ذوب آهن اصفهان، معادن زغال سنگ البرز مرکزی را توسعه می‌دهد

ذوب آهن اصفهان، معادن زغال سنگ البرز مرکزی را توسعه می‌دهد

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان گفت:ذوب آهن اصفهان تجربه موفقی نیز در امر مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ در البرز شرقی دارد که از آن تجربه می توان در معادن سوادکوه بهره برد و امیدوارم شاهد توسعه این معادن و بهره برداری از تمام ظرفیت تولیدی این معادن باشیم .

به گزارش بورس نیوز، مراسم رسمی واگذاری مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ سوادکوه (البرز مرکزی) به ذوب آهن اصفهان با حضور جمعی از مسيولین این مجتمع عظیم صنعتی، شهرستان سوادکوه و شرکت پیشرو معادن سوادکوه ذوب آهن 18 فروردین ماه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سوادکوه برگزار شد.

مرتضی یزدخواستی عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در این مراسم گفت: این شرکت به عنوان مادر صنعت فولاد کشور، پیشگام اکتشاف معادن کشور بود و معادن البرز مرکزی هم توسط این شرکت راه اندازی شد، مالکیت این معادن بر اساس سیاست‌های گذشته به بخش خصوصی واگذار شد، اما پس از این که ذوب آهن اصفهان نیز وارد بورس شد، این شرکت به منظور تامین پایدار مواد اولیه، مجددا به امر اکتشاف و توسعه معادن ورود کرده و مدیریت و بهره برداری ازمعادن زغال سنگ سواد کوه در البرز مرکزی را از طریق تاسیس شرکت پیشرو معادن سوادکوه در اختیار گرفته است.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان تجربه موفقی نیز در امر مدیریت و راهبری معادن زغال سنگ در البرز شرقی دارد که از آن تجربه می‌توان در معادن سوادکوه بهره برد و امیدوارم شاهد توسعه این معادن و بهره برداری از تمام ظرفیت تولیدی این معادن باشیم.

طالبی فرماندار شهرستان سواد کوه نیز در این مراسم گفت: ذوب آهن اصفهان از دهه 50 در این معادن حضور داشته و در آن زمان، رفاه و توسعه اقتصادی را برای منطقه به همراه آورد.

وی افزود: در دوره‌ای که بهره برداری از معادن زغال سنگ سواد کوه توسط ذوب آهن اصفهان انجام می‌شد، دوران طلایی این معادن بود که برای 7 هزار نفر اشتغال ایجاد کرد، اما پس از آن متاسفانه با واگذاری این معادن به بخش خصوصی، شاهد رکود آن‌ها بودیم.

وی افزود: احیا و توسعه معادن، افزایش تولید، اشتغال زایی و توسعه اقتصادی، توجه به صنایع تبدیلی، آموزش تخصصی و ... از جمله مواردی است که امیدوارم با بازگشت ذوب آهن اصفهان و مدیریت دوباره این معادن، مورد توجه قرار گیرد و دوباره شاهد دوران طلایی البرز مرکزی باشیم.

محمدجعفر صالحی معاون خرید ذوب آهن اصفهان نیز در نشست خبری پیش از این مراسم گفت: هم اکنون در کشور یک میلیون و 700 هزارتن زغال سنگ تولید می‌شود در حالی که نیاز کشور حدود 3 میلیون تن و نیاز ذوب آهن حدود یک میلیون و 800 هزار تن کنسانتره زغال سنگ است و لذا باید یک میلیون و 300 هزار تن زغال سنگ وارد کرد. البته زغال داخلی کیفیت لازم را ندارد و الزاما باید 20 تا 30 درصد زغال مصرفی از واردات تامین شود.

وی افزود: هم اکنون تولید این معادن زغال سنگ سواد کوه در سال حدود 100هزار تن کنسانتره زغال سنگ است در حالی که ظرفیت تولید 300 هزارتنی دارد بنابراین توسعه استخراج بسیار ضروری است.

معاون خرید ذوب آهن گفت: زغال این معادن از کیفیت خوبی برخوردار است و می‌تواند میزان واردات را کاهش دهد. البته هدف ما دستیابی به حداکثر استخراج در سریع‌ترین زمان ممکن است که اشتغال زایی و توسعه اقتصادی برای این منطقه به همراه دارد.

افشین مختاری مدیرعامل شرکت پیشرو معادن سواد کوه نیز گفت: مطالعات خرید این معادن از سال گذشته آغاز شد و در نهایت 5 معدن زغال سنگ و یک گواهی کشف به انضمام دارایی‌های این معادن خریداری رشد.

وی افزود: هم اکنون در این معادن حدود هزار نفر مشغول به کار هستند که امیدوارم با توسعه معادن، شاهد اشتغال زایی مناسب برای این منطقه باشیم.

مختاری گفت: برای توسعه فعالیت این معادن به زیرساخت‌هایی نیاز است که هم اکنون در حال مهیا کردن این ملزومات هستیم.

مدیرعامل شرکت پیشرو معادن سوادکوه با اشاره به این که این معادن در دهه 50 توسط ذوب آهن اصفهان راه اندازی شده است، گفت: از تجربه بیش از نیم قرنی ذوب آهن اصفهان جهت اصلاح ساختار سازمانی و تجهیزاتی این معادن بهره می‌گیریم و قطعا شاهد توسعه آن‌ها خواهیم بود.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده ریل و آرک معدن نیز هست و تجربه بسیار گران بهایی در مدیریت معادن دارد که این امر در معادن البرز شرقی نیز متبلور شده است.

وی با اشاره به تاسیس شرکت پیشرو معادن سوادکوه توسط ذوب آهن گفت: با ایجاد این شرکت، عواید اقتصادی و اشتغالزایی حاصل از توسعه این معادن به این منطقه می‌رسد و ذوب آهن اصفهان، توسعه مالکیت معادن در استان‌ها را مدنظر ندارد بلکه تنها، تامین پایدار مواد اولیه است.

روح ا... فاضل پور مدیر امور مجامع و شرکت‌های ذوب آهن اصفهان نیز گفت: این مجتمع عظیم صنعتی 10 شرکت زیرمجموعه دارد که دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و بر اساس سیاست‌های سهامدار عمده که ذوب آهن است، عمل می‌کنند.

وی افزود: هدف اصلی برای هر 10 شرکت، پیوستن آن‌ها به بورس است که نیاز به زیرساخت، شفاف سازی و دیگر ملزومات دارد. خوشبختانه جهت 6 شرکت، اقدامات لازم برای پیوستن به بورس انجام شده و برای شرکت پیشرو معادن سوادکوه نیز در نظر است بعد از گذشت 2 تا 3 سال مالی، اقدامات لازم انجام شود.

لازم به ذکر است پس از این مراسم، لوح‌های یادبود به خانواده شهدای والامقام سواد کوه اهدا شد و مسيولین حاضر، ضمن بازدید از معادن زغال سنگ سوادکوه، در مراسم نمادین واگذاری مدیریت این معادن به ذوب آهن حضور یافتند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد