اصلاح شاخص آغاز شده است؟ / شاخص‌سازان چه زمانی حرکت می‌کنند؟

اصلاح شاخص آغاز شده است؟ / شاخص‌سازان چه زمانی حرکت می‌کنند؟

امروز بیشتر گروه‌ها روندی متعادل دارند و به نظر می‌رسد تحرکات منفی در بازار کم‌رنگ شده است. اصلاح در بازار دوباره رخ می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز بازار سهام بعد از چند روز سبزپوش شد و شاخص کل در نیمه اول بازار با رشد دو هزار واحدی در محدوده یک میلیون و 525 هزار واحد قرار گرفت.شاخص هم‌وزن هم امروز با 822 واحد مثبت در محدوده 466 هزار واحد قرار گرفته است.

امروز شاخص‌سازان روند متعادل‌تری را نسبت به روزهای گذشته دارند. در یک ساعت ابتدایی بازار شستا، میدکو و نوری بیشترین تاثیر را در شاخص کل گذاشتند.

همجنین بیشترین تراکنش‌ها هم برای سپید، ولکار برکت ثبت شده است. امروز بیشتر گروه‌ها روندی متعادل دارند و به نظر می‌رسد اصلاح در بازار کم‌رنگ شده است. روزهای آینده بازار به چه صورت خواهد بود؟

اصلاح شاخص یا سقوط آن

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه درباره روند فعلی بورس به تجارت‌نیوز گفت: در هفته جاری تقریبا بازار رنج و منفی بود. در طول این هفته شاهد عرضه‌های شاخص‌سازان بودیم. اما در روزهای گذشته شاخص‌ هم‌وزن مثبت بود و اختلاف معناداری با شاخص کل داشت که اتفاقی مهم برای سهم‌ها کوچک و جامانده در بازار بود.

فاکتورهایی که روزهای آینده برای بازار مهم هستند، عرضه اولیه‌هایی است که امروز در بازار عرضه شدند و به عنوان بزرگترین عرضه اولیه بازار در سال جاری شناخته می‌شوند.

وی افزود: این دو عرضه اولیه در ورود پول جدید به بازار و بالا بردن ارزش معاملات موثر عمل خواهند کرد و اثر آن‌ها در روزهای آینده دیده خواهد شد. همچنین اخبار ضد و نقیض که درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام منتشر شده است تاثیر مهمی بر روند بازار خواهد گذاشت و احتمالا اثرگذاری در نرخ ارز خواهد داشت.

همچنین ناآرامی‌ها در کشور افغانستان می‌تواند در نرخ دلار و ثبات بازار تغییر بسیار مهمی را ایجاد کند.

عصاری در بخش دیگری درباره تاثیر عرضه‌های اولیه در بازار گفت: عامل مهم دیگر هم به نظر می‌رسد، رسیدن شاخص به لحاظ تکنیکالی به مقاومت مهم است که احتمال اصلاح در آن بیشتر از سقوط است. اگر تا پایان امروز اتفاقی برای عرضه‌های اولیه نیفتد روزهای آینده بازار خنثی و منفی خواهد بود. زیرا احتمال حرکت شاخص‌سازها دور از انتظار است.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید در بورس طلا بخریم یا نخریم؟ را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد