غیبت «حفاری» در فصل مجامع امسال موجه شد

غیبت «حفاری» در فصل مجامع امسال موجه شد

با وجود سپری شدن 25 روز از پایان تیرماه امسال به عنوان آخرین مهلت شرکت‌های با دوره مالی منتهی به پایان اسفند هرسال اما سهامداران «حفاری» هنوز صورت‌های مالی را تصویب نکرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی مجمع عادی سالیانه سهامداران شرکت حفاری شمال در آخرین پنج شنبه تیرماه امسال به دلایل نامعلومی لغو شد که این ناشر پس از گذشت 25 روز از آخرین فرصت قانونی برای تصویب صورت‌های مالی، دوباره سهامداران خود را به طور فوق العاده به مجمع فراخوانده است.

مهلت قانونی برای تشکیل مجمع عادی سالیانه شرکت‌های بورسی که دوره مالی آنها پایان اسفندماه هر سال است، طبق قانون تجارت حداکثر 4 ماه پس از پایان سال مالی شرکت بوده و فاصله بین نشر آگهی دعوت و تاریخ تشکیل مجمع حداقل 10 روز و حداکثر 40 روز تعیین شده است.

بر این اساس تعویق در برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه شرکت‌ها تنها پس از پایان سال مالی شرکت، حداکثر تا 4 ماه بلامانع بوده که این مجامع غالبا در خردادماه و تیرماه هر سال برگزار می‌شوند.

از سویی دیگر مطابق با قانون مالیات‌های مستقیم، آخرین مهلت ارايه اظهارنامه مالیاتی سالیانه اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک تا 31 تیرماه هر سال تعیین شده است تا به این ترتیب شرکت‌ها بتواند در فرصت مناسبی پس از تصویب صورت‌های مالی در مجامع سالیانه سهامداران بتوانند اظهارنامه‌های خود را ارسال کنند.

با این وصف، هیات مدیره حفاری شمال بنا دارد در مجمع عادی بطور فوق العاده سهامداران خود که در سه شنبه این هفته به منظور تصویب صورت‌های مالی دوره عملکرد منتهی به پایان اسفندماه 1400 برگزار می‌شود با تکیه بر ماده 90 قانون تجارت حداکثر 15 درصد از سود ابرازی سال مالی 1400 معادل 31 میلیارد و 185 میلیون و 300 هزار تومان را جهت تقسیم سود نقدی به مجمع سهامداران پیشنهاد کند.

بر این اساس در راستای اجرای ماده 17 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس، حداکثر سود قابل تقسیم هر سهم با توجه به نقدینگی و توان بازپرداخت سود سهام و با توجه به تکلیف حداقل سود قابل تقسیم مندرج در قانون تجارت مبلغ 35 ریال سود نقدی به ازای هر سهم به مجمع سهامداران پیشنهاد خواهد شد و مطابق با برنامه سود سهامداران حقیقی از 20 مهرماه امسال قابل برداشت است.

به گزارش مهر، شرکت مالی و سرمایه گذاری پیشرو ایران وابسته به بنیاد مستضعفان و شرکت‌های سرمایه گذاری تجارت شستان وابسته به وزارت دفاع و شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان وابسته به سازمان بیمه سلامت ایران (وزارت بهداشت) بیشترین سهم "حفاری" را در مالکیت خود دارند.

گفتنی است ناشر "حفاری" در 15 مردادماه امسال از افشای قرارداد مهمی با هدف تامین بخشی از کمبود گاز کشور در فصل زمستان خبر داده که بر اساس آن ای ناشر به عنوان پیمانکار، دو دستگاه دکل حفاری خشکی به همراه پرسنل را در اختیار شرکت حفاری مپنا نور کیش به عنوان کارفرما قرار می‌دهد.

سقف این قرارداد 25 میلیون و 550 هزار یورو و محل اجرای آن مخزن شوریجه در شمالشرق کشور واقع در استان خراسان رضوی اعلام شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد