در سال انتخابات دلار ارزان می‌شود یا گران؟

در سال انتخابات دلار ارزان می‌شود یا گران؟

بررسی عملکرد بازار ارز در سال‌های برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که در دو سال 84 و 88 رشد قیمت دلار محدود بوده اما در سال 92 با افت قیمت مواجه شده و تنها در سال 96 رشد بالایی را به ثبت رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی عملکرد بازار ارز در سال‌های برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که در دو سال 84 و 88 رشد قیمت دلار محدود بوده اما در 92 با افت قیمت مواجه شده و تنها در سال 96 رشد بالایی به ثبت رسانده است.

سال 1384

در انتخابات سال 84 محمود احمدی‌نژاد ريیس‌جمهور شد. قیمت دلار در این سال تنها 3٫4 درصد رشد کرد.

در اولین ماه این سال نرخ دلار در بازار آزاد 874 تومان بود و در طول سال 30 تومان گران شد و در اسفند ماه به نرخ 904 تومان رسید.

سال 1388

در این سال دلت تغییر نکرد و احمدی‌نژاد ريیس دولت باقی ماند. در این دوره نیز همانند دور قبلی دلار رشد محدود 3٫5 درصدی داشت.

در ابتدای سال 88 و پیش از انتخابات قیمت دلار 966 تومان بود و تا پایان سال 34 تومان رشد کرد. در پایان سال قیمت شاخص بازار ارز هزار تومان بود. در این سال‌ها بازار ارز سال‌های کم‌نوسانی را پشت سر گذشت.

مقایسه میزان رشد قیمت دلار در سال انتخابات چهار دوره قبلی

سال 1392

حسن روحانی در سال 92 پیروز انتخابات شد و دور اول دولت خود را آغاز کرد.

میانگین قیمت دلار در فروردین سال 92 معادل سه هزار و 500 تومان اما در طول سال 477 تومان کاهش یافت. میانگین قیمت این ارز در اسفند سه هزار و 26 تومان بود و بازدهی منفی 13 درصدی را ثبت کرد.

در طول دولت دوم احمدی نژاد دلار از هزار تومان به بیش از سه هزار تومان رسید اما در سال 92 دچار نوسانات کاهشی شد.

سال 1396

در سال 96 حسن روحانی از سوی مردم برای چهار سال دیگر نیز انتخاب شد.

قیمت هر عدد دلار آمریکا در ابتدای سال سه هزار و 748 تومان بود اما تا پایان سال رشد 30 درصدی کرد.

دلار تا پایان سال 96 با هزار و 152 تومان افزایش به نرخ چهار هزار و 900 تومان رسید که رکورد جدیدی بود و بیشترین میزان رشد را نسبت به سه دوره قبلی به ثبت رساند.

سال 1400

در حال حاضر قیمت دلار حدود 25 هزار و 800 تومان است. قیمت دلار در ایران بیش از همه به تحریم‌ها واکنش نشان می‌دهد با توجه به خوش‌بینی‌ها نسبت به احیای برجام باید دید در سال آینده جبهه‌گیری‌های سیاسی نسبت به مذاکرات با توجه به جو انتخاباتی چگونه است و این بازار را چگونه تغییر می‌دهد.

با توجه به این که دولت جدید در نیمه دوم سال آینده مستقر می‌شود و احتمالا نگراش‌های نسبت به تجارت و سیاست خارجی متفاوت است باید دید نرخ دلار وارد چه مسیری می‌شود؟

برای اطلاع از عملکرد بازار طلا گزارش «در سال انتخابات طلا ارزان می‌شود یا گران؟» را بخوانید.

مطالعه بیشتر: در سال انتخابات بورس رشد می‌کند یا افت؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد