با معاملات "کشف پریمیوم" آشنا شوید

با معاملات "کشف پریمیوم" آشنا شوید

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس انرژی ایران، در رابطه با معاملات کشف پریمیوم توضیحاتی ارايه داد.

محمد صالحی فر معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با قرارداد کشف پریمیوم گفت: قرارداد کشف پریمیوم یکی از چهار نوع قرارداد معاملاتی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران محسوب می گردد که بر اساس آن یک مابه التفاوتی (به عنوان مثال مقدار آلفا) مورد توافق طرفین معامله قرار می‌گیرد و طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (زمان تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را بر اساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوە مابه التفاوت توافق شده) معامله نمایند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس انرژی ایران تشریح کرد: قیمت مبنا نیز اصولا از مراجع قیمتی معتبری که در سطح جهانی و به صورت روزانه اقدام به انتشار قیمت انواع حامل های انرژی از مبادی مختلف به مقاصد صادراتی می نمایند (به طور مثال مجلات پلتس، آرگوس و ...)، اخذ می گردد. همچنین به منظور پوشش ریسک نوسانات قیمت، خریدار بخشی از ارزش معامله را در زمان انجام معامله به فروشنده پرداخت کرده و تسویه مابقی وجه متعاقبا و بر اساس شرایطی انجام می‌شود.

وی افزود: درنتیجه میزان ما به التفاوت (آلفا) کشف شده در روز انجام معامله در بورس تا زمان تسویه نهایی ثابت باقی مانده و تنها قیمت مبنا که عمدتا نسبت بیشتری از قیمت معاملاتی را دربردارد در روز تسویه نهایی تغییر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید

  • رشد 9 هزار و 597 واحدی شاخص کل بورس در ابتدای معاملات

صالحی فر در رابط با تسویه نهایی معامله عنوان کرد: با استفاده از قرارداد‌های کشف پریمیوم می‌توان قیمت تسویه نهایی معامله را متناسب با نوسانات قیمتی آتی پوشش داد. قرارداد‌های کشف پریمیوم در بازار فیزیکی همان کاری را انجام می دهند که قرارداد‌های آتی در بازار مشتقه انجام می دهند. اصولا در معاملات بازار فیزیکی که از روز انجام معامله تا زمان تسویه نهایی و به دلیل بارگیری و حمل به مدت زمان بیشتری نیاز است، به منظور پوشش ریسک نوسانات قیمت از قرارداد‌های کشف پریمیوم استفاده می شود.

قرارداد‌های کشف پریمیوم نقش بسزایی در توسعه معاملات بازار فیزیکی بورس های کالایی ایفا می نمایند، به طوری که بخش عمده ای از معاملات بورس انرژی که به صورت تحویل زمینی انجام می‌پذیرند و تقریبا تمامی عرضه های با تحویل دریایی در قالب قرارداد‌های کشف پریمیوم صورت می پذیرند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد