ريیس سازمان امور مالیاتی : شهرداری اطلاعات خوبی درباره خانه های لوکس به ما نمی دهد

ريیس سازمان امور مالیاتی : شهرداری اطلاعات خوبی درباره خانه های لوکس به ما نمی دهد

اقتصاد کلاناکوایران نوشت: ريیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت که دو تکلیف بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده که مالیات خانه های لوکس و باغ ویلاها از مواردی است که باید اطلاعات آن را از شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم. متاسفانه سال قبل اطلاعات خوبی در این زمینه دریافت نشد.

داود منظور در هشتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای سخنان خود با اشاره به سهم این سازمان در وصول درآمد مالیاتی شهرداری ها اظهار کرد: ما در این دوره همکاری ممتاز و متفاوتی را با شهرداری تهران آغاز کرده ایم و امیدواریم شکوفاتر شود و توسعه پیدا کند که از شهردار تهران و معاونت مالی شهرداری جای تقدیر دارد. ريیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه سعی ما این است سهم مالیات را در بودجه دولت افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع 354 هزار میلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول شد که 306 هزار میلیارد تومان مالیات و مابقی عوارض بوده که نسبت به سال 99 بیش از 59 درصد افزایش یافته است. وی با اشاره به جهش قابل ملاحظه مالیات، تصریح کرد: میزان تکلیف ما 454 هزار میلیارد تومان است که نسبت بودجه مصوب 62 درصد است و برای رشد این درآمد باید نسبت به شناسایی مودیان جدید اقدام کنیم. به همین دلیل تلاش ما این است که روی فرار مالیاتی تمرکز کنیم. منظور با تاکید بر اینکه سال قبل 2.2 میلیون نفر مودی جدید شناسایی شد، گفت: تعداد اظهارنامه های اشخاص حقیقی در سال قبل دو میلیون و 900 هزار مودی بود که به چهار میلیون و 300 هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است. البته باید با کسانی که اظهارنامه نداشته اند باید به گونه ای دیگر برخورد شود. وی با اشاره به افزایش اشراف اطلاعاتی بر فعالان اقتصادی، تصریح کرد: با کنترل جریان بارنامه ها، میزان واردات، میزان بیمه نامه ها، نقل و انتقالات دارایی ها و قراردادهای پیمانکاری می توانیم با مودیان در خصوص داده ها سخن بگوییم. بخشی از این اطلاعات در اختیار مودیان قرار گرفت که تا بدانند در مورد آنها چه اطلاعاتی داریم. منظور با بیان اینکه میزان ابراز مالیات نسبت به سال قبل دو برابر شده است، یادآور شد: این آمار افزایشی نشان می دهد که دست سازمان امور مالیاتی نسبت به فعالان اقتصادی پر است. بنای ما این است که حجم ریزداده ها و داده های کلان را نسبت به فعالان اقتصادی به طور دايم افزایش دهیم. ريیس سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر اینکه جهت گیری ما این است که با اطلاعات موجود اظهارنامه برآوردی برای افراد تولید کنیم، گفت: برای 220 هزار نفر که اظهارنامه غیرمنطبق ارايه داده بودند، اظهارنامه برآوردی تهیه و به آنها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه 50 درصد از درآمد مالیاتی کشور در تهران وصول می شود، خاطرنشان کرد: اداره مالیاتی ما به تنهایی حدود 30 درصد از مالیات را از شرکت های بین استانی وصول می کند. در شمال، مرکز و غرب تهران 80 درصد مالیات شهر وصول می شود. وی با بیان اینکه تمرکز ما روی اصناف در سال جاری افزایش یافته است، گفت: امسال مبنای ما در مالیات اصناف، اطلاعات موجود از آنهاست. برای مثال مالیات سال قبل پزشکان 12 میلیون تومان بوده که به 22 میلیون تومان رسیده است. منظور با تاکید بر برخورد سختگیرانه در وصول درآمد مالیاتی، یادآور شد: در تمام کشور با اصناف جلساتی را برگزار و از این مرحله به خوبی عبور کردیم. ما از ارقام مالیاتی ولو ارقام کوچک گذشت نخواهیم کرد. ريیس سازمان امور مالیاتی کشور از استخراج اطلاعات دلالان ارز و خریداران و فروشندگان طلا خبر داد و افزود: تمام این اطلاعات پایش شده و 60 هزار فعال اقتصادی که نسبت به این فعالیت های واسطه گری بزرگ اقدام می کنند، شناسایی شدند و سازمان امور مالیاتی در راستای استیفای حقوق دولت از این محل وارد عمل خواهد شد.

وی با بیان اینکه 95 درصد تکلیف قانونی برای وصول درآمد در سال جاری محقق شده است، خاطرنشان کرد: 143 هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در چهار ماه ابتدایی امسال محقق شده است. ظرفیت وصول مالیات از تیر ماه افزایش پیدا کرده و امیدواریم سهمیه 454 هزار میلیارد تومانی سال 1401 را محقق کنیم. منظور با اشاره به وصول 45 هزار میلیارد تومان عوارض شهرداری در سال قبل، گفت: عوارض شهرداری ها نیز حدود 20 هزار میلیارد تومان است و برآورد ما تا پایان سال، 65 تا 70 هزار میلیارد تومان است. وی افزود: در سال قبل برای ارزش افزوده و عوارض به صورت جداگانه، ردیف جدا اختصاص داده می شد که این درخواست را دادیم که در یک ردیف 9 درصدی قرار بگیرند و هردو با هم وصول شوند. این موضوع کمک می کند که سهم شهرداری ها در وصول درآمد افزایش قابل توجهی داشته باشد. ريیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به پیش بینی 18 برنامه تحول در این سازمان، تصریح کرد: اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از مواردی است که نیاز به کمک داریم. وقتی کار را تحویل گرفتیم سامانه مرکزی که اطلاعات فروشگاه ها را دریافت کند، ایجاد کردیم که آماده بهره برداری است و آماده فراخوان مودیان در این بخش هستیم. صندوق های فروش باید به برنامه های سازمان امور مالیاتی مجهز شوند و صورت حساب الکترونیکی برای تمام تراکنش ها صادر شود. منظور با بیان اینکه تمام خرید و فروش‌ها در کشور تا پایان امسال صورت حساب الکترونیکی خواهند داشت، تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی بر این اساس درآمدهای خود را وصول خواهد کرد که منجر به عدالت مالیاتی و شفافیت در این زمینه خواهد شد.

ريیس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: دو تکلیف بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده که مالیات خانه های لوکس و باغ ویلاها از مواردی است که باید اطلاعات آن را از شهرداری و وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم. متاسفانه سال قبل اطلاعات خوبی در این زمینه دریافت نشد.

وی افزود: با اطلاعات محدود، مالیات این خانه ها برآورد شد که به کمتر از 500 میلیارد تومان رسید؛ اگر شهرداری در این زمینه به ما کمک کند می توانیم درآمد قابل توجهی از این محل دریافت کنیم. تقاضای من از ريیس ستاد هماهنگی کلانشهرها این است که بتوانیم اطلاعات را در سراسر کشور دریافت کنیم. منظور همچنین تصریح کرد: سال قبل تعداد رکوردهای اطلاعاتی در این زمینه، 12 هزار و 798 مودی و 11 هزار و 245 ملک بود.

وی با بیان اینکه در خصوص خانه های خالی نیز حجم اطلاعات دریافتی کافی نبود، گفت: آمار نشان می دهد که دو و نیم میلیون خانه خالی در کشور داریم اما آمار وزارت راه و شهرسازی 500 هزار واحد است. مالیات خانه‌های سال قبل سه هزار و 800 میلیارد تومان بوده و در حال حاضر در راستای وصول درآمد سال قبل قدم بر می داریم.

ريیس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: کسانی که این مالیات را پرداخت نکنند ماهیانه 2.5 درصد جریمه می شوند و باید اصل و جریمه را با هم پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در خصوص خودروهای لوکس اطلاعات کافی را از پلیس راهور دریافت کردیم، یادآور شد: ما در حال دریافت مالیات از خودروهای لوکس هستیم و اقدامات آن انجام شده است. منظور با اعلام اینکه از شهرداری های بالای 100 هزار نفر جمعیت اطلاعات را برای اراضی بایر دریافت خواهیم کرد، گفت: انتظار داریم از طریق سامانه های برخط اطلاعات را به صورت منظم دریافت کنیم.

بیشتر بخوانید:
  • دفتر رهبری معاملات فردایی ارز و طلا را نامشروع اعلام کرد
  • این خودرو یک میلیارد تومان گران شد/ افزایش نجومی قیمت خودروهای بی‌ام‌و در بازار

271

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد