتوان 27هزار تومان در نظر گرفت. بنابراین مادامیکه از نظر سیاسی اتفاقی نیفتد، هیچ کاهشی برای نرخ دلار در بازار آزاد نخواهیم داشت.

وی افزود: پس از این نظر می‌توان گفت احتمال اینکه در آینده، فاصله میان نرخ دلار آزاد و نرخ دلار نیمایی کاهش یابد، بسیار زیاد است و علاوه بر این، بالا رفتن نرخ دلار نیمایی، تاثیری تصاعدی در برخی شرکت‌های صادرات ‌محور خواهد گذاشت. در ادامه این موضوع، در این روزها برخی نگران افزایش قیمت گاز در پتروشیمی‌ها هستند اما باید در نظر داشت که در صورت افزایش نرخ دلار نیمایی، افزایش قیمت گاز کاملا پوشش داده شده حتی باعث سودآوری هرچه بیشتر این صنعت می‌شود.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: پس از نظر تحلیلی و بنیادی بازار ما، هیچ مشکلی ندارد، بلکه مشکلی اصلی بازار، نبود نقدینگی در آن است یا به عبارت دیگر می‌توانیم بگوییم، سیاستگذاران اجازه ورود پول به بازار را نمی‌دهد. شرایط کنونی بازار تحت تاثیر تورم و مشکلی اصلی بازار که کسری بودجه است و متاسفانه کسری بودجه‌ای که به دلیل اینکه دولت قبل، بدون توجه به منابع درآمدی محدود خود به مجلس پیشنهاد و در اقدامی مخرب‌تر مجلس فعلی، این بودجه را افزایش داده و آن را تصویب کرده است، به‌وجود آمد.

در ادامه این مشکل، مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که حداقل 300هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. پس دولت برای جبران این کسری بودجه، مجبور به فروش اوراق است و از طرف دیگر بالا رفتن نرخ بهره، موجب سقوط بازار می‌شود. بنابراین تنها عاملی که هم اکنون با بازار سرمایه کشور ضدیت دارد و مانع ورود نقدینگی به بازار شده، کسری بودجه کشور و فروش اوراق است که فشاری مستقیم بر بازار وارد می‌کند.

محمد شاهرخی، ضمن انتقاد از معیار قرار دادن شاخص کل برای سنجش بازار، عنوان کرد: از نظر من شاخص کل، یک خط‌کش و معیار بسیار اشتباهی برای سنجش بازار سرمایه است و به دلیل دخالت‌هایی که سازمان و همچنین ناظر بازار بر روی سهام شاخص‌ساز دارند، شاخص کل عدد و رقمی کاملا بی‌اساس و پایه ارايه می‌دهد، ولی متاسفانه تمامی اهالی بازار طبق همین شاخص، بازار را تحلیل می‌کنند.

در زمینه روند معاملات این روزهای بازار می توان گفت که هرزمانی که عامل ارزش معاملات خرد و نه بلوکی به بالاتر از حداقل 6 الی هفت هزار میلیارد تومان برسد و حداقل یک هفته کاری در همین محدوده ارزشی باقی ماند، در چنین شرایطی بازار می‌تواند وارد چرخه رونق شود. مادامی‌که ارزش معاملات خرد بازار کمتر از پنج هزار میلیارد تومان است، بازار در روندی خنثی و خسته کننده باقی می‌ماند.

شاهرخی طرح آزادسازی قیمت خودرو و لغو آن را، بازی سیاسی دانست و گفت: وقتی آزادسازی قیمت خودرو اتفاق افتاد، ارزش معاملات رشد خوبی داشت و ارقام خوبی را ثبت کرد اما بلافاصله بعد از اینکه دستور لغو این اقدام صادر شد بازار مجددا دچار شوک شد و ارزش معاملات به زیر پنج هزار میلیارد تومان سقوط کرد. بنابراین می‌توان گفت تمامی این اتفاقات خواست خود بازار ساز است.

این کارشناس بازار در پایان تاکید کرد: مسايلی از قبیل حذف ارز 4200تومانی و قیمتگذاری دستوری خودرو، بلاشک اجرا خواهد شد و در نهایت دولت نه از روی عقل و درایت بلکه مجبور خواهد شد؛ ارز 4200تومانی را حذف کند. به نظر می‌رسد صنایع کامودیتی محوری که P به E زیر پنج دارند با توجه به مفروضات فعلی (قیمت کامودیتی‌ها و نرخ دلار)، به دید سرمایه‌گذاری بازدهی به مراتب بیشتری از بازار ارز، سکه و مسکن طی میان‌مدت و به دید مجامع خرداد 1401 خواهندداشت و همچنین گروه‌هایی که در میان‌مدت از حذف ارز 4200تومانی منفعت کسب می‌کنند (همانند دارویی‌ها، روغنی‌ها و برخی از غذایی‌ها).

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد