پیش‌بینی قیمت طلا در بهار 1400 / طلا بخریم یا نه؟

پیش‌بینی قیمت طلا در بهار 1400 / طلا بخریم یا نه؟

قیمت هر گرم طلای 18 عیار مدت‌هاست که در محدوده یک میلیون تومان در نوسان است و چند باری هم به کانال قیمتی 900 هزار تومان نزدیک شده است. اما در روزهای اخیر میل به افزایش دارد و در حال ورود به کانال قیمتی یک میلیون و 100 هزار تومان است. آیا طلا وارد کانل قیمتی بالاتر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا امروز 7 فروردین 1400 به یک میلیون و 80 هزار تومان رسیده و تا ورود به کانال یک میلیون و 100 هزار تومانی راه زیادی ندارد. اما سیگنال‌های جهانی و داخلی، بیانگر افزایش قیمت طلاست یا کاهش آن؟

سیگنال‌های جهانی، بیانگر افزایش قیمت طلاست. اگرچه برخی گمان می‌کردند که مسدود شدن کانال سويز و افزایش قیمت نفت می‌تواند قیمت جهانی طلا را کاهش دهد اما قیمت طلا مقاومت کرد و نه تنها ارزان نشد که اندکی افزایش قیمت را هم تجربه کرد.

از طرف دیگر موج جدید کرونا در برخی از کشورهای اروپایی منجر به قرنطینه جدید شده است. در یک سال گذشته افزایش شیوع کرونا، عامل مهمی در افزایش قیمت جهانی طلا داشته است و اکنون هم مجددا سیگنال افزایش قیمت طلا در راه است.

جز این، آمریکا در انتظار ارايه بسته محرک مالی بایدن است. ريیس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده در دوره شیوع کرونا اگرچه اقدامات حمایتی خوبی برای بهبود اقتصاد انجام شده اما «فرایند بهبودی اقتصاد هنوز تکمیل نشده و به همین دلیل فدرال رزرو به پشتیبانی از اقتصاد آمریکا تا هر زمان که نیاز باشد ادامه می‌دهد.»

تحلیلگران معتقدند این جمله خبر خوبی برای بازار طلاست و احتمالا سیگنال افزایش قیمت طلای جهانی است.

ثبات یا کاهش قیمت؟

در بازار داخل اما گمانه‌ها نشانگر ثبات قیمت طلاست. به خصوص که بسیاری از کارشناسان معتقدند حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه، هم قیمت ارز و هم طلا ثابت می‌ماند.

از آن جمله محمد کشتی آرای نايب ريیس دوم اتحادیه طلا و جواهر گفته «با توجه به انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 بعید است تا 6 ماه اول سال 1400 نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کند و تا آن زمان نرخ طلا و سکه در بازار، نوسان اندکی دارد و بازار به ثبات می‌رسد.

اما از طرف دیگر باید دید روند قیمت دلار در بازار داخل چگونه است. قیمت ارز در صرافی ملی همچنان در محدوده 24 هزار تومان در نوسان است و اندکی کاهش یافته است. از طرف دیگر، امروز قرارداد 25 ساله ایران و چین امضا می‌شود و برخی می‌گویند این قرارداد می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد.

مطالعه بیشتر: تاثیر قرارداد ایران و چین بر بازار ارز / منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

همچنین قرار است جلسه مجمع تشخیص درباره بررسی FATF در فروردین ماه بررسی شود و نتیجه این جلسه بر قیمت بازار ارز و بعد از آن بازار طلا اثر قابل توجهی دارد.

به عبارتی می‌توان گفت فضای بازار جهانی طلا می به صعود دارد و قیمت دلار در داخل ایران فعلا هنوز ثابت است و حتی ممکن است اندکی کاهش پیدا کند. در این صورت کاهش قیمت دلار، افزایش جهانی قیمت طلا را خنثی می‌کند و قیمت‌ها در همین محدوده می‌ماند.

اما در صورت افزایش قیمت دلار در داخل و افزایش قیمت جهانی طلا می‌تواند قیمت طلای داخل را افزایش دهد.

برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای طلا، صفحه قیمت طلا تجارت‌نیوز را مشاهده کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد